به گزارش اکوایران، ایالات متحده در بحبوحه تنش‌های فزاینده پس از ترور فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت توسط اسرائیل و ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، یک گروه حمله دریایی را در شرق مدیترانه مستقر کرده است. این ترورها در 30 و 31 ژوئیه در فاصله تنها چند ساعت اتفاق افتاد.

به نوشته الجزیره، این استقرار در پی تماس روز یکشنبه بین لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در انتظار حمله متقابل جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

در بیانیه‌ای که پس از آن توسط پنتاگون منتشر شد، آستین «تعهد ایالات متحده برای برداشتن هر گام ممکن برای دفاع از اسرائیل» را تکرار و به« تقویت موقعیت و توانایی‌های نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه با توجه به تشدید تنش‌های منطقه‌ای» اشاره کرد.

خطرات چیست؟

ناظران نگران این هستند که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه در قبال این دو ترور، چه از سوی جمهوری اسلامی ایران و چه از طرف متحدش حزب‌الله، می‌تواند جرقه جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری را برانگیزد و به طور بالقوه ایالات متحده را به حمایت از متحد خود اسرائیل بکشاند.

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گزارش داد که استقرار این نیروی ضربتی در زمانی صورت می‌گیرد که منتقدان دولت آمریکا از آن می‌خواهند از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بس استفاده کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز از هدایت جنگ علیه غزه انتقاد کرده و عملیات اسرائیل در غزه را در ماه فوریه «بیش از حد» توصیف و مکرراً گفته که «بیش از حد» غیرنظامیان کشته شده‌اند. با این حال، این به هیچ تلاش قهرآمیزی برای ترغیب اسرائیل به توقف حمله خود به غزه، مانند ممنوعیت فروش تسلیحات یا سایر تحریم‌ها منجر نشده است.

بسیاری از کشورها از جمله عربستان سعودی، ترکیه، اردن و تعدادی از کشورهای غربی از شهروندان خود خواسته‌اند که لبنان را تخلیه کنند، زیرا نگرانند که این کشور در صورت حمله مستقیم به اسرائیل مورد حمله شدید اسرائیل قرار گیرد. همزمان، تعدادی از خطوط هوایی پروازهای خود به اسرائیل، اردن و لبنان را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

untitled

آمریکا با استقرار نیروی دریایی در منطقه به چه چیزی امیدوار است؟

به گفته گوردون گری، پروفسور و سفیر سابق آمریکا، «به زعم واشنگتن، اعلام استقرار گروه حمله ناو هواپیمابر به جای تشدید تنش، به منظور بازدارندگی ایران است».

بایدن در اکتبر سال گذشته دستور استقرار مشابهی در شرق مدیترانه را صادر کرد، زمانی که یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر جهان، یواس‌اس جرالد فورد، به منطقه رفت و کشتی‌ها و هواپیماهای جاسوسی بریتانیا به آن پیوستند. در آن زمان، مقامات آمریکایی این استقرار را به عنوان تلاشی برای بازدارندگی حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران در میانه جنگ اسرائیل در غزه، که در مراحل اولیه بود، توصیف کردند.

عمر رحمان، یکی از اعضای شورای خاورمیانه در امور جهانی، گفت که او معتقد است «ایالات متحده به وضوح به ایران پیام می‌دهد که این کشور بخشی از هر نبردی در آینده خواهد بود، احتمالاً برای این که ایران را از انتقام‌جویی قابل توجهی علیه اسرائیل باز دارد.»

آمریکا کدام کشتی‌ها را مستقر کرده است؟

گروه ضربتی به رهبری ناو هواپیمابر یو اس‌اس آبراهام لینکلن و اسکادران جت‌های جنگنده F-35C آن، از قبل به سمت منطقه حرکت می‌کردند، جایی که قرار بود جایگزین ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت شود. اکنون آستین به آن دستور داده تا سرعت خود را افزایش دهد. علاوه بر این، یو‌اس‌اس جورجیا، یک زیردریایی هسته‌ای حامل موشک‌های هدایت شونده که قبلا در دریای مدیترانه حضور داشت، در این منطقه مستقر شده است.

ارتش آمریکا بل بویینگ وی-۲۲ آسپری ناو آبراهام لینکلن

آیا این یک تشدید تنش است؟

ها هلیر از موسسه خدمات سلطنتی متحد (RUSI) مدعی است که نمایش قدرت به منظور محدود کردن شانس تشدید تنش است، بدون اینکه ایالات متحده مجبور باشد با رفتار متحد خود اسرائیل و جنگ آن در غزه مقابله کند.

هلیر خاطرنشان کرد: «با این حال، محدود کردن احتمال تشدید تنش و در عین حال اتخاذ رویکردی غیرمنتظره نسبت به اقدامات اسرائیل، احتمالاً چالش برانگیز خواهد بود، به ویژه در مواجهه با دولتی که خود را «فوق العاده بی‌‌پروا» نشان داده است.»

او گفت: «عدم پاسخگویی، مصونیت را تضمین می‌کند و نخست‌وزیر اسرائیل نتانیاهو تقریباً هر خط قرمز لفاظی‌ای را که بایدن تعیین کرده است، شکسته است و تا زمانی که فکر کند عواقب واقعی در پی نخواهد داشت، به این کار ادامه خواهد داد.»