به گزارش اکوایران، مذاکره‌کنندگان چندین کشور روز پنجشنبه در قطر گرد هم آمدند تا کار روی آتش‌بس در نوار غزه را به نتیجه برسانند. در بحبوحه ترس از اینکه حمله پیش‌بینی‌شده ایران و متحدانش به اسرائیل منجر به ایجاد یک درگیری گسترده‌تر شود، این گفت‌وگوها فوریت بیشتری پیدا کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، در حالی که مذاکرات آتش‌بس از ماه‌ها قبل در جریان بوده است، ایالات متحده، قطر و مصر هفته گذشته اعلام کردند که آماده ارائه یک «پیشنهاد نهایی» به امید دستیابی به توافقی هستند که اسرای باقی مانده را آزاد کند و درد و رنج فلسطینیان را پس از بیش از 10 ماه جنگ کاهش دهد.

یک مقام اسرائیلی در جریان مذاکرات گفت که هیئت اسرائیلی یک شب در دوحه، پایتخت قطر می‌ماند و گفت‌وگوها روز جمعه ادامه می‌یابد تا شکاف‌های اساسی بین دو طرف کاهش یابد. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت که ایالات متحده نیز انتظار دارد مذاکرات روز جمعه از سر گرفته شود.

فشارهای بین المللی برای توافق ماه هاست که افزایش یافته است.

ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که آتش‌بس در غزه ممکن است تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد و به ایران و متحدش در لبنان، حزب‌الله، دلیلی بدهد تا در حملات پیش‌بینی‌شده‌شان به اسرائیل بازنگری کنند - یا حداقل آن را تعدیل کنند. ایران متعهد شده است که انتقام ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران را خواهد گرفت و حزب‌الله نیز متعهد شده است که انتقام ترور فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد این گروه در لبنان را خواهد گرفت.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر روز پنجشنبه در گفت و گو با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، درباره مذاکرات آتش بس و تنش ها در خاورمیانه گفتگو کرد و بر لزوم آرامش و کاهش تنش تاکید کرد. یکی از مقامات مطلع، این تماس را مثبت توصیف کرد.

به گفته وزارت امور خارجه اسرائیل، دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه قرار است در اورشلیم با همتایان فرانسوی و اسرائیلی خود دیدار کند.

آقای لامی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما در لحظه‌ای حیاتی برای ثبات جهانی هستیم. ساعت و روزهای آینده می تواند آینده خاورمیانه را مشخص کند. به همین دلیل است که امروز و هر روز از شرکای خود در سراسر منطقه می‌خواهیم که صلح را انتخاب کنند.»

پیشرفت سریع بعید است

اما چشم انداز یک پیشرفت سریع دور از دسترس به نظر می‌رسد، چیزی که خاورمیانه را در مسیر خشونت بیشتر قرار می‌دهد. حماس در نشست روز پنجشنبه در دوحه شرکت نکرد و نمایندگان آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متهم کردند که واقعاً علاقه‌ای به آتش بس ندارد.

نتانیاهو در هفته‌های اخیر مواضع اسرائیل را در چندین موضوع سخت‌تر کرده و برخی از مذاکره‌کنندگان خود را ناامید کرده است. او گفته است که اسرائیل تا زمانی که به «پیروزی کامل» بر حماس دست یابد، در غزه خواهد جنگید و توانایی‌های نظامی و حکومتی این گروه را از بین می‌برد. حماس گفته است که با هیچ آتش بسی که شامل خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه نباشد، موافقت نخواهد کرد.

به گفته دو مقام آشنا با مذاکرات، اگرچه حماس در این نشست شرکت نداشت، اما به میانجی‌ها گفته است که در صورت ارائه پاسخ جدی اسرائیل به پیشنهاد متقابل اخیر خود، مایل است پس از جلسه با آن‌ها مشورت کند.

از زمان اعلامیه جو بایدن در 31 ماه مه مبنی بر اینکه «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است»، ایالات متحده ماه‌هاست برای برقراری آتش‌بس فشار می‌آورد و نمایندگانی را برای چندین دور مذاکرات به دوحه و قاهره فرستاده است. بایدن در آن زمان توافقی را ارائه کرد که در ماه ژوئن توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شد.

اسرائیل

اما توافق نهایی بین اسرائیل و حماس تاکنون دست نیافتنی بوده است.

بر اساس پیشنهاد سه مرحله‌ای آمریکا، حماس به تدریج اسرای باقی مانده در غزه را در ازای صدها اسیر فلسطینی زندانی شده توسط اسرائیل آزاد می‌کند. نیروهای اسرائیلی طی مراحلی از غزه عقب نشینی خواهند کرد و هر دو طرف در مورد انتقال از وضعیت آتش بس موقت به آتش بس دائمی مذاکره خواهند کرد.

روز پنجشنبه، کربی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که مصر و قطر با حماس در تماس هستند و به دنبال بررسی جزئیات چگونگی اجرای توافق هستند. در این نشست روز پنجشنبه مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده، مصر و اسرائیل به همراه نخست وزیر قطر حضور داشتند.

در اسرائیل، بستگان اسرا روز پنجشنبه در تل آویو تظاهرات کردند، و به دنبال افزایش فشار بر نتانیاهو برای دستیابی به توافق بودند. به گفته مقامات اسرائیلی، بیش از 40 نفر از حدود 115 اسیر باقی مانده، کشته شده‌اند.

جان پولین، پدر یک اسیر 23 ساله اسرائیلی-آمریکایی، در مصاحبه‌ای در روز چهارشنبه گفت: «هر ثانیه برای گروگان‌هایی که در اسارت نگهداری می‌شوند، خطر جدی برای زندگی آن‌ها است. زمان آن رسیده است که همه با یک "مصالحه واقعی" موافقت کنند.»

او گفت: «قرار نیست همه موافق باشند. اما همه علایقی دارند و هرکسی اندکی از علایق مورد نظر خود را دریافت می‌کند. بگذارید این اتفاق بیفتد و به جلو حرکت کنیم.»

انس الطیب، که در جبالیا، درست خارج از شهر غزه زندگی می‌کند، گفت که بسیاری از آن‌ها ماه گذشته از زمانی که میانجی‌ها گفتند مذاکرات آتش بس در حال پیشرفت است، خوشحال شدند. اما تنها چند روز بعد، ارتش اسرائیل دوباره به محله‌های شهر غزه یورش برد.

آقای الطیب اسرائیل و حماس را به دلیل شکست در توافق با آتش بس مقصر دانست. او همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا حماس پیشنهادهای آتش‌بس قبلی اسرائیل را که به طور گسترده به چارچوب سه مرحله‌ای پایبند بود، نپذیرفت.

آقای الطیب گفت: «همین شرایط قبلاً در دورهای قبلی مذاکرات ارائه شده بود. پس چرا آن‌ها آن را قبول نکردند؟»

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت که چارچوب گسترده یک توافق «به طور کلی پذیرفته شده است اما این یک فرآیند پیچیده است».

او گفت: «من پیش‌بینی نمی‌کنم که امروز و در این دور توافقی حاصل شود.»