به گزارش اکوایران، تشدید تنش‌های اخیر در منطقه مذاکرات غزه را از مسیر خود خارج نکرد.

به نوشته دیوید ایگناتیوس، در واشنگتن پست،  شمشیر داموکلسی که بر فراز خاورمیانه آویزان بود، سرانجام بامداد یکشنبه با رگبار شدید شلیک‌های فرامرزی بین حزب‌الله و اسرائیل سقوط کرد. اما، بر خلاف تصور، باعث بروز یک جنگ بزرگ منطقه‌ای نشد. و حتی موجب فروپاشی مذاکراتِ به رهبری ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در غزه نشد.

به نظر می رسید اسرائیل و حزب الله در ابتدای هفته در امتداد لبه پرتگاه حرکت می‌کردند -البته بدون این‌که به ورطه سقوط بیافتند. آن‌چه رخ داد مدلی از تشدید تنش حساب شده بود که در آن هر طرف به خوبی از درگیری خانمانسوزی که جهان از آن می‌ترسید، فاصله گرفت.

در همین حال، میانجی‌ها در قاهره به مذاکرات بر سر آتش‌بس غزه و مبادله اسرا ادامه دادند. میانجی‌ها در حال مذاکره بر سر فهرست بیش از 1000 اسیر فلسطینی هستند که با ربوده‌شدگان اسرائیلی مبادله می‌شوند. تاکنون در این زمینه توافق حاصل نشده، اما چانه‌زنی بر سر جزییات ادامه دارد.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز یکشنبه اعلام کرد که این مرحله از جنگ به سرانجام رسیده است. 

حسن نصرالله حزب الله لبنان صیدا اسراییل لبنان

مقامات آمریکایی و اسرائیلی روایت مفصلی از این رویدادها ارائه کردند. این بحران زمانی آغاز شد که اطلاعات اسرائیل و ایالات متحده مدعی شدند که نشانه‌هایی مبنی بر آماده‌سازی حزب‌الله برای حمله موشکی و پهپادی سنگین شناسایی کردند. جت‌های اسرائیلی حدود ساعت 4:30 صبح به وقت محلی، حدود 30 دقیقه قبل از شروع رگبار حزب‌الله، عملیات خود را آغاز کردند. اسرائیلی‌ها ادعا کردند که تخمین می زنند حدود 6000 موشک حزب‌الله را در حملات هوایی خود منهدم کرده‌اند.

با این حال، حزب‌الله توانست از فشار این حملات خارج شده و حدود 240 راکت و نزدیک به 50 هواپیمای بدون سرنشین شلیک کرد. اسرائیلی‌ها ادعا کرده‌اند که همه این پهپادها و بیش‌تر موشک‌ها را سرنگون کرده‌اند.  شواهد که نشان می‌دهد که فعلا حزب‌الله قصد حمله سنگینی دیگری را ندارد. مقامات آمریکایی بر این باورند که یحیی سنوار، رهبر حماس امیدوار بوده که حمله حزب‌الله بتواند پویایی تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ را تغییر دهد -و شرایط بهتری برای او فراهم کند. اکنون، به ادعای ایگناتیوس، فشار بر سنوار افزایش خواهد یافت تا از توافقی که بسیاری از فرماندهانش خواهان آن هستند حمایت کند که بر اساس آن بیش از 1000 اسیر فلسطینی را آزاد کند که برخی از آن‌ها به حبس ابد محکوم شده‌اند.

تحرک بیش‌تری برای آتش‌بس غزه احتمالا پس از دیدار امروز محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در تهران، حاصل شود. این مقام قطری توضیحاتی را در مورد مذاکرات غزه -که در آن قطر و مصر به عنوان میانجی حماس عمل کرده‌اند- به رئیس جمهور جدید ایران داد است. پاسخ ایران به این دیدار می‌تواند مذاکرات را تسریع کند (و یا یک مسئله جدید را اضافه کند).

پزشکیان قطر

مسائلی که هنوز بر سر آن چانه‌زنی می‌شود، در چارچوب بزرگ‌تر فاجعه غزه، نسبتاً کوچک هستند. بر اساس توافق پیشنهادی کنونی، اسرائیل موافقت کرده که از شرق و مناطق «پرجمعیت» غزه عقب‌نشینی کند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اصرار دارد که مرز بین غزه و مصر محدوده کم جمعیت است و نیروهای اسرائیلی باید در آن‌جا باقی بمانند. حماس و میانجی‌های مصری هر دو با این مورد مخالفند.

جنگ غزه یک تراژدی بزرگ است که هر روز بر رنج آن افزوده می‌شود. اما آن‌چه در مورد حوادث ابتدای هفته قابل توجه بود، این است که آن‌چیزی که منطقه بیش از همه از آن می‌ترسید سرانجام اتفاق افتاد -و با این حال حرکت به سوی توافق ادامه دارد.