به گزارش اکوایران، کی‌یف اعلام کرد روسیه روز دوشنبه با بیش از 200 موشک و پهپاد به اوکراین حمله کرده و هفت نفر را کشت و تأسیسات انرژی در سراسر کشور را هدف قرار داده، در حالی که لهستان، عضو ناتو در همسایگی اوکراین گزارش داد که احتمالاً یک پهپاد وارد حریم هوایی این کشور شده است.

قطع برق و قطع آب در بسیاری از مناطق، از جمله بخش‌هایی از کیف گزارش شده است. روسیه در ماه مارس حملات خود به شبکه برق اوکراین را تشدید کرد. به گفته کیف، این تلاشی هماهنگ برای تخریب این سیستم پیش از زمستان آینده، زمانی که مردم بیشتر به برق و گرمایش نیاز دارند، است.

به گزارش رویترز، میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی در تلگرام گفت نیروی هوایی 102 موشک از 127 موشک ورودی و 99 فروند از 109 پهپاد را سرنگون کرد و این حمله از هوا، زمین و دریا را «عظیم‌ترین» حمله جنگ توصیف کرد.

جنگ اوکراین4

به گفته نخست وزیر دنیس شمیحال، 15 منطقه آسیب دیده‌اند. رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی گفت «خسارات زیادی در بخش انرژی وجود دارد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، حملات روسیه را محکوم کرد و آن را «ظالمانه» خواند. او در بیانیه‌ای روز دوشنبه افزود که واشنگتن به ارسال تجهیزات انرژی به اوکراین برای تعمیر سیستم‌های این کشور و پشتیبانی از شبکه انرژی اوکراین ادامه خواهد داد.

زلنسکی گفت که درباره پاسخ اوکراین به این حمله با فرمانده ارشد خود صحبت کرده است: «ما در حال آماده‌سازی آن هستیم.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور از تسلیحات با دقت بالا برای حمله به زیرساخت‌های مهم انرژی در اوکراین استفاده کردند که به گفته او از مجموعه نظامی-صنعتی حمایت می‌کند. این وزاتخانه پست‌های برق، ایستگاه‌های کمپرسور گاز و مکان‌های ذخیره سلاح‌های هواپیما را فهرست کرده است.

اوکراین در حال پیشروی جدید در یک تهاجم فرامرزی بزرگ به منطقه کورسک غربی روسیه است در حالی که نیروهای روسی به طور پیوسته در شرق اوکراین پیشروی کرده و به مرکز حمل و نقل پوکروفسک نزدیک شده‌اند.

به گفته ارتش، زلنسکی پس از دیدار با مقامات ارشد گفت که تصمیمی برای «تقویت بیشتر» جبهه پوکروفسک گرفته شده است که به گفته ارتش، روز دوشنبه حداقل 56 درگیری جنگی را در آن شاهد بودیم.

حریم هوایی لهستان

در همین حال لهستان گفت که پس از ورود یک «شی» به حریم هوایی این کشور و احتمالاً فرود آن در خاک لهستان، جستجو در جریان است.

یاچک گوریشفسکی، سخنگوی فرماندهی عملیاتی ارتش لهستان، به رویترز گفت: «به احتمال زیاد این یک پهپاد بوده و ما چنین فرض می‌کنیم، زیرا مسیر پرواز و سرعت نشان می‌دهد که قطعاً موشک نبوده است».

فرمانده نیروی هوایی اوکراین گفت: «دو پهپاد روسی از مرز بلاروس عبور کردند.»

مقامات ارشد کیف بار دیگر از متحدان و تامین‌کنندگان تسلیحات خود خواستند که اجازه حملات دوربرد به روسیه را بدهند.

زلنسکی همچنین خواستار پیوستن متحدان خود به این کشور در سرنگونی موشک‌ها و پهپادها بر فراز حریم هوایی اوکراین شد.

اوکراین در آغاز تهاجم، هیچ سلاح دوربرد قدرتمندی نداشت، اما از آن زمان مدل‌های بسیاری از پهپادهای تهاجمی دوربرد را توسعه داده و از آن‌ها برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق روسیه، از پالایشگاه‌های نفت گرفته تا فرودگاه‌های نظامی، استفاده کرده است.

در آخر هفته، زلنسکی گفت که اوکراین یک «موشک پهپاد» جدید ساخته است که برای حمله به روسیه استفاده شده و قدرتمندتر و سریعتر از سایر سخت افزارهای موجود در زرادخانه کیف است.

تاسیسات آسیب دیده

به گفته اورژانس، دست کم 47 نفر از جمله چهار کودک در این حملات زخمی شدند.

مناطقی که حملات به نیرو یا زیرساخت‌های حیاتی را گزارش کردند شامل ولین و ریونه در شمال غربی، خملنیتسکی، لویو و ایوانو-فرانکیفسک در غرب، ژیتومیر در شمال، دنیپروپتروفسک، کیرووهراد و وینیتسیا در مرکز اوکراین، زاپوریژژیا در جنوب شرقی و اودسا در جنوب است.

جنگ اوکراین5

زلنسکی گفت که برخی از تأسیسات غیرنظامی با بمب‌های خوشه ای مورد حمله قرار گرفتند.

کشور همسایه مولداوی که شبکه آن به شبکه اوکراین متصل است، اختلالات کوچکی در شبکه برق خود گزارش کرده است.

یک مقام وزارت خارجه اوکراین گفت که یک نیروگاه برق آبی در منطقه کیف هدف قرار گرفته است. ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و توسط رویترز تأیید شده است، یک سد آسیب‌دیده و آتش‌سوزی پس از یک حمله آشکار به یک کارخانه را نشان می‌دهد. یک کلیپ جداگانه، همچنین تایید شده، اصابت موشک به یک مخزن آب را نشان می‌دهد.

در شمال شرقی منطقه سومی، جایی که اوکراین در 6 آگوست حمله خود را به روسیه آغاز کرد، مقامات گفتند که زیرساخت‌های راه‌آهن مورد حمله قرار گرفته است، اما اشاره‌ای به جزئیات بیشتر نکردند.

مقامات محلی گفتند که یک مرد 69 ساله در منطقه دنیپروپتروفسک و یک کشاورز در منطقه زاپوریژیا در میان حداقل هفت نفر کشته شده‌اند. بقیه در مناطق خارکف، ژیتومیر و ولین بودند.

جنگ اوکراین6

شهردار پس از گزارش انفجارها گفت که در لوتسک، یک بلوک آپارتمانی آسیب دیده است. انفجارها همچنین مرکز کیف را لرزاند و پدافند هوایی با اهداف ورودی در حومه درگیر شد. نیروی هوایی گفت که حداقل 11 بمب افکن استراتژیک TU-95 در طول این حمله مورد استفاده قرار گرفت.

هم روسیه و هم اوکراین هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را تکذیب می‌کنند. هر کدام می‌گویند هدف حملاتش از بین بردن زیرساخت‌های حیاتی برای تلاش‌های جنگی دیگری است.