به گزارش اکوایران، اسرائیل روز چهارشنبه یک حمله نظامی بزرگ را در کرانه باختری اشغالی آغاز کرد و حداقل سه شهر را از زمین و هوا مورد حمله قرار داد.

به گزارش میدل‌ایست‌آی، حملات هوایی اسرائیل به جنین، طولکرم و طوباس انجام شد در حالی که سربازان به سوی فلسطینیان روی زمین تیراندازی کردند. به گفته جمعیت هلال احمر فلسطین (PRCS) حداقل 11 فلسطینی در ساعات اولیه این حمله کشته شده‌اند. 

این حمله درست بعد از نیمه شب به وقت محلی، پس از ورود سربازان اسرائیلی به اردوگاه پناهندگان جنین و اردوگاه پناهندگان نور شمس در طولکرم آغاز شد. 

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، سربازان اسرائیلی در طوباس از طریق هلیکوپترهای نظامی وارد شدند و حمله را به آنجا، به ویژه در اردوگاه آوارگان فراه، رهبری کردند. 

جنگ غزه1

به گفته جمعیت هلال احمر، پس از آن نیروهای بزرگ اسرائیلی به اردوگاه‌ها حمله کردند و بیمارستان‌ها را محاصره کردند و از رسیدن امدادگران به آنها جلوگیری کردند. 

هر سه شهر - جنین، طوباس و طولکرم - در شمال کرانه باختری محاصره شده است و ارتباط آنها با بقیه سرزمین فلسطین قطع شده است. 

ارتش اسرائیل بدون اشاره به جزئیات بیشتر ادعا کرد که در حال انجام یک عملیات «ضد تروریستی» بزرگ در جنین و طولکرم است.

به گزارش تایمز اسرائیل، منابع نظامی گفتند که انتظار می‌رود این حمله چند روز طول بکشد. 

شذا صباغ، یکی از ساکنان کمپ جنین، گفت که این حمله بزرگترین حمله‌ای است که او در سال‌های اخیر دیده است. او به میدل‌ایست‌آی گفت: «تعداد خودروهای نظامی که به جنین یورش می‌برند بسیار زیاد است». او گفت: «سه بیمارستان اصلی محاصره شده و تمام خیابان‌های منتهی به شهر با موانع خاکی بسته شده است. مدت‌هاست شاهد هجوم به این گستردگی نبوده‌ایم و به نظر می‌رسد تا چند روز ادامه داشته باشد.»

او افزود که سربازان در چندین ساختمان در شهر موضع گرفته‌اند و تک تیراندازها را در طبقات بالا مستقر کرده و به هر کسی که جلوی آنها حرکت می‌‌کند شلیک می‌کنند.

رسانه‌‌های اسرائیلی گزارش دادند که یک لشکر نظامی کامل از جمله نیروهای زمینی و نیروی هوایی در این حمله شرکت دارند. 

شبکه تلویزیونی کان نیوز اسرائیل گزارش داد که این حمله بزرگترین حمله ارتش اسرائیل از زمان حمله «سپر دفاعی» در سال 2002 در اوج انتفاضه دوم است.

گروه‌های مسلح فلسطینی در شهرهای مورد هدف کرانه باختری، از جمله بخش محلی حماس، جهاد اسلامی و فتح، گفتند که اعضای آنها در تبادل آتش و با وسایل انفجاری با نیروهای اسرائیلی مقابله می‌کنند.

خبرگزاری اسرائیل هیوم نبرد در اردوگاه بین سربازان و فلسطینی‌ها را «سنگین و دشوار» توصیف کرد.

هنوز گزارشی از تلفات اسرائیلی منتشر نشده است.