به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه گفت که جنگ با روسیه در نهایت با گفت‌وگو به پایان می‌رسد، اما کیف باید در موضع قوی قرار داشته باشد. او اعلام کرد طرحی را به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دو جانشین احتمالی او ارائه خواهد کرد.

رهبر اوکراین در یک کنفرانس خبری گفت که تهاجم سه هفته‌ای کیف به منطقه کورسک روسیه بخشی از این طرح است، اما این اقدام شامل گام‌های دیگری در جبهه‌های اقتصادی و دیپلماتیک نیز می‌شود.

به گزارش رویترز، او به خبرنگاران در کیف درباره جنگی که با تهاجم تمام عیار روسیه آغاز شد، گفت: «نکته اصلی این طرح این است که روسیه را مجبور به پایان دادن به جنگ کند. و من می‌خواهم که برای اوکراین عادلانه باشد.»

او درباره گام‌های بعدی توضیح بیشتری نداد، اما گفت که در مورد این طرح با کامالا هریس، معاون دموکرات رئیس‌جمهور و احتمالاً با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز بحث خواهد کرد.

زلنسکی گفت امیدوار است در ماه سپتامبر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به ایالات متحده برود و برای دیدار با بایدن آماده می‌شود.

ولودمیر زلنسکی

روسیه از اولین اجلاس برای پیشبرد چشم انداز صلح کیف، که در ماه ژوئن در سوئیس برگزار شد، آشکارا کنار گذاشته شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 19 اوت گفت که پس از اینکه اوکراین در 6 آگوست تهاجم فرامرزی به منطقه کورسک روسیه را آغاز کرد، گفت و گو نمی‌تواند مطرح شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند که هفته گذشته در کیف بود، روز سه‌شنبه تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت و گو کرد و به او گفت که از حل زودهنگام و مسالمت آمیز مناقشه اوکراین حمایت می‌کند.

«بدون مصالحه با پوتین»

زلنسکی قاطعانه گفته است که روسیه می‌خواهد در حل و فصل جنگ شرایطی را به اوکراین دیکته کند، چیزی که کیف آن را غیرقابل قبول می‌داند.

پوتین گفته است که هر توافقی باید با پذیرش «واقعیت‌های روی زمین» از سوی اوکراین آغاز شود که روسیه بخش‌های قابل توجهی از چهار منطقه اوکراین و کریمه را در اختیار خواهد داشت. اکنون اوکراین می‌گوید که کنترل بیش از 1200 کیلومتر مربع (463 مایل مربع) از منطقه کورسک روسیه را در اختیار دارد.

زلنسکی در این کنفرانس خبری گفت: «هیچ سازشی با پوتین وجود ندارد، گفت‌وگوی امروز در اصل پوچ و بی‌معنی است، زیرا او نمی‌خواهد جنگ را از طریق دیپلماتیک پایان دهد.»

او گفت که حمله به منطقه کورسک تعداد دولت‌هایی که در سراسر جهان خواستار سازش اوکراین با روسیه برای پایان دادن به جنگ و واگذاری بخش‌هایی از خاک هستند، کاهش داده است.

زلنسکی پوتین را به سخره گرفت که به گفته او تصرف سرزمین اوکراین را بر دفاع از خاک روسیه در اولویت قرار داده است.

او به منطقه کورسک اشاره کرد که در آن اوکراین مدعی تصرف 100 شهرک شده است، در حالی که نیروهای روسی همچنان به پیشروی در منطقه شرقی دونتسک ادامه می‌دهند.

رهبر اوکراین همچنین گفت که کیف به پیشرفت در تولید تسلیحات داخلی خود ادامه می‌دهد و اولین آزمایش موشک بالستیک تولید داخل را انجام داده است.

هشدار مسکو

در همین حال روسیه گفت که غرب با بررسی اجازه دادن به اوکراین برای حمله به عمق روسیه با موشک‌های غربی با آتش بازی می‌‌کند و روز سه‌شنبه به ایالات متحده هشدار داد که جنگ جهانی سوم محدود به اروپا نخواهد بود.

به نوشته رویترز، سرگئی لاوروف که بیش از 20 سال به عنوان وزیر خارجه پوتین خدمت کرده است، گفت که غرب به دنبال تشدید جنگ اوکراین است و با در نظر گرفتن درخواست‌های اوکراین برای کاهش محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات خارجی، «خواهان دردسر» است.

از زمان حمله به اوکراین در سال 2022، پوتین بارها در مورد خطر یک جنگ بسیار گسترده‌تر که بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان را درگیر می‌کند، هشدار داده است، اگرچه او گفته است که روسیه خواهان درگیری با ائتلاف ناتو به رهبری ایالات متحده نیست.

لاوروف به خبرنگاران گفت: «اکنون یک بار دیگر تأیید می‌کنیم که بازی با آتش برای عموها و عمه‌های بزرگسالی که سلاح‌های هسته‌ای در این یا آن کشور غربی به آنها سپرده شده است، بسیار خطرناک است.»

لاوروف

لاوروف گفت: «آمریکایی‌ها به صراحت گفت‌وگوها درباره جنگ جهانی سوم را چیزی می‌دانند که اگر خدای ناکرده اتفاق بیفتد، منحصراً اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

لاوروف افزود که روسیه در حال «تبیین» دکترین هسته‌ای خود است.

دکترین هسته‌ای 2020 روسیه تعیین می‌کند که رئیس‌جمهور این کشور چه زمانی استفاده از سلاح هسته‌ای را در نظر می‌گیرد: به عنوان پاسخی به حمله با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی یا سلاح‌های متعارف «زمانی که موجودیت کشور در معرض تهدید قرار گیرد».

پاسخ روسیه

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل ماه جاری گفت که حمله به منطقه کورسک روسیه نشان داد که تهدیدهای کرملین برای مقابله به مثل یک بلوف بود.

زلنسکی گفت که اوکراین به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی متحدان، نمی‌تواند از سلاح‌هایی که در اختیار دارد برای ضربه زدن به برخی از اهداف نظامی روسیه استفاده کند. او از متحدان خواست تا در تصمیم گیری‌های خود در مورد چگونگی کمک به کیف در جنگ جسورتر باشند.

روسیه گفته است که تسلیحات غربی از جمله تانک‌های بریتانیایی و سامانه‌های موشکی آمریکا توسط اوکراین در کورسک استفاده شده است. کیف استفاده از موشک‌های هیمارس آمریکا را برای از بین بردن پل‌ها در کورسک تایید کرده است.

واشنگتن می‌گوید که در مورد برنامه‌های اوکراین قبل از حمله غافلگیرانه به کورسک مطلع نشده است. ایالات متحده گفته است که هیچ شرکتی در این عملیات نداشته است.

سرگئی ناریشکین، رئیس اطلاعات خارجی پوتین، روز سه‌شنبه گفت که مسکو به اظهارات غرب مبنی بر اینکه ارتباطی با حمله کورسک ندارد، باور ندارد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که دخالت ایالات متحده «یک واقعیت آشکار» است.

در همین حال نیویورک تایمز گزارش داد که ایالات متحده و بریتانیا تصاویر ماهواره‌ای و سایر اطلاعات مربوط به منطقه کورسک را در روزهای پس از حمله اوکراین به این کشور ارائه کردند. تایمز گفت که هدف این اطلاعات کمک به اوکراین برای پیگیری بهتر نیروهای کمکی روسیه است.