به گزارش اکوایران، حمایت قاطع کامالا هریس از اسرائیل در ادامه جنگ در غزه، به درخواست‌ها برای دور جدیدی از اعتراضات در گردهمایی‌های مبارزات انتخاباتی، دانشگاه‌ها و رویدادهای عمومی در هفته‌های آتی دامن زده است.

آمریکایی‌های عرب، مسلمانان و متحدانشان که نتوانستندد به محل سخنرانی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو وارد شوند، قصد دارند در جریان مناظره هریس علیه دونالد ترامپ در فیلادلفیا در 10 سپتامبر و در شهرهای بزرگ و محوطه‌های دانشگاهی در اکتبر حاضر شوند.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه، آنها سخنرانی هریس را در راهپیمایی ساوانا، جورجیا قطع کردند.

هریس از زمان جایگزینی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در صدر فهرست دموکرات‌ها، به صراحت اعلام کرده است که فروش تسلیحات به اسرائیل را که یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های طرفدار فلسطین است، در نظر نخواهد گرفت.

او روز پنجشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان این موضع را تکرار کرد و در پاسخ به سوالی درباره محدود کردن تسلیحات گفت: «نه، ما باید به یک معامله آتش‌بس وآزادی اسرا دست پیدا کنیم.»

موضع قاطعانه هریس احتمالا همان شکاف‌هایی را در ائتلاف دموکرات ایجاد کند که بایدن قبل از پایان کارزار انتخاباتی‌اش در 21 ژوئیه با آن مواجه شد.

رشیده طلیب، نماینده دموکرات و اولین زن فلسطینی-آمریکایی منتخب کنگره، در مورد مصاحبه هریس با سی‌ان‌ان در حساب شخصی خود در ایکس گفت: «درست است. جنایات جنگی و نسل کشی ادامه خواهد داشت.»

مقامات کمپین می‌گویند که هریس و مقامات ارشد مبارزات انتخاباتی با حامیان طرفدار فلسطین ملاقات کرده‌اند و فضایی را برای تشکیل هیاتی درباره این موضوع در جریان کنوانسیون حزب تایید کرده‌اند. هریس در هفته‌های اخیر دو مقام را برای ارتباط با جوامع عرب آمریکایی و مسلمان استخدام کرده است.

تظاهراتی که در بهار گذشته کالج‌ها را متشنج کرد، در میشیگان، پنسیلوانیا و دیگر ایالت‌های خاکستری در حال افزایش است. اعضای حزب دموکرات نگرانند که هریس در انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر، که انتظار می‌رود با اختلاف اندک در تعدادی از ایالت‌ها تصمیم‌‌گیری شود، آرای مورد نیاز خود را از دست دهد.

هریس در اکثر نظرسنجی‌های اخیر در سطح ملی از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه پیشی گرفته است، اما در برخی از نظرسنجی‌ها در ایالت‌های مهم که برنده 2024 را تعیین می‌کنند، راه دشواری دارد.

«همه صدمه می‌بینند»

احمد تکلی اوغلو، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی آمریکایی (CAIR) فیلادلفیا، گفت که انتظار دارد هزاران معترض در روز مناظره هریس و ترامپ حضور یابند.

انتخابات آمریکا سی ان ان

معترضان دانشجویی در روزهای اخیر به دانشگاه کلمبیا، مرکز جنبش دانشجویی طرفدار فلسطین، بازگشتی پر سر و صدا داشتند.

النا نیسان توماس، 19 ساله، دانشجوی دانشگاه ایندیانا، که برای شرکت در اعتراضات DNC به شیکاگو رفت، گفت که آماده است تا با شروع سال تحصیلی به اعتراضات ادامه دهد.

او گفت: «من درک نمی‌کنم که معاون رئیس جمهور هریس می‌گوید از آتش‌بس حمایت می‌کند و هیچ کاری برای تحریم تسلیحاتی انجام نمی دهد.»

استراتژیست‌های سیاسی تخمین می‌زنند که نزدیک به یک میلیون مسلمان در انتخابات ریاست جمهوری 2020 رای دادند که بسیاری از آنها در ایالت‌های خاکستری متمرکز شده‌اند و حدود 70 درصد از آنها از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حمایت کردند.

تانجینا اسلام، نماینده حزب دمکرات ملی از جورجیا، گفت که می‌خواهد از هریس حمایت کند، اما از فقدان نگرانی برای فلسطینیان شوکه شده است.

او گفت: «همه آسیب می‌بینند. بسیاری از مردم به سمت حزب سوم؛ صدای یهودی برای صلح، دانشجویان، مسلمانان سیاه پوست، مسلمانان، اعراب گرایش پیدا کرده‌اند. همه آسیب می‌بینند. و اینها اکثریت رای‌دهندگان دموکرات هستند. بنابراین اگر هریس جورجیا را از دست بدهد، تنها دلیلش این است که مردم برای رای دادن بیرون نرفته‌اند یا مردم به شخص ثالث رای داده‌اند.»