به گزارش اکوایران، یک ضرب المثل قدیمی در واشنگتن وجود دارد که می‌گوید: «پرسنل همان سیاست هستند.»

با توجه به اینکه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، به طور عمومی در مورد دیدگاه‌اش برای نقش ایالات متحده در جهان فراتر از اصول اولیه سخن نمی‌گوید، توجه‌ها به مجموعه مشاوران او معطوف شده تا با جزئیات بیشتری نقشه سیاست خارجی احتمالی او را ترسیم کنند.

مشاور امنیت ملی هریس، فیلیپ گوردون، که در سه دولت دموکرات گذشته خدمت کرده است، موضوع یک سری گزارش‌ها و بررسی‌ها بوده است. اما فرد دیگری که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، معاون مشاور امنیت ملی هریس، ربکا لیسنر، محقق استراتژی کلان ایالات متحده است. کسانی که میشناسندش، او را متفکری درخشان، اما عمل‌گرا توصیف می‌کنند.

ساشا بیکر، معاون سابق وزیر دفاع در امور سیاست گفت: «او یک استراتژیست فوق العاده با استعداد است. او یک متفکر عمیق است و کسی است که در مورد ماهیت قدرت ایالات متحده و نقش اتحادهای ما تفکرات جدی دارد.» بیکر در ابتدای دولت بایدن، لیسنر را به عنوان مدیر اداره برنامه‌ریزی استراتژیک شورای امنیت ملی (NSC) استخدام کرد.

به نوشته فارن پالیسی، در کنار بیکر، لیسنر نقش اصلی را در تهیه نسخه‌های اولیه استراتژی امنیت ملی دولت بایدن ایفا کرد و هنگامی که این سند پس از مدتی تاخیر در اکتبر 2022 منتشر شد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی از او تقدیر کرد.

untitled

لیسنر و گوردون برای شرکت در یک شام دولتی به افتخار فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید حضور پیدا می‌کنند 

تغییر نقش جهانی آمریکا

لیسنر متحدان با نفوذ دیگری در دولت بایدن داشت، از جمله میرا رپ هوپر، که بعدها مدیر ارشد شورای امنیت ملی در شرق آسیا شد. کتاب 2020 آن‌ها با عنوان «دنیای باز: چگونه آمریکا می‌تواند در مسابقه نظم قرن بیست و یکم برنده شود» استدلال می‌کند که ایالات متحده باید از تلاش برای بازسازی نظم جهانی در شمایل خود دور شود، و در عوض روی حفظ جهان آزاد، بازی و سرمایه‌گذاری کند که در آن می‌تواند رشد کند.

این دو نوشتند: «این استراتژی باز بودن با تاکید بر نقش رهبری بین‌المللی ایالات متحده، اما با رها کردن اتکا به برتری به عنوان سنگ بنای مأموریت لیبرال مسیحایی خود، از جهان‌شمولی لیبرال پس از جنگ سرد، سیاست مهار به سبک جنگ سرد، و روش جایگزین سنتی بازگشت به داخل فاصله می‌گیرد.»

لیسنر از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شده و دارای مدرک دکترای حکمرانی از دانشگاه جورج تاون است. دانیل نکسون، استاد جورج تاون که در کمیته پایان نامه لیسنر حضور داشت، گفت: استراتژی کلان به عنوان یک حوزه مطالعاتی، به خاطر بحث‌های نظری سطح بالا که مملو از «ایسم‌ها» است، شناخته می‌شود.

نکسون گفت: «او در آن اردوگاه نیست. استراتژی کلان برای او بهانه‌ای برای صحبت در مورد نظریه‌های قدیمی روابط بین‌الملل نیست.»

untitled

تفکر عملگرا

پایان‌نامه لیسنر به چگونگی شکل‌گیری استراتژی کلان آمریکا در نتیجه مداخلات نظامی آن در خارج از کشور در دوران پس از جنگ جهانی دوم پرداخت، که اساس کتاب او در سال 2021 -جنگ‌های مکاشفه: تأثیرات دگرگون‌کننده مداخله نظامی در استراتژی کلان- شد.

او زمانی که خارج از دولت بود، از دولت ترامپ به دلیل تمرکز بر موفقیت‌های تاکتیکی پر زرق و برق و نداشتن یک استراتژی کلان، و همچنین به دلیل همکاری با متحدان «تنها در صورتی که منافع شخصی محدود دقیقاً همسو باشد» انتقاد کرد.

سایر محققان استراتژی کلان ایالات متحده که با آثار لیسنر آشنا هستند، دیدگاه او به جهان را به عنوان یک انترناسیونالیست لیبرال عمل‌گرا توصیف می‌کنند. اما اشفورد، عضو ارشد مرکز استیمسون، می‌گوید: «او از نقص‌های سیاست خارجی آمریکا کاملاً آگاه است. اما من باور ندارم که او مایل باشد یا بخواهد همه چیز را برای ایجاد تغییر کنار بگذارد. من فکر می‌کنم خواسته او یک سیاست خارجی عمل‌گرایانه‌تر از سوی ایالات متحده است.

استفان ورتهایم، کارشناس ارشد مؤسسه بین‌الملل صلح کارنگی، می‌گوید: «من فکر می‌کنم او کسی است که می‌تواند به نوعی یک میانجی بین برخی از جریان‌های مترقی‌تر در سیاست خارجی و برخی از جریان‌های اصلی‌تر در حزب دموکرات باشد.»

در آوریل 2022، لیسنر شورای امنیت ملی را ترک کرد تا به عنوان معاون مشاور امنیت ملی به تیم هریس بپیوندد. یکی از مقامات کاخ سفید گفت که لیسنر در کنار گوردون طیف کاملی از مسائل امنیت ملی را پوشش داده است و از زمانی که به تیم معاون رئیس جمهور پیوسته، در تمام سفرهای بین المللی با او بوده است.

مایکل هیرش در بررسی اخیر خود از کتاب‌های لیسنر، رپ هوپر و گوردون نوشت: «مشخص نیست که لیسنر چه نقشی می‌تواند در دولت بالقوه هریس داشته باشد، اما اگر پرسنل واقعاً سیاست باشد، جهان شاید بتواند برای یک آمریکای کمتر متکبر آماده شود.»