به گزارش اکوایران، اوکراین روز سه‌شنبه در بزرگ‌ترین حمله پهپادی خود از ابتدای جنگ، پایتخت روسیه را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن حداقل یک نفر و ویران شدن ده‌ها خانه در مسکو شد و حدود 50 پرواز مجبور به تغییر مسیر از فرودگاه‌های اطراف مسکو شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه، بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان، اعلام کرد که حداقل 20 پهپاد تهاجمی اوکراینی را در حالی که بر فراز مسکوی 21 میلیون نفره و 124 هواپیمای دیگر را در هشت منطقه دیگر منهدم کرده است.

مقامات روسیه اعلام کردند که حداقل یک نفر در نزدیکی مسکو کشته شده است. سه فرودگاه از چهار فرودگاه مسکو برای بیش از شش ساعت بسته شدند و تقریبا 50 پرواز تغییر مسیر دادند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که حمله هواپیمای بدون سرنشین یادآور ماهیت واقعی رهبری سیاسی اوکراین است که به گفته او از دشمنان روسیه تشکیل شده است. پسکوف گفت: «هیچ توجیهی برای حملات شبانه به محله‌های مسکونی وجود ندارد». او با استفاده از عبارتی که مسکو برای توجیه جنگ خود در اوکراین به کار می برد، گفت: «این‌گونه رژیم کی‌یف ماهیت خود را نشان می‌دهد. آن‌ها دشمنان ما هستند و ما باید عملیات نظامی ویژه را برای محافظت از خود در برابر چنین اقداماتی ادامه دهیم».

جنگ اوکراین

 

ساکنان محلی به رویترز گفتند که حملات هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه به ساختمان‌های بلند آپارتمانی در منطقه رامنسکویه در منطقه مسکو آسیب رساند و آپارتمان‌ها را به آتش کشید. آندری وروبیوف فرماندار منطقه مسکو گفت که یک زن 46 ساله در رامنسکویه کشته و سه نفر زخمی شدند. ساکنان این منطقه گفتند که از صدای انفجار و آتش‌سوزی بیدار شده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسمی، منطقه رامنسکویه، در 50 کیلومتری جنوب شرقی کرملین، حدود دویست و پنجاه هزار نفر جمعیت دارد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از 70 پهپاد نیز بر فراز منطقه بریانسک روسیه و ده‌ها هواپیمای دیگر بر فراز مناطق دیگر سرنگون شده است. هیچ خسارت یا تلفات جانی در آن‌جا گزارش نشده است.

با پیشروی روسیه در شرق اوکراین، کی‌یف جنگ را با حمله فرامرزی به منطقه کورسک غربی روسیه که در 6 اوت آغاز شد و با انجام حملات پهپادهای بزرگ به عمق خاک روسیه آغاز کرد، به روسیه برد.

در حال حاضر این جنگ که در امتداد 1000 کیلومتر خط مقدم شدیداً مستحکم شده در جنوب و شرق اوکراین ادامه دارد که صدها هزار سرباز در آن شرکت دارند، عمدتاً به یک جنگ توپخانه‌ای و پهپادی مبدل شده است.

جنگ اوکراین

مسکو و کی‌یف هر دو به دنبال خرید و توسعه پهپادهای جدید، استقرار آنها به روش‌های نوآورانه و جستجوی راه‌های جدیدی برای نابودی آن‌ها بوده‌اند -‌از استفاده از تفنگ ساچمه‌ای گرفته تا سیستم‌های پارازیت الکترونیکی پیشرفته. هر دو طرف پهپادهای تجاری ارزان قیمت را به سلاح‌های مرگبار تبدیل کرده‌اند و در عین حال تولید و مونتاژ خود را برای حمله به اهداف از جمله تانک‌ها و زیرساخت‌های انرژی مانند پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌ها افزایش داده‌اند.

روسیه در دو سال و نیم گذشته با هزاران موشک و هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین را مورد حمله قرار داده که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی، تخریب بیش‌تر سیستم انرژی این کشور و آسیب رساندن به املاک تجاری و مسکونی در سراسر کشور شده است. اوکراین هم می‌گوید حق دارد به عمق روسیه حمله کند، اگرچه حامیان غربی کیف گفته‌اند که خواهان رویارویی مستقیم بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نیستند.

حمله روز سه‌شنبه به دنبال حملات پهپادی اوکراین در هفته گذشته انجام شد که عمدتاً تأسیسات انرژی و برق روسیه را هدف قرار دادند.