به گزارش اکوایران، در اولین و شاید تنها مناظره ریاست‌جمهوری بین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، دو نامزد اغلب به شکلی عمیقاً شخصی با یکدیگر دعوای لفظی کردند، و بحث‌های سیاسی عمدتاً تحت الشعاع تبادلات آتشین بر سر شخصیت و جمعیت حامیان قرار گرفت.

کارشناسان سیاسی، تحلیلگران و مفسران خاطرنشان کردند که آقای ترامپ در مورد مسائلی مانند سقط جنین، اغلب در حالت تدافعی قرار می‌گرفت، در حالی که اسیر دام‌های خانم هریس می‌شد و از پیام‌های خود منحرف می‌شد. معاون رئیس‌جمهور میزان حضور در گردهمایی‌های ترامپ را تحقیر کرد و گفت که رهبران نظامی آمریکا او را یک «ننگ» می‌دانند، در حالی که ترامپ اغلب با عصبانیت پاسخ می‌داد و می‌گفت که هریس هیچ سیاستی از خود ندارد و «بدترین معاون رئیس‌جمهور در تاریخ کشور ما» است.

پس از این مناظره، بسیاری از استراتژیست‌ها و مقامات دموکرات از عملکرد هریس را تمجید کردند، در حالی که جمهوری خواهان از سؤالات دشوار مجریان شکایت کردند و به فرصت‌های از دست رفته ترامپ برای ایجاد خطوط حمله متمرکز اذعان کردند.

نیویورک‌تایمز نمونه‌هایی از واکنش‌ها به این مناظره را جمع‌آوری کرده است:

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، یک جمهوری‌خواه که رهبری تیم انتقالی ترامپ در سال 2016 را بر عهده داشت، به ABC گفت: «هریس بسیار خوب آماده شده بود، تله‌هایی گذاشت و ترامپ به جای صحبت کردن در مورد چیزهایی که باید درباره آن‌ها صحبت می‌کرد، به دنبال طعمه‌های او افتاد. این تفاوت بین فردی است که به خوبی آماده است و کسی که آماده نیست.»

کیتلین لگاکی، استراتژیست دموکرات و مشاور سابق جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، می‌گوید: «هریس بارها و بارها برای او تله گذاشت تا از موضوع خارج شود یا بر نامحبوب‌ترین مواضعش تاکید کند. هریس توانست داستان خودش را بگوید و به اندازه کافی در مورد سیاست‌ها عمیق شود، اما همچنین نشان داد که می‌تواند پا به پای هرکسی مناظره کند، و به این صورت نقاط ضعف خود را برطرف کرد.»

ویوک راماسوامی، کارآفرین و کاندیدای سابق جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ به فاکس نیوز گفت: «من فکر می‌کنم کامالا هریس از انتظارات بسیار پایینی که عمداً برای او تعیین شده بود فراتر رفت.»

ترامپ هریس انتخابات آمریکا

لنس تروور، استراتژیست جمهوری خواه گفت: «زمانی که بحث بر روی مرز و اقتصاد متمرکز بود، ترامپ دست بالا را داشت، اما اغلب طعمه‌ها را از هریس می‌گرفت و به او راه می‌داد. در حالی که معاون رئیس جمهور به وضوح زیر پوست رئیس جمهور ترامپ رفت، او چیزی فراتر از دروغگویی ارائه نکرد.»

جاستین وولفرز، استاد سیاست عمومی و اقتصاد در دانشگاه میشیگان می‌گوید: «شاید مردها بیش از آن احساساتی هستند که بتوانند رئیس جمهور شوند.»

جان کامرون ترنر، مدیر برنامه مناظره کنت ام استرنج در کالج دارتموث، گفت: «هریس کار را تا حدودی با تردید شروع کرد، شاید به این دلیل که سبک حمله ترامپ و اظهارات بدون مدرک او کاملاً با فضای دادگاه یا مجلس سنا متفاوت است. با این حال، او با پاسخ خود در مورد حقوق باروری، روی فرم آمد.»

هیو هویت، مجری محافظه کار رادیویی، گفت: «ترامپ در مناظره پیروز نشد، اما فکر می‌کنم او با کمک ABC در انتخابات پیروز می‌شود، زیرا آن‌ها آنقدر در طرف هریس بودند که نفرت‌انگیز بود. رأی دهندگان دیدند که هریس از هر سؤالی که حتی کمی دشوار بود طفره می‌رفت و سعی می‌کرد سابقه خودش و بایدن را پاک کند.»

اسوار پراساد، رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول گفت: «ترامپ همچنان تعرفه‌ها را به عنوان راه‌حلی برای طیف وسیعی از مشکلات برجسته می‌کند و نمی‌داند که این امر تورم را بدتر می‌کند و درآمدی از سوی چین ایجاد نمی‌کند. هریس در برگرداندن بحث در مورد چین علیه ترامپ مؤثر بود، با این استدلال که او در مورد مسائل گسترده‌تر، از جمله محافظت از تولیدات ایالات متحده در صنایع با فناوری پیشرفته در برابر رقابت چینی‌ها، محکم نبوده است.»

هنریتا تریز، مدیر تحقیقات سیاست اقتصادی شرکت مشاوره ودا گفت: «هریس در مناظره امشب یک بازی طولانی انجام داد و به ترامپ اجازه داد به روابط خود با ویکتور اوربان، کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین اشاره کند و توطئه‌های اینترنتی خود در مورد مهاجران هائیتی که سگ و گربه می‌خورند را تکرار کند. 56 دقیقه کامل این روند ادامه داشت، قبل از اینکه ادعا کند ترامپ «شخصیت» رئیس جمهور شدن را ندارد.

آلیسا فرح گریفین، مدیر ارتباطات کاخ سفید در دوران دولت ترامپ، گفت: «بسیاری از حامیان ترامپ امشب افتادن نقاب را دیدند. مردی که خود را قوی و فرمانده معرفی می‌کند، در حال لغزش است، خونسردی‌اش را از دست می‌دهد و وقتی به چالش کشیده می‌شود کوچک به نظر می‌رسد. برخی از حامیان ترامپ واقعاً متعجب و ناامید شدند.»

و جو بایدن نیز گفت: «[مناظره] حتی نزدیک هم نبود. معاون هریس ثابت کرد که بهترین گزینه برای رهبری کشور ما به جلو است.»