به گزارشاکوایران، مقامات آمریکایی می‌گویند اقدام نادر پنتاگون برای استقرار دو ناو هواپیمابر این کشور در خاورمیانه طی چند هفته گذشته به پایان رسیده و یواس‌اس تئودور روزولت به خانه باز می‌گردد.

به نوشته العربی جدید، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به ناو هواپیمابر روزولت دستور داده بود که مأموریتش در خاورمیانه را برای مدت کوتاهی تمدید کرده و در منطقه باقی بماند و ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آبراهام لینکولن نیز برای رسیدن سریع‌تر به این منطقه تحت فشار گرفت. دولت بایدن به منظور دفاع از اسرائیل و نیروهای آمریکایی در برابر حملات احتمالی ایران و گروه‌های مقاومت منطقه، حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه را تقویت کرده بود.

مدت‌هاست فرماندهان آمریکایی در خاورمیانه ادعا می‌کنند که حضور ناو هواپیمابر ایالات متحده و کشتی‌های جنگی همراه آن یک بازدارنده مؤثر در منطقه، به ویژه در برابر ایران بوده است. از زمان آغاز جنگ غزه، حداقل یک ناو هواپیمابر آمریکایی به طور مداوم در منطقه و اطراف آن مستقر بوده و حتی برای دوره‌های کوتاهی، استقرار دو فروند از این شناورها هم‌پوشانی داشته‌اند.

با این حال، تا پیش از جنگ غزه، سال‌ها بود که ایالات متحده چنین نیرویی را به منطقه اختصاص نداده بود.

تصمیم بازگشت روزولت به آمریکا در حالی اتخاذ می‌شود که جنگ غزه ۱۱ ماه است ادامه دارد، ده‌ها هزار نفر کشته شده و تلاش‌های بین‌المللی برای میانجی‌گری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس بارها به بن‌بست رسیده است. دو طرف درگیری یکدیگر را به طرح خواسته‌های اضافی و غیرقابل‌قبول متهم می‌کنند.

در چند ماه گذشته، ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت آیزنهاور در دریای سرخ باقی ماند و توانست هم به اسرائیل کمک کرده و هم از کشتی‌های تجاری و نظامی در برابر حملات حوثی‌های یمن دفاع کند. این ناو هواپیمابر مستقر در نورفولک ویرجینیا، پس از یک استقرار بیش از هشت‌ماهه در نبرد که نیروی دریایی آن را شدیدترین از زمان جنگ جهانی دوم توصیف کرد، به خانه بازگشت.

مقامات آمریکایی گفتند که انتظار می‌رود روزولت مستقر در سن‌دیگو و ناوشکن یو‌اس‌اس دنیل اینویه در روز پنجشنبه به منطقه فرماندهی هند-اقیانوسیه برسند. یو‌اس‌اس راسل، عضو دیگر ناوگروه ضربت روزولت قبلاً خاورمیانه را ترک کرده و در دریای چین جنوبی فعالیت می‌کرده است.

لینکلن که اکنون در خلیج عمان با چند کشتی جنگی دیگر حضور دارد، حدود سه هفته پیش به خاورمیانه رسید و تاکنون با روزولت همپوشانی داشت.

همچنین تعدادی کشتی آمریکایی در دریای مدیترانه شرقی و دو ناوشکن و زیردریایی موشک‌انداز یواس‌اس جورجیا در دریای سرخ مستقر هستند.