به گزارش اکوایران، در حالی که ایالات متحده و بریتانیا در مورد اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به عمق خاک روسیه بحث می‌کنند، برخی از مقامات آمریکایی عمیقاً تردید دارند که انجام این کار تفاوت قابل توجهی در نبرد کیف علیه مهاجمان روسی ایجاد کند.

به گفته رویترز، کیر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه وارد واشنگتن شد تا با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، درباره موافقت برای استفاده از تسلیحات ناتو برای حمله به اهدافی فراتر از مرزهای اوکراین صحبت کند، چیزی که دولت ایالات متحده تاکنون مایل به اجازه دادن به آن نبوده است.

مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که اوکراین در حال حاضر توانایی هدف قرار دادن اهداف در روسیه را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین دارد. به گفته آنها، موشک‌های دوربرد ATACMS که توسط ایالات متحده عرضه شده، این قابلیت را افزایش می‌دهد، اما آنها برای تغییر شکل دینامیک جنگ بسیار پرهزینه و محدود هستند.

به گفته مقامات آمریکایی، علاوه بر این، کرملین تا حد زیادی احتمالاً مهم‌ترین تهدید - پرتاب بمب‌های گلاید توسط هواپیماهای جنگی روسیه - را به خارج از برد موشک‌های ایالات متحده منتقل کرده است.

آنها همچنین معتقدند کیف باید بر توقف پیشروی روسیه در شرق اوکراین تمرکز کند.

برای بایدن، این تصمیم فقط تاکتیکی نیست. تصمیمی است که سؤالات را در مورد اینکه آیا مجوز چنین حملاتی ممکن است خطر جنگ مستقیم بین ناتو و روسیه را ایجاد کند، به وجود می‌آورد.

روسیه روز جمعه در سازمان ملل هشدار داد که دادن مجوز به اوکراین برای شلیک موشک‌ها به سمت روسیه، ناتو را به «یک طرف مستقیم در درگیری‌ها علیه یک قدرت هسته‌ای» تبدیل می‌کند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفته است که چنین اقدامی دامنه این درگیری را تغییر می‌دهد. 

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت که ایالات متحده چنین تهدیدهایی را جدی می‌گیرد، با این وجود او اذعان داشت که هیچ چیز جدیدی در لفاظی‌های پوتین وجود ندارد.

جیسون کرو، نماینده دموکرات ایالات متحده، عضو کمیته اطلاعات و امور خارجی مجلس نمایندگان، تهدید پوتین مبنی بر حمله به لهستان یا دیگر اعضای ناتو را کم اهمیت جلوه داد.

او با اشاره به تلفات هنگفت سربازان و جنگ‌افزارهای روسیه در اوکراین به رویترز گفت: «من معتقدم هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین علاقه‌ای به جنگ با ناتو داشته باشد، وجود ندارد. برعکس، من فکر می‌کنم که او از رویارویی با ناتو اجتناب می‌کند.»

اوکراین به چه اهدافی در روسیه حمله خواهد کرد؟

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، یک هفته پیش در سخنرانی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، از ایالات متحده و متحدانش خواست خطوط قرمز روسیه را نادیده بگیرند و اجازه حملات دوربرد به روسیه را به عنوان راهی برای فشار بر مسکو بدهند.

زلنسکی گفت: «ما باید این توانایی دوربرد را نه تنها در سرزمین اشغالی اوکراین، بلکه در خاک روسیه نیز داشته باشیم تا روسیه انگیزه برقراری صلح را داشته باشد.»

دو دیپلمات اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که اوکراین فهرستی از اهداف احتمالی در داخل روسیه را به ایالات متحده و بریتانیا ارائه کرده است که در صورت اجازه ممکن است مورد هدف قرار گیرند.

بحث در مورد کاهش محدودیت‌ها در اوکراین بازتاب بحث‌های قبلی در مورد درخواست‌های کیف برای سایر قابلیت‌هایی است که امیدوار بود در برابر نیروهای روسی به آن‌ها برتری بدهد، از جت‌های جنگنده F-16 تا تانک‌های آبرامز.

مقامات گفتند که اوکراینی‌ها ابتدا می‌خواستند از موشک‌های دوربرد ATACMS تهیه شده توسط ایالات متحده برای حمله به پایگاه‌های هوایی روسیه استفاده کنند.

اما پنتاگون گفته است که 90 درصد هواپیماهای روسیه که بمب‌های گلاید را پرتاب می‌کنند، که یکی از تهدیدات اصلی علیه اوکراین است، در فرودگاه‌هایی هستند که حداقل 300 کیلومتر (186 مایل) دورتر از قلمرو تحت کنترل اوکراین قرار دارند. که آنها را خارج از محدوده ATACMS قرار می‌دهد.

مقامات گفتند که اوکراین اکنون می‌خواهد از این موشک‌ها برای حمله به مراکز فرماندهی و نظامی روسیه، انبارهای سوخت و سلاح و نیروها استفاده کند.

علاوه بر ATACMS ایالات متحده، کیف می‌خواهد با استفاده از موشک‌های ارائه شده توسط بریتانیا و موشک‌های فرانسوی SCALP، حملات دوربرد را به روسیه انجام دهد.

اگرچه انتظار می‌رود بریتانیا پیش از برداشتن محدودیت‌های موشک‌ها، از آمریکا مجوز بگیرد، اما یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت که پاریس برای استفاده اوکراین از موشک‌های فرانسوی به مجوز واشنگتن نیاز ندارد.

روی جنگ زمینی تمرکز کنید

نگرانی دیگر ایالات متحده این است که تمرکز بر حملات دوربرد آنچه را که می‌تواند تهدید فوری بزرگ‌تری باشد، کم اهمیت جلوه می‌دهد: پیشروی  روسیه روی زمین در داخل خاک اوکراین به سمت شهر استراتژیک پوکروفسک.

مقامات آمریکایی بر این باورند که از دست دادن این شهر ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند که اگر ایالات متحده یا متحدانش به اوکراین اجازه حمله به اعماق روسیه را بدهند، روسیه گزینه‌های بسیاری برای پاسخ به جز جنگ مستقیم با ناتو دارد.

در ماه ژوئن، پوتین از احتمال مسلح کردن دشمنان غرب با سلاح‌های روسی برای حمله به اهداف غربی در خارج از کشور، و از استقرار موشک‌های متعارف در فاصله مناسب با ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش صحبت کرد.

اولریش کوئن، کارشناس تسلیحات در موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی در هامبورگ، گفت که او این احتمال را رد نمی‌کند که پوتین برای ارسال نوعی پیام هسته‌ای، به عنوان مثال آزمایش یک سلاح هسته‌ای در تلاش برای مرعوب کردن غرب، تصمیم بگیرد.

با این حال، کرو، قانونگذار ایالات متحده، استدلال کرد که پوتین پس از حمله به اوکراین در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارد و هرگونه واکنش بزرگ از سوی مسکو برای او خطراتی ایجاد می‌کند.

کرو گفت: «ولادیمیر پوتین قدرت زیادی ندارد. ما این را در چند سال گذشته بارها دیده‌ایم. او بسیار آسیب‌پذیر است و صادقانه بگویم، در موقعیت ضعف قابل توجهی قرار دارد.»