به گزارش اکوایران، به ادعای خبرگزاری رویترز، در هفته گذشته یکی از مقامات ایرانی از رهبران سیاسی عراق خواسته تا از انتقاد از نخست‌وزیر این کشور که درگیر اتهامات جاسوسی شده، خودداری کنند. به گفته منابع مختلف، این اقدام به منظور حفظ ثبات یکی از متحدان منطقه‌ای ایران در حالی که خشونت‌ها در خاورمیانه افزایش یافته، انجام گرفته است.

ریسک بی‌ثباتی تازه

به نوشته این خبرگزاری، این مقام در جریان سفری به بغداد این درخواست را مطرح کرده است. هفت منبع عراقی، از جمله افرادی در احزاب سیاسی که مقام ایرانی با رهبران آن‌ها دیدار داشته، این موضوع را تأیید کرده‌اند. همچنین یک دیپلمات منطقه‌ای این ماجرا را تأیید کرده است. همه منابع به دلیل محرمانه‌بودن نشست‌ها نخواستند نامشان فاش شود. این حرکت به منظور جلوگیری از تضعیف محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، منعکس‌کننده نگرانی‌های ایران از بی‌ثباتی در عراق است. ایران مدت‌ها از طریق همکاری با گروه‌های مقاومت و احزاب شیعه مورد حمایت خود، نفوذ خود را در عراق گسترش داده است.

تهران تمایل دارد از فشار بیش‌تر بر اتحادهای منطقه‌ای خود در پی از جنگ تقریباً یک‌ساله غزه -که حماس را تحت فشار قرار داده و هم‌چنین، درگیری فزاینده در لبنان که فشار زیادی بر حزب‌الله وارد کرده- جلوگیری کند.

ایران عراق

به ادعای رویترز، این مقام ایرانی به رهبران گروه چهارچوب هماهنگی، مجموعه‌ای از احزاب شیعه که السودانی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کردند، گفته که در برابر اتهامات جاسوسی علیه دفتر او، نباید نخست‌وزیر را تضعیف کنند. او گفته که ثبات عراق در این زمان بحرانی منطقه‌ای بسیار حیاتی است.

اتهامات جاسوسی که مشاوران السودانی آن‌ها را رد کرده‌اند و هیچ مدرکی برای آن‌ها به‌صورت عمومی ارائه نشده، ماه گذشته توسط قانون‌گذاران و رسانه‌های بزرگ منتشر شد و در عراق جنجال زیادی به پا کرده است.

انتخابات پارلمانی سال آینده

حامیان و ناظران مستقل معتقدند که مخالفان سیاسی السودانی این اتهامات را برای تضعیف او قبل از انتخابات پارلمانی سال آینده مطرح کرده‌اند. احزاب منتقد او این اتهامات را جدی می‌دانند.

قوه قضاییه عراق تحقیقاتی در این مورد آغاز کرده که تحت نظارت فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق، قرار دارد. برخی مقامات عراقی گفته‌اند نتایج این تحقیقات می‌تواند تعیین‌کننده ادامه کار نخست‌وزیر باشد.

کتائب حزب الله

این اختلافات در زمان حساسی برای السودانی رخ داده است. او در تلاش بوده تا پس از دهه‌ها جنگ، اقتصاد کشور را بازسازی کند و در عین حال، نفوذ گروه‌های مقاومت را مدیریت کرده و درباره کاهش نیروهای آمریکایی در عراق مذاکره کند.

رناد منصور، تحلیلگر اندیشکده چتم‌هاوس گفت ایران خواهان جلوگیری از تنش‌ها در عراق است؛ جایی که رقابت‌ها، خصوصاً پیش از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۵، اغلب به خشونت منجر شده است. منصور گفت: «در این لحظه حساس برای ایران که در حال پاسخگویی به تجاوزات اسرائیل است، گروه‌های عراقی به شکلی درگیر درگیری‌های داخلی هستند که وضعیت را بی‌ثبات می‌سازد. آخرین چیزی که ایران در حال حاضر می‌خواهد، هرج‌ومرج سیاسی در عراق است».

این اولین‌باری نیست که قاآنی در لحظات بحرانی در عراق مداخله می‌کند.

در ماه فوریه، او از گروه‌های مقاومت عراق خواست تا پس از حمله یکی از گروه‌ها به یک پایگاه آمریکایی در اردن که سه سرباز آمریکایی را کشت، از حملات به نیروهای آمریکایی خودداری کنند. پس از آن، ماه‌ها هیچ حمله‌ای رخ نداد.