به گزارش اکوایران، تلاش‌های آمریکا برای برقراری آتش‌بس غزه پس از نزدیک به یک سال جنگ هنوز به نتیجه نرسیده است. نیروهای حوثی به حملاتشان علیه کشتی‌های دریای سرخ ادامه می‌دهند. اکنون، با وجود دیپلماسی شدید به رهبری آمریکا، خطر بروز جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله افزایش یافته است.

به نوشته رویترز، تحلیلگران و دیپلمات‌های خارجی می‌گویند که با گذشت زمان و نزدیک‌شدن به پایان دوره ریاست جمهوریش، جو بایدن با بحران‌هایی در خاورمیانه مواجه است که به نظر می‌رسد تا پیش از ترک کاخ سفید در ماه ژانویه، حل‌نشدنی باقی بمانند و بدون شک، به میراث سیاست خارجی او آسیب وارد کنند.

بایدن در یک سال گذشته تلاش کرده میان حمایت از اسرائیل و همچنین تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیان و جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه، تعادل برقرار کند. او بارها با مشکلات این راهبرد مواجه شده است. آخرین نمونه آن رد پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه آمریکا توسط اسرائیل در روز پنجشنبه است که برای کاهش تنش‌ها در مرز لبنان پیشنهاد شده بود. اسرائیل در عوض به حملات خود ادامه داد که منجر به کشته‌شدن صدها نفر در لبنان شده است.

جاناتان پَنیکوف، معاون سابق افسر اطلاعات ملی آمریکا برای خاورمیانه گفت: «آنچه شاهدش هستیم، محدودیت قدرت و نفوذ آمریکا در خاورمیانه است».

شاید واضح‌ترین نمونه از این روند، تمایل کم بایدن برای اعمال فشار بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باشد؛ در حالی که آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات اسرائیل و حامی دیپلماتیک این رژیم در سازمان ملل است. نزدیک به یک سال است که ایالات متحده تلاش می‌کند توافقی بین اسرائیل و حماس برای پایان‌دادن به جنگ و آزادسازی اسرای این رژیم به دست آورد. افرادی که با این موضوع آشنایی دارند، می‌گویند که هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

مقامات آمریکایی حماس را مقصر شکست مذاکرات می‌دانند، اما برخی نیز به تغییرات مداوم خواسته‌های نتانیاهو اشاره می‌کنند. در جریان ۹ سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه از ۷ اکتبر، او چندین بار با رهبران ارشد اسرائیل اختلاف پیدا کرد. در یک نمونه، بلینکن در کنفرانس خبری نوامبر سال گذشته از اسرائیل خواست تا عملیات نظامی خود را در غزه متوقف کند تا کمک‌های انسانی به این منطقه وارد شود. لحظاتی بعد، نتانیاهو در بیانیه‌ای تلویزیونی این درخواست را رد کرد و گفت که به بلینکن روشن کرده که اسرائیل «با تمام قدرت» به عملیات خود ادامه خواهد داد.

اعتبار آمریکا در خطر است

پس از آنکه دونالد ترامپ ارزش اتحادهای کلیدی ایالات متحده، از جمله با ناتو و شرکای مهم آسیایی را زیر سؤال برد، رهبران غربی بایدن را بابت احیای مجدد این روابط ستوده‌اند. اما برخی دیپلمات‌های خارجی می‌گویند که عملکرد بایدن در مورد خاورمیانه، به ویژه واکنش او به جنگ غزه، اعتبار ایالات متحده را در سطح بین‌المللی تضعیف کرده است.

بنیامین نتانیاهو آمریکا اسراییل

یکی از مقامات غربی گفت: «اولین اشتباه بایدن این بود که اعلام کرد آمریکا در هر شرایطی از اسرائیل حمایت خواهد کرد. ما هنوز از آن اشتباه التیام نیافته‌ایم».

یک دیپلمات خاورمیانه‌ای گفت که دیپلماسی آمریکا تأثیری بر دشمنانش نداشته و افزود که پس از حمله ۷ اکتبر حماس، بایدن دارایی‌های نظامی به منطقه ارسال کرد تا به ایران و گروه‌های مقاومت هشدار دهد، اما به نظر نمی‌رسد که این اقدام کاملاً آن‌ها را منصرف کرده باشد.

مایکل مولروی، معاون سابق وزیر دفاع ترامپ در امور خاورمیانه گفت: «او می‌توانست سریع‌تر و شدیدتر به این حملات پاسخ دهد».

مقامات آمریکایی بارها به این انتقادات پاسخ داده‌اند و می‌گویند که دیپلماسی آن‌ها تأثیر مثبتی داشته و اعزام نیروهای نظامی آمریکا به منطقه تاکنون به جلوگیری از گسترش جنگ غزه به یک جنگ منطقه‌ای کمک کرده است.

لیندا توماس‌گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در اوایل این ماه به شورای امنیت گفت: «دیپلماسی به معنای یک حرکت جادویی و ناگهانی نیست. این نیاز به کار سخت دارد. این نیاز به تلاش دارد و متأسفانه نیاز به زمان دارد. دیپلماسی شکست نخورده است».

با این حال، از ۷ اکتبر به بعد، امیدهای بایدن برای دستاوردهای دیپلماتیک سیاست خارجی، مانند عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی به همراه تضمین‌های امنیتی ایالات متحده برای ریاض از بین رفته است. در سازمان ملل، جایی که شورای امنیت در ماه ژوئن از برنامه بایدن برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا حمایت کرد، نشانه‌هایی وجود دارد که صبر در قبال طرح بایدن در حال رنگ‌باختن است.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن در روز پنجشنبه خاطرنشان کرد: «ما اکنون به یک سال از تلاش‌های ناموفق برای پایان‌دادن به خشونت‌ها در خاورمیانه رسیده‌ایم». او افزود که اگر اسرائیل پاسخگو نباشد، به قوانین بین‌المللی توجه نخواهد کرد و حتی به دوستان خود از جمله ایالات متحده نیز گوش نخواهد داد.

پنیکوف، مقام سابق اطلاعاتی که اکنون در اندیشکده شورای آتلانتیک فعالیت می‌کند، مشکل اصلی دولت بایدن در قبال غزه را این گونه توصیف کرد: «طرح الف برای ماه‌ها کار نکرده است. اما طرح ب چیست»؟

با تهدید اسرائیل به حمله زمینی به لبنان و قول‌دادن به ادامه فشارها بر حزب‌الله تا زمانی که حملات این گروه به شمال سرزمین‌های اشغالی متوقف شود، بحران در آنجا نیز ممکن است تشدید گردد. تحولات این بحران می‌تواند تأثیرات بیشتری نه تنها بر میراث بایدن بلکه بر کمپین انتخاباتی کامالا هریس نیز بگذارد. برخی از رأی‌دهندگان مترقی دموکرات از حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل خشمگین هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا نتانیاهو به درخواست‌های بایدن برای جلوگیری از تشدید بیشتر در لبنان توجه خواهد کرد یا خیر.

به عنوان یک رئیس‌جمهور در حال خروج در چهار ماه آخر دوره خود، تحلیلگران می‌گویند که نمی‌توان بایدن را به دلیل تلاش برای کاهش ناآرامی‌های خاورمیانه سرزنش کرد؛ اما انتظار می‌رود که جانشین او بحران‌های کنونی را به ارث ببرد.