به گزارش اکوایران، دو مقام اسرائیلی و آمریکایی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفتند که اسرائیل از ایالات متحده خواسته است تا در واکنش به حمله هوایی در بیروت که منجر به ترور حسن نصرالله رهبر حزب‌الله و یک فرمانده ارشد ایرانی شد، اقداماتی را برای بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از حمله به اسرائیل انجام دهد.

درگیری اسرائیل و حزب‌الله در حال تبدیل شدن به یک جنگ همه جانبه است که می‌تواند ایران را به این جنگ بکشاند، و این ماجرا حتی قبل از ترور قدرتمندترین متحد ایران در منطقه نیز بسیار محتمل بود.

ایران مراقب بوده  که از هرگونه حمله به اسرائیل که بتواند آن را وارد چنین جنگی کند، اجتناب کند، اما مقامات واشنگتن و اسرائیل نگران هستند که حمله روز جمعه صبر تهران را به پایان برساند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که به وزیر دفاع دستور داده است که «موضع دفاعی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را برای جلوگیری از تجاوز و کاهش خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تقویت کند.»

بایدن روز شنبه با معاون رئیس‌جمهور هریس و تیم امنیت ملی تماس گرفت تا به‌روزرسانی‌هایی درباره وضعیت خاورمیانه دریافت کند، وضعیت نیروی نظامی آمریکا در منطقه را بررسی کند و تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام برای کاهش تنش‌ها را هدایت کند.بایدن روز شنبه هنگام خروج از کلیسا به سوالی مبنی بر اجتناب ناپذیر بودن حمله زمینی اسرائیل به لبنان پاسخ داد و گفت: «زمان آتش‌بس فرا رسیده است.»

درخواست برای کمک به بازدارندگی

درخواست اسرائیل برای حمایت آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، فشار ایالات متحده برای آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله را مورد انتقاد قرار داد و حمله گسترده به لبنان را بدون مشورت قبلی انجام داد، و این در حالی بود که ایالات متحده خواستار کاهش تنش بود.

اسراییل لبنان  بایدن و دولت او تاکید کرده‌اند که هیچ اطلاع قبلی از حمله‌‌‌ای که نصرالله را به قتل رساند، نداشتند. اما آنها از آن انتقاد نکرده‌اند و بیانیه‌هایی در حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود صادر کرده‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی به آکسیوس گفت: «اینکه اسرائیلی‌ها بدون مشورت با ما این کار را انجام می‌دهند و بعد از آن می‌خواهند که در مورد بازدارندگی ایران عمل کنیم، مایوس‌کننده است.»

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت دولت بایدن نمی‌داند که چگونه رویکرد اسرائیل تصویر استراتژیک بزرگ‌تر منطقه را تغییر خواهد داد. به گفته او: «هدف آمریکا کاهش تنش در درگیری‌های جاری در غزه و لبنان از طریق راه‌های دیپلماتیک است و به مذاکرات برای آزادی اسرای  در دست حماس و برقراری آتش‌بس در غزه و توافق برای بازگشت مردم به خانه‌های خود در دو طرف مرز اسرائیل و لبنان ادامه می‌دهد. وقت آن است که این توافق‌ها بسته شود، تهدیدات علیه اسرائیل برطرف شود و منطقه وسیع‌تر خاورمیانه به ثبات بیشتری دست یابد.»

جو بایدن

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه تایید کرد که سردار سرتیپ عباس نیلفروشان فرمانده این نیرو در لبنان در حمله به مقر حزب‌الله کشته شده است.

به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، در گفتگو با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، پس از حمله روز جمعه، از ایالات متحده درخواست کرد که اقدامات عملیاتی و صدور بیانیه‌های عمومی برای بازدارندگی ایران از حمله به اسرائیل را انجام دهد

پنتاگون گفت آستین تاکید کرد که ایالات متحده مصمم است تا از اقدامات جمهوری اسلامی ایران و شرکای تحت حمایتش از جلوگیری کند.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، گفت که آستین به صراحت گفته است که ایالات متحده «برای محافظت از نیروها و تاسیسات آمریکایی در منطقه و متعهد به دفاع از اسرائیل» موضع خود را حفظ می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌ها به تقویت توانایی‌های نظامی حزب‌الله کمک کرده و به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر اسرائیل، به‌ویژه در برابر حملات احتمالی به برنامه هسته‌ای ایران نگاه می‌کند.

آوریل گذشته، ایران برای اولین بار در تاریخ به تلافی حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن ژنرال ارشد ایران در سوریه شد، مستقیماً به اسرائیل حمله کرد. ایران متعهد شده که به ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس توسط اسرائیل دو ماه پیش در تهران پاسخ دهد، اما هنوز این کار را نکرده است.

سه مقام آمریکایی به آکسیوس می‌گویند که دولت بایدن از ترور نصرالله حمایت می‌کند، اما از عدم مشورت و شفافیت طرف اسرائیلی ناامید است.

مقامات آمریکایی گفتند که آستین، بیل برنز، رئیس سیا و ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، همگی در حالی که عملیات در جریان بود توسط همتای اسرائیلی خود از آن مطلع شدند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که اولویت اصلی دولت بایدن در حال حاضر اجتناب از تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان و همچنین جلوگیری از دخالت مستقیم جمهوری اسلامی ایران در جنگ و دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک است که به غیرنظامیان در هر دو طرف مرز اسرائیل و لبنان اجازه می‌دهد به خانه‌های خود بازگردند.