به گزارش اکوایران، سفارت چین در پاکستان اعلام کرد که در انفجاری که یکشنبه شب در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهر کراچی در جنوب پاکستان رخ داد، دو شهروند چینی کشته شدند.

در بیانیه‌ای که برای روزنامه نگاران ارسال شده، گروه شبه نظامی جدایی طلب ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) مدعی شد که این انفجار، حمله‌ای بود که توسط آنها با استفاده از یک بمب دست ساز حمل شده در خودرو شهروندان چینی از جمله مهندسان را هدف قرار ‌داد.

به گزارش رویترز، سفارت چین اعلام کرد کاروان شرکت برق بندر قاسم در نزدیکی فرودگاه مورد حمله قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: «سفارت و سرکنسولگری چین در پاکستان شدیداً این حمله تروریستی را محکوم می‌کند، تسلیت عمیق خود را به قربانیان بی‌گناه هر دو کشور و ابراز همدردی صمیمانه با مجروحان و خانواده‌های آن‌ها اعلام می‌کند.»

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، گفت که یک تبعه چینی نیز زخمی شده و تحقیقات در این زمینه در جریان است.

او در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «پاکستان به حفاظت از دوستان چینی خود متعهد است. ما برای تضمین امنیت و رفاه آنها تمام تلاش خود را خواهیم کرد.»

پاکستان خود را برای میزبانی از نشست سران سازمان همکاری شانگهای در اسلام آباد آماده می‌کند. این نشست با اعتراضات و درگیری‌های آخر هفته بین پلیس و حامیان عمران خان نخست وزیر سابق زندانی همراه شده است.

انتظار می‌رود که نمایندگان چین در سطح عالی و همچنین وزیر امور خارجه هند در اجلاس هفته آینده شرکت کنند.

تلویزیون پاکستانی جئو نیوز گزارش داد که در انفجار روز یکشنبه علاوه بر تلفات، دست کم 10 نفر زخمی شدند.

حمله تروریستی در پاکستان1

ارتش آزادیبخش بلوچ  به دنبال استقلال استان بلوچستان واقع در جنوب غربی پاکستان و هم مرز با افغانستان و ایران است. این گروه در ماه اوت، حملات هماهنگ شده‌ای را در استان انجام داد که در آن بیش از 70 نفر کشته شدند.

ارتش آزادیبخش بلوچ به طور خاص منافع چین را مورد هدف قرار می‌دهد، به ویژه بندر استراتژیک گوادر در دریای عرب، و پکن را به کمک به اسلام آباد برای بهره برداری از استان متهم می‌کند. قبلاً نیز این گروه شهروندان چینی شاغل در منطقه را کشته و به کنسولگری پکن در کراچی حمله کرده بود.

مسائل امنیتی بر میلیاردها دلار سرمایه گذاری برنامه‌ریزی شده چین، از جمله در کریدور اقتصادی چین و پاکستان که بخشی از کمربند و جاده شی جین پینگ است، تأثیر گذاشته است.

در ماه مارس، یک بمب گذار انتحاری، پنج مهندس چینی را که در یک پروژه برق آبی در شمال پاکستان کار می‌کردند، کشت. مقامات ستیزه جویان را دستگیر کردند که به گفته آنها با طالبان پاکستانی مرتبط بودند، اگرچه این گروه مسئولیت این حمله را رد کرد.