به گزارش اکوایران، با کمتر از چهار هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، تحلیلگران هشدار می‌دهند که کمپین‌های نظامی رو به گسترش اسرائیل در خاورمیانه می‌تواند شانس نامزد دموکرات را تحت تأثیر قرار دهد.

به نوشته الجزیره، سیاست خارجی به ندرت اولویت اصلی رأی‌دهندگان آمریکایی است. اما جنگ یک‌ساله اسرائیل در غزه و همچنین کمپین بمباران شدیدش در لبنان سؤالاتی درباره نقش ایالات متحده در این درگیری را برانگیخته است.

دولت جو بایدن در حمایت از اسرائیل ثابت‌قدم بوده و این موضوع موجب شکاف در پایگاه دموکرات‌ها شده است، به طوری که برخی رأی‌دهندگان، به ویژه عرب‌آمریکایی‌ها، علیه حزب موضع‌گیری کرده‌اند. با توجه به اینکه کامالا هریس در رقابتی تنگاتنگ با دونالد ترامپ قرار دارد، خشم از دولت بایدن می‌تواند به این معنی باشد که رأی‌دهندگان عرب در ایالت‌های کلیدی مانند میشیگان، در روز انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند.

جیم زوگبی، بنیان‌گذار مؤسسه عرب‌آمریکایی گفت: «(جامعه عرب‌آمریکایی‌ها) یک پایگاه انتخاباتی است که در دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما با نسبت دو به یک، خود را دموکرات می‌دانستند. اکنون این آمار تقریباً ۳۸ درصد برای هر حزب است».

بخش زیادی از این کاهش، به حمایت دولت بایدن از جنگ غزه مربوط می‌شود که این منطقه را کامل ویران کرده و بیش از ۴۲,۰۰۰ نفر، از جمله بسیاری از زنان و کودکان را کشته است. این کمپین با حدود ۲۰ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی ایالات متحده ممکن شده است.

زوگبی گفت: «این گروه از رأی‌دهندگان کمتر به سمت محافظه‌کاران گرایش پیدا کرده و بیشتر می‌خواهند این دولت را برای آنچه که اجازه داده مجازات کنند. احساس می‌شود که جان فلسطینیان و لبنانی‌ها اهمیت ندارد».

رویگردانی عرب‌ها از دموکرات‌ها

یک نظرسنجی در ماه سپتامبر از سوی مؤسسه عرب‌آمریکایی نشان داد که هریس و ترامپ تقریباً در میان رأی‌دهندگان عرب برابر بوده و به ترتیب ۴۱ و ۴۲ درصد حمایت دارند. این رقم واقعاً پیشرفتی قابل‌توجه برای دموکرات‌هاست. وقتی بایدن هنوز در رقابت‌ها حضور داشت، حمایت او در میان رأی‌دهندگان عرب پس از آغاز جنگ غزه به شدت کاهش یافت و در اکتبر ۲۰۲۳، به تنها ۱۷ درصد رسید.

بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، ۵۹ درصد آرای عرب‌ها را کسب کرد.

جنگ غزه اعتراضات آمریکا

وقتی بایدن از رقابت‌های ۲۰۲۴ کنار گرفت، برخی رأی‌دهندگان امیدوار بودند که جانشین او، هریس، رویکردی تازه ارائه دهد. اما هریس تاکنون از درخواست برای پایان‌دادن به انتقال تسلیحات به اسرائیل یا فاصله‌گرفتن از خط‌مشی بایدن خودداری کرده است، حتی با وجود اینکه از حملات سریالی شدید اسرائیل خاورمیانه را به آستانه جنگی وسیع‌تر می‌کشاند.

در یک مصاحبه تلویزیونی این هفته، زمانی که از هریس پرسیده شد که آیا در موضوعی با بایدن اختلاف‌نظر دارد، هریس پاسخ داد: «چیزی به ذهنم نمی‌رسد».

همچنین در طول کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه آگوست و پس از آنکه مقامات حزب از اجازه‌دادن به یک سخنران فلسطینی‌آمریکایی برای بیان رنج‌ها در غزه خودداری کردند، کمپین هریس با انتقادات روبه‌رو شد.

زوگبی گفت: «مردم به دنبال کوچک‌ترین نشانه‌ای از انسانیت هستند و کمپین هریس به آن‌ها این را نمی‌دهد. اشتباه آن‌ها به قیمت از دست دادن رأی تمام می‌شود».

اعتراضات آمریکا

ایالت‌های کلیدی

در حالی که سیاست ایالات متحده نسبت به غزه ممکن است برای بیشتر رأی‌دهندگان اولویت اصلی نباشد، بیش از ۸۰ درصد از عرب‌آمریکایی‌ها می‌گویند که این موضوع در تعیین رأی آن‌ها نقش مهمی ایفا خواهد کرد. بسیاری از این رأی‌دهندگان در تعداد کمی از ایالت‌های کلیدی متمرکز هستند که در تعیین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور نقش بزرگی دارند.

به عنوان مثال، میشیگان که یک ایالت میدان نبرد در غرب‌میانه به شمار می‌آید، دارای دومین جمعیت بزرگ عرب‌ها در آمریکاست. همچنین بزرگ‌ترین درصد عرب‌آمریکایی‌ها در بین سایر ایالت‌ها را دارد: تقریباً ۳۹۲,۷۳۳ نفر در این ایالت ۱۰ میلیون نفره خود را عرب می‌دانند.

میانگین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هریس تنها حدود ۱.۸ درصد در آنجا پیشتاز است که به راحتی در حاشیه خطای آماری قرار دارد. پیشتازی بسیار کم او در این ایالت می‌تواند با کاندیداهای مستقل مانند جیل استاین که فعالانه به دنبال جذب آرای عرب‌ها و مسلمانان آمریکایی در این منطقه است، کاهش یابد.

انتخابات آمریکا

مایکل تروگوت، استاد پژوهش در مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه میشیگان گفت: «وضعیت غزه شانس دموکرات‌ها را در میشیگان مایکل تروگوت، استاد پژوهش در مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه میشیگان گفت پیچیده کرده است». او افزود: «از آنجایی که انتظار داریم رقابت تنگاتنگ باشد، اگر بخش بزرگی از جامعه عرب این ایالت در روز انتخابات رأی ندهند، به هریس آسیب خواهد رساند».

اما جمعیت عرب‌آمریکایی میشیگان یک کل واحد نیست و در داخل این جامعه درباره بهترین شیوه استفاده از نفوذ انتخاباتی خود، اختلافات تندی وجود داشته است. برخی بر این باورند که شکست هریس در میشیگان به نامزدهای آینده هشدار خواهد داد که نفوذ رأی‌دهندگان عرب را دست‌کم نگیرند.

دیگران نیز دوره دوم ترامپ که طرفدار اسرائیل است را ریسکی غیرقابل‌قبول می‌دانند؛ جمهوری‌خواهی که قبلاً گفته اسرائیل باید «کار را در غزه تمام کند» و قسم خورده که اتباع خارجی که در اعتراضات دانشجویی به طرفداری از فلسطین شرکت دارند را از آمریکا اخراج کند.

«جنبش ملی غیرمتعهد» گروهی است که سعی دارد بین این دو دیدگاه تعادل برقرار کند. این سازمان از یک جنبش اعتراضی علیه بایدن شکل گرفته است. در طول انتخابات مقدماتی، این جنبش از دموکرات‌ها خواسته بود که به عنوان «غیرمتعهد» رأی دهند، نه اینکه حمایت خود را پشت سر رئیس‌جمهور دموکرات بیاندازند. اکنون با نزدیک‌شدن به انتخابات سراسری در ۵ نوامبر، این جنبش می‌گوید که نمی‌تواند از هریس حمایت کند؛ اما همچنین با دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ نیز مخالف است.

جنگ غزه

یکی از سخنگوهای این گروه گفت: «به عنوان یک فلسطینی‌آمریکایی، نحوه برخورد دولت فعلی با این نسل‌کشی فراتر از خشم‌آور و دلسردکننده است. اما واقعیت این بوده که می‌تواند بدتر شود. هیچ‌کس بیشتر از نتانیاهو نمی‌خواهد که ترامپ رئیس‌جمهور شود؛ زیرا این فرصتی برای پاک‌کردن فلسطین از نقشه است».

ریسک گسترش درگیری‌ها برای دموکرات‌ها

هفته‌های پایانی رقابت‌ها با تهدید فزاینده تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه همزمان شده که عنصر عدم قطعیت را به هفته‌های پایانی انتخابات می‌افزاید.

به عنوان مثال، در اوایل اکتبر، ایران حمله موشکی بالستیک علیه اسرائیل انجام داد. در همان روز و علاوه کمپین بمباران هوایی مرگبار اسرائیل در منطقه، این رژیم اسرائیل عملیاتی زمینی در جنوب لبنان آغاز کرد. حتی انتظار می‌رود که اسرائیل اقدام‌های بیشتری علیه ایران انجام دهد.

تحلیلگران نگرانند که تلافی‌جویی گسترده تل‌آویو علیه تهران ممکن است جنگی ویرانگر بین اسرائیل و ایران به وجود آورد که نگرانی زیادی در ایالات متحده برانگیخته است.

جنگ غزه 7اکتبر2024

نظرسنجی ماه سپتامبر مرکز پژوهش پیو نشان داد که ۴۴ درصد آمریکایی‌ها از گسترش درگیری به سایر کشورهای خاورمیانه شدیداً یا بسیار نگرانند. ۴۰ درصد نیز همین احساس را درباره احتمال دخالت مستقیم نیروهای ایالات متحده دارند. پاسخ‌دهندگانی که خود را دموکرات می‌دانستند نیز بیشتر احتمال داشت که معتقد باشند جنگ اسرائیل در غزه از حد خود فراتر رفته و ایالات متحده باید کار بیشتری برای پایان‌دادن به آن انجام دهد.

لاورا سیلور، معاون مدیر پژوهش‌های جهانی مرکز پیو به الجزیره گفت که این نتایج نشان‌دهنده دیدگاه‌های متفاوت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد سیاست خارجی است. سیلور توضیح داد: «آمریکایی‌های جمهوری‌خواه به مراتب بیشتر تمایل دارند که ایالات متحده تسلیحات به اسرائیل دهد و کمی کمتر تمایل دارند که ایالات متحده نقش دیپلماتیک ایفا کند». او اشاره کرد که افراد جوان و پیر نیز رویکردهای متفاوتی نسبت به جنگ غزه و درگیری کلی اسرائیل-‌فلسطین دارند.

بنیامین نتانیاهو جو بایدن

یک نظرسنجی ماه فوریه نشان داد که ۳۶ درصد از افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال گفتند که دولت بایدن در جنگ کنونی بیش از حد به اسرائیل تمایل دارد، در حالی که تنها ۱۶ درصد از افراد ۵۰ تا ۶۴ سال چنین اعتقادی داشتند.

اما زوگبی گفت که دموکرات‌ها هنوز تغییرات در حال وقوع در میان پایگاه‌های انتخاباتی مهم، مانند جوانان و جوامع رنگین‌پوست را درک نکرده‌اند. او اذعان داشت: «جنبش طرفدار فلسطین به بخشی از جنبش عدالت اجتماعی تبدیل شده است. حزب دموکرات در این زمینه تغییر نکرده، اما افرادی که به آن‌ها رأی می‌دهند، تغییر کرده‌اند. دموکرات‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند و بهای آن را خواهند پرداخت».