به گزارش اکوایران، در عرض چند هفته، سیگنال‌های ایران به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

به نوشته ان‌بی‌سی نیوز، ماه گذشته، رئیس‌جمهور این کشور در سازمان ملل خواستار «دوره‌ای جدید از همکاری» شد؛ اما حالا به نظر می‌رسد تهران به این نتیجه رسیده که مذاکرات با آمریکا نتیجه‌ای ندارد.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران که به عمان سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای گفت: «به دلیل وضعیت منطقه‌ای، تبادل پیام‌های غیرمستقیم با آمریکا را متوقف کرده‌ایم».

مقامات در تهران علناً در تلاش‌اند تا از حمله احتمالی اسرائیل به ایران جلوگیری کرده و در همین راستا، با هم‌پیمانان و شرکای عرب آمریکا دیدار می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که از این اقدام حمایت نکنند. در آخرین اظهاراتش، او از میزبانان خود قدردانی کرد و گفت که عمان «همیشه نقش مهمی در تسهیل ارتباط بین ایران و آمریکا در منطقه ایفا کرده است».

خبر مرتبط
خط‌ و نشان تهران برای تل‌آویو و واشنگتن/ تعلیق کانال مسقط و مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

اکوایران: وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد تهران هیچ خط‌قرمزی برای دفاع از منافع خود ندارد.

عراقچی افزود: «این موضوع در گذشته تحت دولت‌های مختلف رخ داده و فرآیندی مثبت تلقی شده است». اما خاطرنشان کرد که در حال حاضر و «تا زمانی که نتوانیم بحران جاری را حل کنیم، ایران هیچ زمینه‌ای برای گفتگو نمی‌بیند. بعد از آن، تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد مذاکرات جدید شویم و چگونه ادامه دهیم».

در ماه ژوئن، تهران اعلام کرد که با واسطه‌گری مسقط، وارد گفتگوهای غیرمستقیم با واشنگتن شده است. وبگاه آمریکایی اکسیوس نیز در همان زمان خبر داد که مقامات ایرانی و آمریکایی به منظور کاهش تنش‌های منطقه‌ای، مذاکرات غیرمستقیم در عمان آغاز کرده‌اند.

در تأکید رویکرد سخت‌تر جدید ایران، وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که «تسلیم‌شدن» در برابر اسرائیل «باعث می‌شود که این رژیم خشونت‌آمیزتر شود».

این اظهارات پس از اعلام پنتاگون مبنی بر استقرار یک سیستم پیشرفته دفاع موشکی در اراضی اشغالی و تعدادی نیروی آمریکایی برای راه‌اندازی آن بیان شد.

خبر مرتبط
سی‌ا‌ن‌ان: توافق واشنگتن و تل‌آویو بر سر ایران و لبنان

اکوایران: به گفته یک منبع آگاه، حملات اسرائیل به بیروت در میان «تفاهم» بین آمریکا و اسرائیل متوقف شده است.

در جای دیگری گزارش شده که رئیس سرویس امنیت داخلی اسرائیل به‌طور مخفیانه به قاهره سفر کرده تا با عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر درباره غزه گفتگو کند.

ان‌بی‌سی نیوز نتوانسته این موضوع را مستقلاً تأیید کند و گفتگوها لزوماً به معنای پیشرفت نیست. اما تهدید تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائیل همچنان وجود دارد.