به گزارش اکوایران، به گفته منابع امنیتی و تحلیلگران، در نشانه‌ای از این که اسرائیل ممکن است عملیات زمینی خود را علیه حزب‌الله گسترش دهد و در عین حال دفاع خود را تقویت کند، نیروهایش مین‌ها را پاکسازی کرده و موانع جدیدی در مرز بین بلندی‌های جولان اشغالی توسط اسرائیل و نوار غیرنظامی در مرز سوریه ایجاد کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، به گفته این منابع، این اقدام نشان می‌دهد که اسرائیل ممکن است برای اولین بار از شرق در امتداد مرز لبنان به حزب‌الله حمله کند و در عین حال منطقه‌ای را ایجاد کند که بتواند آزادانه اعضای این گروه را شناسایی کرده و از نفوذ جلوگیری کند.

در حالی که فعالیت‌های مین زدایی گزارش شده است، منابعی که با رویترز صحبت کردند - از جمله یک سرباز سوری مستقر در جنوب سوریه، یک مقام امنیتی لبنان و یک مقام حافظ صلح سازمان ملل - جزئیات گزارش نشده دیگری را فاش کردند که نشان می‌دهد اسرائیل در حال حرکت حصار جداکننده منطقه غیرنظامی به سمت سوری و حفر استحکامات بیشتر در این منطقه است.

این اقدام می‌تواند درگیری اسرائیل را در برابر حزب‌الله و متحدش حماس که قبلاً به ایران کشیده شده است و در معرض خطر درگیر کردن ایالات متحده قرار دارد، گسترش دهد.

اسرائیل از زمانی که این گروه موشک‌هایی را از مرز لبنان برای حمایت از حماس، پس از حمله مرگبار آن به جنوب اسرائیل و آغاز عملیات نظامی اسرائیل به غزه آغاز کرد، با حزب‌الله مورد حمایت تهران مشغول تبادل آتش است.

اکنون علاوه بر حملات هوایی اسرائیل که خسارات قابل توجهی به حزب‌الله در ماه گذشته وارد کرده است، این گروه از جنوب تحت حمله زمینی اسرائیل قرار دارد و با گلوله باران اسرائیل از دریای مدیترانه به سمت غرب مواجه است.

با گسترش جبهه خود در شرق، اسرائیل می‌تواند فشار خود را بر مسیرهای تامین تسلیحات حزب‌الله، که برخی از آنها از سراسر سوریه، همسایه شرقی لبنان و متحد جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، تشدید کند.

ناوار سابان، تحلیلگر درگیری در مرکز هارمون مستقر در استانبول، گفت که عملیات در جولان، تپه‌ای به مساحت 1200 کیلومتر مربع فلات که مشرف به لبنان و هم مرز با اردن است، به نظر می‌رسد تلاشی برای «آماده سازی زمینه برای یک حمله گسترده‌تر در لبنان است.»

او گفت: «همه چیزهایی که در سوریه اتفاق می‌افتد برای خدمت به استراتژی اسرائیل در لبنان است. ضربه زدن به مسیرهای تدارکاتی، ضربه زدن به انبارها، ضربه زدن به افرادی که به خطوط تدارکاتی حزب‌الله مرتبط هستند.»

به گفته یک افسر اطلاعاتی سوری، یک سرباز سوری مستقر در جنوب سوریه و سه منبع امنیتی ارشد لبنانی که برای این خبر با رویترز صحبت کردند، عملیات مین‌برداری و مهندسی اسرائیل در هفته‌های اخیر سرعت گرفته است.

اسراییل

استحکامات

به گفته این سرباز و یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای، تانک‌های اسرائیلی در مواقعی برای مدت کوتاهی وارد خاک سوریه در شرق منطقه حائل تحت نظارت سازمان ملل شده‌اند تا از بولدوزرهایی حمایت کنند که به نظر می‌رسد حصار امنیتی جدیدی در منطقه غیرنظامی ایجاد می‌کنند.

این منابع گفتند که مین زدایی با آغاز حملات زمینی اسرائیل در اول اکتبر برای مبارزه با حزب‌الله در امتداد مناطق کوهستانی که شمال اسرائیل را از جنوب لبنان در حدود 20 کیلومتری (12 مایلی) غرب جدا می‌کند، تشدید شده است.

در همان دوره، اسرائیل حملات خود را به سوریه، از جمله پایتخت آن و مرز با لبنان افزایش داده است و واحدهای نظامی روسیه - مستقر در جنوب سوریه برای حمایت از نیروهای سوری در آنجا - حداقل از یک پست دیده‌بانی مشرف به منطقه غیرنظامی سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند.

همه این منابع به شرط ناشناس ماندن در مورد نظارت بر عملیات نظامی اسرائیل در جولان صحبت کردند که بیشتر آنها توسط اسرائیل در سال 1967 از سوریه تصرف شد.

این سرباز سوری مستقر در جنوب گفت که اسرائیل حصار جداکننده جولان اشغالی و منطقه غیرنظامی  را به بیرون رانده و استحکامات خود را در نزدیکی سوریه ایجاد می‌کند «بنابراین در صورت شعله ور شدن این جبهه هیچ نفوذی وجود نخواهد داشت.»

این سرباز گفت که به نظر می‌رسد اسرائیل در حال ایجاد «منطقه حائل» در منطقه غیرنظامی است. دومین منبع امنیتی ارشد لبنانی به رویترز گفت که نیروهای اسرائیلی در ماه اکتبر یک خندق جدید در نزدیکی مرز حفر کردند.

یک منبع ارشد امنیتی لبنان گفت که عملیات مین‌زدایی می‌تواند به نیروهای اسرائیلی اجازه دهد تا حزب‌الله را از شرق «محاصره» کنند.

این مرز در پنج دهه گذشته محل استقرار نیروهای ناظر جداسازی سازمان ملل (UNDOF) بوده است که وظیفه نظارت بر عدم درگیری نیروهای اسرائیلی و سوریه را پس از جنگ سال 1973 بر عهده دارد.

یک مقام حافظ صلح سازمان ملل در نیویورک گفت که نیروهای سازمان ملل «اخیراً برخی از فعالیت‌های ساختمانی را مشاهده کرده است که توسط نیروهای نظامی اسرائیل در مجاورت منطقه انجام می‌شود»، اما جزئیات بیشتری در اختیار نداشت.

روسیه نقطه مرزی را ترک می‌کند

در پاسخ به سوالی درباره مین‌زدایی، ارتش اسرائیل گفت که «در مورد برنامه‌های عملیاتی اظهار نظر نمی‌کند» و «در حال حاضر علیه سازمان حزب‌الله می‌جنگد تا امکان بازگشت امن ساکنان شمال به خانه‌های خود را فراهم کند.»

ارتش اسراییل

به گفته دو منبع سوری و یکی از منابع لبنانی، در همین حال، نیروهای روسی پاسگاه تل حره را ترک کردند که بالاترین نقطه در استان درعا در جنوب سوریه و یک نقطه دید استراتژیک است.

یک افسر ارتش سوریه گفت که روس‌ها به دلیل تفاهم با اسرائیلی‌ها برای جلوگیری از درگیری، آنجا را ترک کردند.

مقامات سوریه که کشورشان بخشی از «محور مقاومت» جمهوری اسلامی ایران است، از زمانی که تنش‌های منطقه‌ای پس از حمله حماس در 7 اکتبر سال گذشته افزایش یافت، تلاش کرده‌اند از این درگیری فاصله بگیرند. رویترز در ژانویه ادعا کرد که اسد پس از دریافت تهدیدات از سوی اسرائیل از انجام هرگونه اقدامی در حمایت از حماس منصرف شده است. حزب‌الله نیز از ایجاد هرگونه نیرو در جولان تحت کنترل سوریه «اجتناب کرده است.»

این افسر اطلاعات ارتش سوریه به رویترز گفت که ارتش سوریه استقرار اضافی انجام نداده است.

یک افسر ارتش سوریه گفت فرماندهان ارتش سوریه صبح روز سه‌شنبه به گروه‌های شبه‌نظامی سوری دستور دادند تا ظرف ۲۴ ساعت از منطقه جنوبی قنیطره در جولان عقب‌نشینی کنند.

به گفته دو منبع از این گروه‌ها، جنگنده‌های گروه‌های مسلح عراقی نیز پس از مشاهده تانک‌های اسرائیلی در منطقه، دستور عقب‌نشینی از مناطقی در حومه جنوب قنیطره را دریافت کردند. به گفته این منابع، به نیروهای عراقی گفته شد که مستقیماً با نیروهای اسرائیلی درگیر نشوند.