به گزارش اکوایران، حدود ۱۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در اراضی اشغالی مستقر شده‌اند تا ظاهرا به دفاع از اسرائیل در برابر تهدید موشکی قوی از سوی ایران و متحدانش در محور مقاومت، به ویژه حزب‌الله لبنان، کمک کنند.

سیگنال استقرار سامانه‌های دفاعی جدید 

به نوشته ای‌بی‌سی نیوز، سامانه دفاعی موشکی تاد (THAAD)، سلاحی یک میلیارد دلاری است که به نقاط بحرانی از جمله کره جنوبی، گوآم و امارات متحده عربی ارسال شده تا تهدید موشکی بالستیک از سوی دشمنان آمریکا را کاهش دهد. استقرار تاد سیگنالی سیاسی و نظامی قبل از حمله احتمالی اسرائیل به ایران، در پاسخ به حمله موشکی بالستیک ۱ اکتبر تهران است.

کریستین وورموث، وزیر ارتش ایالات متحده در هفته گذشته گفت: «فکر می‌کنم باید به استقرار تاد به عنوان بیانیه‌ای واضح از تعهد ما به امنیت اسرائیل نگاه کنیم، زیرا اسرائیل با همه تهدیدهایی که از سوی حماس و حزب‌الله به آن وارد می‌شود، مواجه است».

اما استقرار نیروی نظامی آمریکایی در اراضی اشغالی و تخصیص تجهیزات کمیاب به یک جنگ احتمالی نامحدود در خاورمیانه همچنین خطراتی را به همراه دارد. وورموث اذعان کرد که نیروی هوایی آمریکا به دلیل تقاضای بالا برای سیستم‌های تسلیحاتی آن‌ها، «بیشترین فشار» را نسبت به دیگر نیروهای ارتش متحمل شده‌اند.

توماس کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «دفاع موشکی به شما زمان می‌دهد، دفاع موشکی به شما انعطاف‌پذیری می‌دهد تا تهدید را با روش‌های دیگر خاتمه دهید». او افزود: «اما باید از زمانی که به شما می‌دهد و انعطاف‌پذیری که فراهم می‌کند، استفاده کنید. نمی‌توانید فقط بنشینید و بازی کنید». او ادامه داد: «اگر قرار است از این فرصت بهره ببریم، باید مطمئن شویم که به درستی استفاده می‌شود و به دشمنان پیام بدهیم که اقدامات خود را متوقف کنند».  البته او اذعان داشت: «این یک قمار است».

شبکه ضدموشکی اسرائیل

سیستم تاد ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین برای متوقف‌کردن موشک‌های بالستیک کوتاه، متوسط و میان‌برد طراحی شده و مهمات آن قادر به هدف‌گیری اهداف در فاصله‌های ۹۳ تا ۱۲۴ مایلی و در ارتفاع ۹۳ مایلی هستند. این سامانه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که موشک‌ها را هم در داخل و هم در خارج از جو زمین، در مرحله نهایی پرواز هدف قرار دهند.

توانمندی‌های تاد به طور تقریبی معادل سیستم پیکان ۲ اسرائیل است. اسرائیل همچنین از سیستم پیکان ۳ با برد بیشتر به همراه سیستم فلاخن داوود با برد متوسط تا بلند و سیستم مشهور گنبد آهنین برای تهدیدات کوتاه‌برد استفاده می‌کند.

سیدهارت کاوشال از اندیشکده انگلیسی رویال یونایتد سرویسز به ای‌بی‌سی نیوز گفت که به همین دلیل، تاد به طور خاص نمایانگر ارتقای قابل‌توجه توانمندی‌ها نیست، بلکه نشان‌گر «ظرفیت و مشارکت معنادارتر است».

سامانه تاد

با توجه به اینکه اسرائیل اکنون با واقعیت حملات جمعی پهپاد، موشکی و موشک‌های بالستیک مواجه است، کاراکو گفت: «هر راداری که می‌تواند در روشن‌کردن آسمان و مقابله با تهدیدات ورودی کمک کند، مفید خواهد بود».

اما توانایی تاد محدود است. طبق گزارش سال ۲۰۲۴ خدمات پژوهش کنگره، هر باتری تاد معمولاً با ۴۸ موشک رهگیر پر می‌شود. این سیستم شامل یک رادار پیشرفته بوده که موشک‌های ورودی را ردیابی کرده و رهگیرهای ۲۰ فوتی خود را هدایت می‌کند. پرتابگر کامیونی آن شامل هشت لوله است.

اولین سیستم تاد در سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده به کار گرفته شد. لاکهید مارتین در دسامبر گفت که مجموعاً ۸۰۰ موشک رهگیر را به آژانس دفاع موشکی وزارت دفاع ایالات متحده ارائه کرده است. تنها هفت سیستم تاد وجود دارد و قرار است هشتمین سیستم در سال ۲۰۲۵ تحویل داده شود.

استراتژی‌های متمرکز بر موشک حزب‌الله و ایران فشار زیادی بر دفاع‌های اسرائیلی-آمریکایی وارد کرده است. در جریان حمله ۱ اکتبر تهران، ناوهای جنگی آمریکایی در دریای مدیترانه حدود دوازده موشک رهگیر اِس‌اِم-۳ و دیگر تسلیحات را برای مقابله با این حمله شلیک کردند.

کاراکو گفت: «زمانی ایالات متحده در یک روز، یا حتی در یک ساعت، همانطور که هفته گذشته انجام دادیم، دوازده اس‌ام‌-۳ را استفاده کند، این معادل تولید یک سال است». او افزود: «این منابع بسیار کمیاب هستند و نباید به راحتی درباره استفاده از آن‌ها فکر شود. زیرا وقتی موجودی ما تمام شود، برای ایالات متحده در سطح جهانی تمام شده است. این مایه نگرانی بوده که ما در حال تولید موشک‌های تاد در مقادیر زیاد نیستیم. این یک ریسک است».

هدف یک میلیارد دلاری

رهبران باقی‌مانده حزب‌الله گفته‌اند که این گروه به مقابله با تهاجم هوایی و زمینی اسرائیل متعهد است. حزب‌الله همچنان به طور منظم موشک‌ها و پهپادها را به سمت شمال و مرکز اراضی اشغالی پرتاب می‌کند و در برخی موارد موفق بوده است. به عنوان مثال، بر اثر حمله پهپادی هفته گذشته حزب‌الله به یک پایگاه آموزشی در شمال اراضی، چهار سرباز اسرائیلی کشته و ۵۵ نفر مجروح شدند. یوآو گلانت، وزیر دفاع این رژیم قول داد که ارتش از این حمله «دردناک» درس‌هایی خواهد گرفت.

حزب الله لبنان

تاد مستقر در اراضی اشغالی توسط شبکه دفاعی چندلایه اسرائیل محافظت می‌شود؛ اما پهپادها، راکت‌ها و موشک‌های می‌توانند از این شبکه بگذرند. کاراکو گفت: «تاد راداری بسیار عالی و قدرتمند است، اما همچنین هدف بسیار بزرگی است». کاوشال افزود که این سیستم «برای مقابله با اهداف کم‌پرواز مانند پهپادها و موشک‌های کروز طراحی نشده است».

او به یک حادثه در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد که در آن یک پهپاد کره شمالی در نزدیکی سیستم تاد مستقر در کره جنوبی پیدا شد که زیر میدان راداری آن پرواز کرده بود.

کاوشال گفت: «موفقیت سایر سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل تعیین‌کننده خواهد بود که باتری‌های تاد چقدر در برابر تلاش‌های ایران و حزب‌الله برای هدف قرار دادن آن‌ها ایمن هستند».