به گزارش اکوایران، در گزارش ماه اکتبر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) آمده است: نمایندگان شبکه جهانی اف‌ای‌تی‌اف متشکل از بیش از 200 حوزه قضایی و ناظران سازمان‌های بین المللی در سه روز بحث در مورد مسائل کلیدی پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​تامین مالی اشاعه [تسلیحات] شرکت کردند.

اف‌ای‌تی‌اف با تصویب دو گزارش ارزیابی آخر در چهارمین چرخه ارزیابی خود از جمهوری آرژانتین و سلطنت عمان به نقطه عطفی دست یافت و همچنین سنگال را از لیست نظارت افزایش یافته خود حذف کرد و لیست کشورهای «خطر بالا و سایر حوزه‌های قضایی تحت نظارت» را به روز کرد.

تعلیق فدراسیون روسیه از این سازمان همچنان پابرجاست.

حوزه‌های تحت نظارت افزایش یافته

حوزه‌های قضایی تحت نظارت افزایش یافته، به طور فعال برای رفع کمبودهای استراتژیک در رژیم‌های خود برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​تامین مالی اشاعه همکاری می‌کنند.

در این جلسه عمومی، اف‌ای‌تی‌اف الجزایر، آنگولا، ساحل عاج و لبنان را به فهرست حوزه‌های قضایی مشمول نظارت بیشتر اضافه کرد.

در همین حال سنگال برنامه های اقدام خود را برای رفع نواقص استراتژیک شناسایی شده در چارچوب های زمانی توافق شده تکمیل کرده است و دیگر مشمول روند افزایش یافته نظارت نخواهد بود.

حوزه های قضایی مشمول فراخوان اقدام

اف‌ای‌تی‌اف گزارش ارزیابی آرژانتین را مورد بحث و تصویب قرار داد که در آن اثربخشی اقدامات این کشور برای مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​تامین مالی اشاعه و انطباق آنها با توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف مورد ارزیابی قرار گرفت و به این نتیجه رسید که آرژانتین چارچوب  مقابل با پولشویی خود را از آخرین ارزیابی متقابل در سال 2010 بهبود بخشیده است، اما نیاز به بهبود اثربخشی، به‌ویژه در مورد تحریم‌های مالی هدفمند مرتبط با تامین مالی اشاعه [هسته‌ای] دارد. آرژانتین همچنین باید خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم را که با آن مواجه است، به ویژه پولشویی ناشی از فساد و از طریق خدمات مالی غیررسمی، درک کند و مقابله با این جنایات را افزایش دهد.

مجمع عمومی همچنین ارزیابی عملکرد عمان را مورد بحث و بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که عمان چارچوب‌های خود را در سال‌های اخیر با انطباق فنی قوی بهبود بخشیده است. عمان گام‌های مثبتی در زمینه استفاده از اطلاعات مالی، همکاری بین المللی در مبارزه با تامین مالی تروریسم و ​​اجرای تحریم‌های مالی هدفمند برای تامین مالی اشاعه برداشته است. با این حال، عمان باید تلاش های خود را برای دستیابی به اثربخشی بیشتر در طول زمان افزایش دهد.

تعلیق روسیه

تعلیق عضویت فدراسیون روسیه همچنان پابرجاست. به دنبال بیانیه‌های صادر شده از مارس 2022، اف‌ای‌تی‌اف مجدداً تأکید می‌کند که همه طرف‌های عضو باید به منظور محافظت از سیستم مالی بین‌المللی، مراقب خطرات فعلی و نوظهور ناشی از تلاش برای دور زدن اقدامات اتخاذ شده علیه فدراسیون روسیه باشند.