به گزارش اکوایران، به گفته کارشناسان اقتصادی تورم به یکی از مشکلات مزمن اقتصاد ایران تبدیل شده است. افزایش مکرر نرخ تورم در سال‌های اخیر باعث شده تا پیش‌بینی آینده اقتصاد برای مردم سخت‌تر از گذشته باشد. بررسی تغییرات این نرخ به دلیل ارتباط مستقیمی که روی تولید و معاش خانوارها دارد، حائز اهمیت است. این مسئله باعث شده تا سوالی همیشگی در ذهن مردم ایران تکرار شود: نرخ تورم در آینده چند می‌شود؟

اکوایران در این گزارش سعی کرده است تا در ۵ سناریو تورم نقطه‌ای و سالانه را تا پایان سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی ‌کند. برای تحقق این هدف، نرخ تورم ماهانه تا پایان امسال در ۵ سطح متفاوت در نظر گرفته شده و تورم نقطه‌ای و سالانه بر اساس آن محاسبه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پایان سال ۱۴۰۲، نرخ تورم سالانه در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۸.۳ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۴۲ درصد خواهد بود.

سناریو اول؛

تداوم تورم ماهانه ۲.۳۶ درصدی

در این سناریو تورم ماهانه مهرماه ۱۴۰۲ را ملاک قرار داده و فرض بر این است که قیمت کالاها و خدمات در مابقی ماه‌های سال نیز با همین نرخ افزایش یابد. به گزارش مرکز آمار تورم ماهانه مهر سال جاری ۲.۳۶ درصد بوده که مبنا قرار گرفته است.

بر این اساس تورم نقطه‌ای معادل ۳۳.۳ درصد و تورم سالانه معادل ۴۰.۸ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

سناریو دوم؛

تداوم تورم میانگین هفت ماهه امسال

در این سناریو تورم میانگین ماهانه از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه مبنای برآوردها قرار گرفته است. بر اساس محاسبات انجام شده میانگین تورم ماهانه در این مدت ۲.۴۷ درصد بوده است.

اگر قیمت‌ها با این نرخ تا پایان سال جاری افزایش یابد؛ تورم سالانه در انتهای امسال به ۴۱ درصد خواهد رسید. همچنین بر این اساس تورم نقطه‌ای پایان سال جاری ۳۴ درصد خواهد بود.

‌‌سناریو سوم؛

تداوم تورم میانگین ۱۲ ماهه منتهی به مهر امسال

طبق محاسبات، میانگین تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهر امسال معادل ۲.۸ درصد بوده که اساس برآوردهای این سناریو قرار گرفته است.

با فرض تداوم این نرخ تورم تا انتهای سال جاری، تورم نقطه‌ای و تورم سالانه تا پایان اسفند  امسال به ترتیب ۳۶.۲ درصد و ۴۱.۶ درصد خواهد بود.

پیش‌بینی_تورم_نقطه‌ای_و_سالانه_بر_اساس_شاخص‌های_قیمت_منتهی_به_مهر

سناریو چهارم؛

تورم ماهانه یک درصد تا پایان سال

اگر فرض کنیم از آبان امسال تا انتهای سال جاری، نرخ تورم ماهانه یک درصد باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در پایان امسال به ۲۴.۷ درصد و نرخ تورم سالانه به ۳۸.۳ درصد خواهد رسید.

سناریو پنجم؛

تداوم میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تا مهر امسال

آخرین سناریو قصد دارد میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم را معیار ادامه مسیر تورم نقطه‌ای و سالانه در کشور قرار دهد. محاسبات نشان می‌دهد تورم ماهانه در این مدت معادل ۳ درصد بوده است.

در نتیجه با فرض این نرخ، تورم نقطه‌ای در پایان سال جاری معادل ۳۷.۵ درصد خواهد بود. همچنین تورم سالانه در پایان امسال نیز به ۴۲ درصد خواهد رسید.

بررسی سناریوهای تورمی امسال در یک قاب

نتیجه این سناریوها نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای در پایان امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲۴.۷ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۳۷.۵ درصد خواهد بود. به این معنا که قیمت‌ها در اسفند سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱، در حدود ۳۷.۵ درصد رشد خواهد داشت.

در سمت دیگر تورم سالانه قرار دارد که براساس پیش‌بینی‌های اکوایران، در کمترین حالت و بهترین برآورد معادل ۳۸.۳ درصد بوده و در بدبینانه‌ترین وضعیت به ۴۲ درصد خواهد رسید.