به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده از آن دسته شاخص‌های اقتصادی است که به تحلیل‌گران تا حدی قابلیت پیش‌بینی آینده را می‌دهد؛ چراکه نشان‌دهنده درصد تغییر قیمت کالاها و خدمات بلافاصله پس از تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف است.

آمارهای جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده ماهانه کل بخش خدمات در بهمن 1402 نسبت به دی‌ماه کاهش یافته و به کمتر از 2 درصد رسیده است. این گروه اصلی، 13 زیربخش اصلی دارد که از میان آن‌ها تورم تولید ماهانه 10 زیربخش کاهش و 3 زیربخش افزایش داشته است. این نرخ برای خدمات مربوط به «مدیریت آب و پسماند و تصفیه» همچنان مانند دی‌ماه «صفر» برآورد شده است.

همچنین، به طور کلی و از میان تمام زیربخش‌های گروه خدمات، تورم تولید ماهانه در خدمات مربوط به «اداری و پشتیبانی» بالاترین و خدمات مربوط به «آموزش» کمترین نرخ بوده است.

تورم تولید به مثابه نماگر هزینه‌های تولید

تورم تولیدکننده اگر به صورت ماهانه محاسبه شود نشان می‌دهد که هزینه تولید کالا یا خدمات در مبدا تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف نسبت به ماه قبل چند درصد تغییر کرده است. اگر این نرخ کاهش یابد، اما همچنان مثبت باقی‌ مانده باشد نشان می‌دهد که هزینه تولید کالا و خدمات افزایش یافته، اما این افزایش نسبت به ماه قبل با سرعت کمتری اتفاق افتاده است.

به دلیل ماهیت این شاخص، به آن تورم پیشران نیز گفته می‌شود؛ چراکه بالا رفتن تورم تولید (هزینه تولید) می‌تواند با وقفه زمانی به بازار مصرف و تورم مصرف‌کننده نیز منتقل شود. البته این مسئله بیش‌تر برای کالاها صادق است؛ چراکه فاصله زمانی بین تولید تا مصرف خدمات به قدری کوتاه است که معمولا تورم تولید و مصرف آن با هم منطبق می‌شوند.

البته مرکز آمار در نیمه دوم فررودین 1403، تورم تولیدکننده بخش خدمات در بهمن 1402 را ارائه کرده و قبل از آن مشخص شده بود که تورم مصرف‌کننده این ماه در چه سطحی قرار دارد. بنابراین نیاز نیست با استفاده از تورم تولید، تورم مصرف خدمات در بهمن‌ماه را پیش‌بینی کرد.

030120

خدمات اداری و پشتیبانی در صدر تورم تولید ماهانه

طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم تولیدکننده ماهانه کل بخش خدمات در بهمن 1402 برابر با 1.4 درصد بوده که نسبت به بهمن کاهش 0.6 واحد درصدی را تجربه کرده است.

از میان زیربخش‌های این گروه، تورم تولید ماهانه خدمات «اداری و پشتیبانی» 3.9 درصد بوده که بالاتر از سایر زیربخش‌ها است. این نرخ نسبت به دی ماه 2.5 واحد درصد افزایش یافته است. در مقام دوم خدمات «سایر خدمات» قرار گرفته که نرخ آن 3.1 درصد برآورد شده است. این عدد افزایش 0.3 واحد درصدی نسبت به دی را تجربه کرده است.

در جایگاه سوم نیز «املاک و مستغلات» قرار گرفته که تورم ماهانه آن با 0.6 واحد درصد افزایش نسبت به دی به 2.8 درصد رسیده است.

در سوی دیگر این دسته‌بندی، خدمات مربوط به «آموزش» قرار گرفته که هزینه تولید آن تنها 0.1 درصد نسبت به دی بالاتر رفته و کمترین تورم تولید ماهانه را از خود بر جای گذاشته است.

اگر تنها به مقایسه تورم تولید ماهانه در بهمن با دی 1402 بپردازیم، متوجه می‌شویم که این نرخ برای خدمات مربوط به «اطلاعات و ارتباطات» 3.4 واحد درصد در بهمن کاهش یافته که شدیدترین اُفت در میان سایر زیربخش‌های خدمات به حساب می‌آید.

030120