به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز گزارش داد که به گفته یک رسانه ایرانی وابسته به نهاد عالی امنیتی ایران، ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است تا دوربین‌های خود را در کارگاه قطعات سانتریفیوژ تعویض کند.

نورنیوز امروز چهارشنبه اعلام کرد: به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی-امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه ، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین های اسیب دیده را به آژانس داده است.

نورنیوز افزود: ایران از ابتدا به صراحت اعلام کرد که تا زمانی که دستگاه های مسئول بررسی های امنیتی و فنی دوربین ها را انجام ندهند، اجازه سرویس و تعویض دوربین ها را نخواهد داد.

رویترز نوشت: کارگاه تسا در کرج در ماه ژوئن قربانی اقدام خرابکارانه‌ای شد که در آن یکی از چهار دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخریب شد. ایران [با توجه به تحقیقات امنیتی در این زمینه] «کارت ذخیره‌سازی داده‌های دوربین» را به آژانس تحویل نداد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سپتامبر از ایران درخواست کرد درباره آن توضیح دهد.

سیگنال انعطاف و حسن نیت تهران به وین

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در توییتر خود مدعی شد که توافق [مربوط به تأسیسات] کرج توسط منبع غیرایرانی نیز تایید شده است. دوربین ها بازسازی خواهند شد اما موضوع فیلم گم‌شده [ضبط شده روی کارت حافظه دوربین‌ها]  حل نشد.

پیشتر استفانی لیختن اشتاین خبرنگار اروپایی پلیتیکو از یک منبع درباره مذاکرات وین نقل کرده بود که گفتگوها به کندی پیش می‌رود. این منبع درباره موضوع اختلافی ایران و آژانس در زمینه تأسیسات کرج مدعی شده بود  «اگر ایران اجازه دسترسی [به سایت کرج] را ندهد، این به عنوان نشانه‌ای از عدم علاقه به مذاکرات جدی تعبیر می‌شود».

هنری روم کارشناس مسائل ایران نیز در این باره می‌گوید پیشرفت در این زمینه به عنوان «نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری بالقوه گسترده‌تر تهران در مذاکرات احیای برجام تعبیر می‌شود». 

Henry Rome

بر اساس اعلام نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران،  از سویی؛ ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضاء خود بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدامات تروریستی و خراب‌کارانه بر علیه برنامه هسته‌ای کشورمان به عنوان حداقلی‌ترین کار ممکن تاکید داشت.

این گزارش می‌افزاید: بر این اساس و به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی -امنیتی  بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه ، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین های اسیب دیده را به آژانس داده است.

این رسانه در پایان یادآور شد: نکته مهم اینکه؛ صدور این مجوز به هیچ وجه نقض کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و بر اساس همان قانون، تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند.

گروسی

بیانیه آژانس

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق توافق رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی دوربین‌های نظارتی جدیدی را در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ کرج نصب خواهد کرد.

دوربین هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شوند، جایگزین دوربین هایی خواهند شد که اوایل امسال از تاسیسات کرج خارج شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات پادمانی باقی مانده با هدف حل و فصل آنها ادامه خواهند داد.

توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های مداربسته در تاسیسات کرج، تحول مهمی برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است. مدیرکل گروسی گفت: این به ما امکان می دهد تداوم دانش لازم را در این مرکز از سر بگیریم. من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم به گفتگوهای سازنده خود برای رسیدگی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده در ایران ادامه دهیم.»

توافق بین دو طرف شامل موارد زیر است:

• آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات پادمان باقی مانده با هدف حل و فصل آنها ادامه خواهند داد. برای این منظور، ایران و آژانس مجموعه‌ای از تبادل اطلاعات و ارزیابی‌ها از جمله از طریق نشست‌های کارشناسان را انجام خواهند داد.

• آژانس در 19 دسامبر 2021 یک دوربین نمونه و اطلاعات فنی مرتبط را برای تجزیه و تحلیل توسط مقامات امنیتی و قضایی مربوطه خود با حضور بازرسان آژانس در اختیار ایران قرار خواهد داد.

• آژانس دوربین‌هایی را برای جایگزینی دوربین‌هایی که از کارگاه در کرج حذف شده‌اند نصب می‌کند و سایر فعالیت‌های فنی مرتبط را قبل از پایان دسامبر 2021 در تاریخ توافق شده بین آژانس و ایران انجام می‌دهد.