به گزارش اکوایران؛ بر اساس نتایج این پایش در تابستان 1401، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش کشاورزی (5.81) در مقایسه با بخش‌های خدمات (5.78) و صنعت (5.76) نامناسب‌تر ارزیابی شده است.

در ارزیابی تابستان بر این نکته تاکید شده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفند ماه سال 98 ،شاخص ملی محیط کسب و کار در این بازه زمانی با احتساب اثر کرونا به عنوان یکی از موانع کسب و کار محاسبه شده است.   

1

براساس یافته‌های طرح، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت کننده در فصل تابستان 1401 معادل 15/41 درصد بوده است که نسبت به همین میزان در بهار 1401( 51/39 درصد( با افزایش 64/1 واحدی مواجه شده‌ا‌‌ست. فعالان اقتصادی به طور متوسط، میزان تاثیر کرونا بر کسب وکار را 79/4 ارزیابی کرده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص کل کشور، شاخص استانی و سایر شاخص‌ها نیز در این فصل با درنظرگرفتن این عامل محاسبه و گزارش شده‌اند. 

3

سه مولفه اثرگذار بر کسب کار

براساس ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش سه مولفه «غیرقابل پیشبینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی ثباتی سیاست‌ها قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار» و «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» نامناسبترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها محسوب می شوند.  

وضعیت رشته فعالیت ها

اما در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد isic.rev4، رشته فعالیت‌های «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه»، «هنر، سرگرمی و تفریح» و «ساختمان» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار بوده‌اند در مدت زمان مورد بررسی بوده اند و در مقابل رشته فعالیت‌های «آموزش»، «مالی و بیمه» و «املاک و مستغلات» بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

شاخص ملی محیط کسب‌وکار به تفکیک استان

بر اساس یافته‌های این طرح در تابستان 1401، استان‌های «کرمان»، «اردبیل» و «بوشهر» به ترتیب دارای نامساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و «استان‌های مرکزی»، «قزوین» و «فارس» به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

5