به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن را در پاییز 1402 منتشر کرد. شاخص قیمت تولیدکننده بیانگر میانگین قیمت کالاها و خدمات اولیه‌ای است که برای تولید کالاها و خدمات نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بخش‌های اساسی اقتصاد بخش معدن است که تغییر قیمت‌های آن تاثیر اساسی بر دیگر بخش‌های صنعت دارد. زیرا کالاهای تولیدشده در این بخش مثل زغال سنگ، و فلزات مختلفی چون آهن، مس، طلا، سرب، روی و... مواد اولیه بسیاری صنایع دیگر هستند.

 به گزارش مرکز آمار تورم فصلی بخش معدن در پاییز امسال یعنی تغییرات شاخص قیمت آن نسبت به فصل قبل برابر با 0.8 درصد بوده که نسبت به فصل قبل کاهش قابل توجهی یافته است. کاهشی که در همه زیرگروه‌های این بخش نیز قابل مشاهده است.

 همچنین تورم نقطه به نقطه کل بخش معدن در این فصل یعنی تغییرات آن نسبت به پاییز 1401 برابر با 56.2 درصد بوده که نسبت به فصل قبل کم شده است. با این حال این کاهش شامل زیرگروه کانه‌های فلزی نشده و این زیرگروه تورم قابل توجهی 58 درصدی در این فصل داشته است.

در این گزارش تغییرات تورم این بخش به تفکیک زیرگروه‌های آن بررسی شده است.

کاهش تورم فصلی تولید مواد معدنی نسبت به تابستان

 اهمیت شاخص قیمت تولیدکننده در این است که تغییرات آن می‌تواند تغییرات کالاها و خدمات نهایی را پیش‌بینی کند. زیرا این شاخص در واقع میانگین قیمت را درست پس از تولید و وقتی هنوز به دست خرده فروشان نرسیده نشان می‌دهد.

 بررسی تغییرات این شاخص در مقیاس فصلی همان تورم فصلی آن را نشان می‌دهد. اهمیت این نوع از تورم در این است که تغییرات کوتاه مدت قیمتی را می‌تواند نشان دهد.

 به گزارش مرکز آمار تورم فصلی کل بخش معدن در پاییز 1402 برابر با 0.8 درصد بوده یعنی قیمت تولیدکننده نسبت به تابستان 1402 0.8 درصد افزایش یافته است. مرکز آمار برای این بخش سه زیرگروه زغال‌سنگ، کانه‌های فلزی و سایر مشخص کرده است. در میان این بخش‌ها بیشترین تورم فصلی برابر با 6.5 درصد برای زیرگروه سایر بوده است. همچنین زیرگروه کانه‌های فلزی نیز 0.1 درصد رشد قیمت در یک فصل داشته‌اند. با این حال قیمت‌ها در زیرگروه زغال‌سنگ 0.4 درصد کاهش یافته است.

 همچنین مقایسه تورم فصلی معدن و زیرگروه‌های آن در پاییز نسبت به تابستان حاکی از کاهش تورم فصلی در تمام این بخش است. این یعنی در مقیاس کوتاه‌مدت هزینه‌های تولید بخش معدن کاهش یافته است. با این حال نمی‌توان به دقت گفت که این تغییرات به دلیل عوامل گذرا و موقتی بوده یا تحول مثبت پایداری در این بخش رخ داده است.

 بنابراین برای پیگیری بهتر تغییرات معدن بهتر است وضعیت آن را نسبت به سال گذشته مورد سنجش قرار داد.

untitled

تورم نقطه به نقطه کانه‌های فلزی؛ نزدیک به 60 درصد

 تورم تولیدکننده نقطه به نقطه کل بخش معدن یعنی تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده این بخش در پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال برابر با 56.2 درصد بوده است.

 در این یک سال تمام زیرگروه‌های معدنی با رشد قیمت مواجه بوده‌اند به طوری که تورم در زیرگروه کانه‌های فلزی برابر با 58.5 درصد بوده که رکورد تورم در میان معدنی‌ها بوده است. زیرگروه زغال‌سنگ نیز 31.3 درصد تورم و زیرگروه سایر 48 درصد تورم نقطه به نقطه تجربه کرده‌اند.

 تورم تولیدکننده نزدیک به 60 درصدی به خصوص در مورد فلزات به این معناست که می‌توان در صنایع پرشماری که در آن‌ها فلزات به کار می‌روند مانند صنعت ساختمان، صنایع خودروسازی و صنایع الکترونیکی انتظار افزایش قیمت داشت.

 البته تورم نقطه به نقطه این بخش نیز همچون تورم فصلی نسبت به تابستان اندکی کاهش یافته به طوری که برای کل بخش معدن از 56.5 درصد در تابستان با 0.3 واحد درصد کاهش به 56.2 درصد رسیده است. کاهشی که رد آن را در تمام زیرگروه‌ها به جز زیرگروه کانه‌های فلزی می‌توان دنبال کرد.

untitled