به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا از ابتدای این هفته مسیر نزولی را دنبال کرد و در شروع معاملات امروز حدود 2 درصد پایین‌تر از نرخ ظهر روز پنج‌شنبه هفته گذشته قرار گرفت. کاهش قیمت دلار در حالی که دور هشتم مذاکرات احیای برجام در جریان است، نشان داد که فعالان بازار نسبت به آینده مذاگرات خوش‌بین هستند، یا حداقل تشدید تحریم‌ها را محتمل نمی‌دانند. برخی تحلیل‌گران نیز می‌گویند مذاکرات به سمت وضعیت بلاتکلیفی پیش می‌رود و دیپلمات‌ها را مجبور می‌کند تا به نتایجی بیاندیشند که از احیای کامل توافق دور است. رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش‌تر اظهار کرده بود که با تداوم وضعیت فعلی، اوضاع اقتصادی و به ویژه وضعیت بازار ارز بهبود پیدا می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها با فرض تداوم تحریم‌ها انجام شده است. در نتیجه شاید واقعا یک احتمال قابل توجه این باشد که درآمدهای ارزی و محدودیت‌های تجاری نسبت به سطوح کنونی تغییر زیادی نکند، اما نوعی تعادل حاصل شود و قیمت ارز همراه با تورم رشد کند. در صورت تحقق این سناریو، حذف تقاضای سوداگرانه از بازار دلار و کاهش دامنه نوسان می‌تواند به کارایی بازار ارز و افزایش جذابیت فعالیت‌های تجاری کمک کند.

دلار بازار ارز  سکه

حباب قیمتی سکه نسبتا بزرگ است

قیمت طلای جهانی در نیمه دوم معاملات روز گذشته عملکرد ضعیفی داشت و تقریبا تمام رشد روزهای پنج‌شنبه و جمعه را از دست داد. قیمت طلا در پایان معاملات روز گذشته روی 1801 دلار قرار داشت و در ساعت 11 و 48 دقیقه صبح امروز 1806 دلار گزارش می‌شد. قیمت سکه ظهر امروز با افت 60 هزار تومانی نسبت به عصر روز گذشته روی 13 میلیون و 15 هزار تومان قرار داشت و حباب قیمتی آن 4.6 درصد به دست می‌آمد. مثل اینکه تغییرات قیمت دلار به سرعت اتفاق افتاد و قیمت سکه قدری با تاخیر به این تغییرات قیمتی واکنش نشان می‌داد. علت بزرگ شدن اندازه حباب قیمتی سکه نیز همین بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا مسیر نزولی را که از ابتدای هفته جاری پیش گرفته بود، امروز نیز ادامه داد. قیمت طلا عصر روز گذشته بازدهی مثبت روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته را پس گرفت. قیمت سکه افت کرد، اما سرعت تغییرات قیمت دلار و طلای جهانی بیشتر بود و اندازه حباب قیمت سکه نسبتا بزرگ محاسبه می‌شد. احتمال دارد مسئله مربوط به تحریم‌ها و تجارت خارجی ایران در یک وضعیت بلاتکلیفی باقی بماند و تغییر زیادی نکند. در این حالت سیاست‌گذاری داخلی برای کنترل نوسان قیمت دلار و حل مسئله کسری بودجه اهمیت زیادی پیدا خواهند کرد.