به گزارش اکوایران، صنعت استخراج کانه‌های فلزی یکی از صنایع مهم بازار است که حجمی بیشتر از 7 درصد ارزش کل بازار را شامل می شود.این صنعت متشکل از 12 شرکت در بورس تهران بوده و پایین بودن تعداد نماد های آن نسبت به ارزش بازاری صنعت گویای ارزش زیاد هر یک از این نماد ها در بازار است. در بین نمادهای این گروه، کچاد و کگل ارزش بازاری بیشتری را نسبت به سایر نمادها دارند.

بازدهی گروه معدنی در مقایسه با روند شاخص کل

فروردین ماه امسال شاخص کل بورس با رشد 10.6 درصدی همراه بود که بیشترین رشد فصل بهار امسال را داشت اما شاخص صنعت استخراج کانه های فلزی در اولین ماه امسال با افت همراه بود و بازدهی منفی 5 دهم درصدی را تجربه کرد.

شاخص کل در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین رشد کمتری را داشت و بازدهی آن در اردیبهشت1401 کمتر از 5 درصد بود. کانه های فلزی دراین ماه با رشد شاخص همراه بودند و بیشترین بازدهی فصل بهار خود را با 7.4 درصد به ثبت رساندند.

شاخص کل بازار در ماه خرداد روند نزولی داشت و افتی 3 درصدی داشت. صنعت کانه های فلزی نیز مانند روند شاخص کل در این ماه با کاهش همراه بود. بازدهی گروه کانه های فلزی در خرداد منفی 2.3درصد بود که نسبت به شاخص کل در این ماه، افت کمتری را تجربه کرد.

صنعت کانه های فلزی

صنعت استخراج کانه های فلزی، فصل بهاررا با رشد 4.2 درصدی به پایان رسانید که نسبت به رشد شاخص کل در این سه ماهه عملکرد ضعیف تری داشت. با توجه به عملکرد سایر صنایع در فصل بهار، این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع بزرگ بازار بازدهی مشابهی داشت.

کانه های فلزی از ابتدای تیر ماه تا روز، 25 تیر1401 افت 6 دهم درصدی داشتند که در مقایسه با شاخص کل که تا امروز 3.4 درصد کاهش داشت، افت کمتری را تجربه کرد. با وجود کم شدن ارزش معاملات روزانه نسبت به روز معاملاتی قبل، در این صنعت ارزش معاملاتی روزانه بیشتراز روز قبل بود.

عملکرد مالی دو نماد بزرگ صنعت استخراج کانه‌های فلزی

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (نماد کگل) با ارزش بازاری 267 هزار میلیارد تومان که بزرگ ترین شرکت در صنعت کانه های فلزی محسوب می شود؛ در سال 1400 نسبت به سال قبل آن 47درصد افزایش درآمد های عملیاتی و 41 درصد افزایش سود خالص داشت. نسبت قیمت به سود هر سهم این شرکت 12.82 است که نسبت به p/e گروه خود بیشتر است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (نماد کچاد) با ارزش بازاری 168 هزار میلیارد تومان دومین شرکت بزرگ این صنعت است. این شرکت نیز در سال 1400 عملکرد مالی مناسبی داشت و با رشد 59 درصدی در درآمد های عملیاتی و رشد 61 درصدی در سود خالص همراه بود. نسبت قیمت به سود هر سهم این شرکت 6.24 است که نسبت به p/e گروه خود کمتر است.