به گزارش اکوایران، در بودجه سال ۱۴۰۲ فروش روزانه یک میلیون و۴۰۰ هزار بشکه نفت پیش بینی شده و متوسط قیمت فروش نفت در سال در کانال ۸۰ دلاری تخمین زده شده بود.

در حالیکه دهه پایانی دومین ماه سال سپری می‌شود، قیمت نفت در کانال ۷۰ دلاری قرار گرفته، ذخایر نفتی آمریکا افزایش یافته، تقاضای مصرفی نفت چین ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد، سیاست‌های سختگیرانه بانک‌های مرکزی جهان در سال جاری ادامه خواهد داشت که به نگرانی از رکود دامن می‌زند، اوپک پلاس عرضه نفت را ۳.۶ میلیون بشکه کاهش داده که گشایش محسوسی در افزایش قیمت نفت ایجاد نکرده است و برخی تحلیلگران پیش‌بینی رکود در بازار نفت را دارند.

تمام موارد گفته شده نشان می‌دهد که احتمال فروش نفت با میانگین بالای ۸۰ دلار ممکن است در سال جاری محقق نشود زیرا کشور برای آنکه در رقابت با روسیه بتواند مشتری های نفتی خود را حفظ کند باید تخفیف فروش اعمال کند. به همین خاطر در شرایطی که قیمت فروش هر بشکه نفت در کانال ۷۰ دلاری قرار دارد با اعمال تخفیف قیمت فروش با هدف اعلامی فاصله بیشتری می‌گیرد. چنین اتفاقی می تواند به شکل گیری و تشدید کسری بودجه دامن بزند،به عنوان مثال عربستان سعودی که در سال قبل دارای مازاد بودجه بود در آخرین گزارش بودجه خود از شکل گیری کسری در بودجه خبر داد.بر اساس گزارش بلومبرگ کسری بودجه در حالی برای عربستان اتفاق افتاد که این کشور برای سال جاری هم پیش بین مازاد درآمد داشت، ولی با وجود افزایش قابل توجه درآمد های غیر نفتی احتمالا به خاطر کاهش درآمد نفت دچار کسری بودجه شده است. یکی از وام دهندگان آمریکایی پیش بین کسری بودجه ۱.۱ درصدی برای عربستان را در سال جاری در نظر گرفته است.

در چنین شرایطی دولت در این هفته ۲۷ همت از درآمدهای مالیاتی را کم کرد که در کنار کسری بودجه ای که مانند عربستان دامن ما را هم ممکن است بگیرد نگرانی ها از کسری بودجه را تشدید کرد.

کسری بودجه غالبا استقراض دولت از بانک ها و میزان نقدینگی را افزایش میدهد و به عنوان متهم اصلی افزایش تورم و به دنبال آن کاهش ارزش پولی شناخته می‌شود به همین خاطر در ادامه سال مشخص شدن آنکه دولت از چه طریقی کسری بودجه را تامین خواهد کرد برای تورم تعیین کننده خواهد بود و می تواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

منفی بازار سرمایه خریدار دارد

رییس بازار سرمایه اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی افت شدید قیمت ها در بازار سرمایه بالا بودن دامنه نوسان است که باعث تشدید هیجانات می شود. به نظر می‌رسد برخی از معامله گران نوسان رو به بالای روز سه شنبه بازار سرمایه را فرصت خروج شناسایی کردند و در روز چهارشنبه دوباره قیمت ها در بازار سرمایه کاهشی شد و خط روند صعودی آر اس آی شاخص کل شکسته شد ولی بررسی ها نشان میدهد منفی های بازار سرمایه خریدار دارد و خریدهای خوبی در منفی های قیمتی برخی از سهام ها انجام می شود.

گروه خودرویی یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه است که در رشد اخیر شاخص کل موثر بوده است.از نظر نموداری گروه خودروسازی هنوز خط روند صعودی بلندمدت‌خود در اندیکاتور آر اس آی را نشکسته است. با داشتن یک موج صعودی می توان خطوط حمایتی پیش‌روی شاخ گروه خود را رسم کرد. روز چهارشنبه شاخص خودرو به حمایت سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی رسید در صورتی که شاخص گروه خودرو این حمایت را از دست دهد حمایت محدوده ۳۷۵ هزار واحدی شاخص خودرو در گام‌اول و حمایت محدوده ۳۵۰ هزار واحدی در گام دوم پیش روی گروه خودرو خواهد بود.

ساز ناکوک طلا و سکه با اونس

داده های تورم آمریکا بهتر از انتظار بود و همین مسئله نگرانی ها از از رشد مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تعدیل کرد به همین خاطر اونس طلا رشد کرد ولی روز قبل روز طلای داخل نبود و سکه امامی و طلای آب شده کاهش پیدا کردند.

در معاملات سکه امامی اگر حمایت ۳۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی از دست برود حمایت ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی اولین حمایت پیش روست که اگر شکسته شود سکه می تواند تا حمایت روانی نیمه کانال ۳۱ هزار تومانی کاهش یابد. مقاومت های ۳۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم مقاومت های پیش رو در معاملات سکه امامی است.

دلار رنج شد

دلار آمریکا درحال حاظر در یک محدوده رنج قیمتی نوسان می کند.‌ روز قبل قیمت دلار کاهش پیدا کرد ولی بررسی نمودار آن نشان می دهد که قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی قرار گرفته که میتواند به عنوان یک نشانه از رنج مثبت قیمت دلار در ابتدای معاملات روز جاری باشد. حمایت ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان اولین حمایت دلار است که شکست آن راه را برای رسیدن به محدوده ۵۲ هزار و ۲۰۰ فراهم می کند. مقاومت ۵۳ هزار و ۲۰۰ اولین سد در برابر دلار است که با شکست آن دلار می تواند تا محدوده ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان پیشروی کند.