به گزارش اکوایران، آنطور که بلومبرگ گزارش داده، زیمبابوه در تلاش برای پایان دادن به هفته‌ها نوسان نرخ ارز - که به آخرین آشفتگی اقتصادی این کشور دامن زده است - روند شناورسازی نرخ ارز را متوقف کرد. سقوط دلار زیمبابوه در هر دو بازار رسمی و موازی، رشد شش برابری سهام، رشد دو رقمی تورم ماهانه، جهش قیمت مواد غذایی و سقوط ۳۰ درصدی ارز داخلی در یک هفته را رقم زده است.

واحد پول زیمبابوه در یک ماه گذشته تقریبا ۶۰ درصد سقوط کرده است‌. با این وجود کمیته سیاست پولی بانک مرکزی این کشور اعلام کرده نرخ ارز در بازار تعیین شده خواهد بود. این اقدام مغایر با درخواست صندوق بین‌المللی پول برای حذف محدودیت‌های نرخ ارز است و کوتاهی از اجرای توصیه صندوق بین‌المللی پول محسوب خواهد شد.

بر اساس قوانین جدیدی که روز سه‌شنبه اعلام شد، بانک مرکزی ارز خارجی خود را به بانک‌های داخلی می‌فروشد تا در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

تخصیص ارز پیش از این توسط بانک مرکزی از طریق حراج هفتگی از ژوئن ۲۰۲۰ انجام می‌شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی زیمبابوه، کاهش محدودیت دلار، بازار بین بانکی را قادر می‌سازد تا به منبع اصلی نرخ ارز در اقتصاد تبدیل شود.

بنا به گفته پرسیستنس گوانیانا - یکی از اعضای ام پی سی - اکنون نرخ ارز تعیین‌شده در بازار پس از این مورد استفاده وام‌دهندگان تجاری (بانک‌های محلی) قرار خواهد گرفت.

او اعلام کرد که بانک مرکزی حداقل قیمت ارز را در هر روز مشخص خواهد کرد و برای تعیین نرخ ارز مکانیسمی وجود خواهد داشت، ولی بازار بیش از هر زمان دیگری تعیین‌کننده خواهد بود.

بک روز پس از اعلام مقررات، ۱۹ بانک محلی در روز چهارشنبه در اولین فروش برگزار شده توسط بانک مرکزی، ۱۲ میلیون دلار از بانک مرکزی خریداری کرده‌اند.

میانگین موزون حاصل از فروش نرخ ارز منجر به تضعیف بیشتر پول محلی (دلار زیمبابوه) در برابر هر دلار آمریکا شد قیمت هر دلار آمریکا به ۴۸۶۸ دلار زیمبابوه رسید و نرخ ارز برای معاملات اقتصادی مشخص شد.

بر اساس داده‌های زیمبابوه پرایس دات کام و زیم ریت که نرخ‌های ارز را نشان می‌دهند، دلار در بازار سیاه معادل ۴۱۰۰ تا ۴۶۰۰ دلار زیمبابوه معامله می‌شود که نشان می‌دهد شکاف میان بازار آزاد و بازار سیاه کاهش پیدا کرده است.

به گفته لوید ملوتشا - رئیس تحقیقات آی اچ سکوریتیز در هراره (پایتخت زیمبابوه) - ارائه مسئولیت عرضه ارز به بانک‌های محلی در شرایطی که سیستم مدیریت‌شده نرخ ارز شکست خورده، درباره اجازه شناوری آزادانه نرخ دلار زیمبابوه تردید ایجاد می‌کند.

جورج گوواماتانگا - وزیر امور مالی و توسعه اقتصادی - بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که مقامات ابزار لازم برای جلوگیری از هرگونه شکست در بازار ارز را در اختیار دارند. گوواماتانگا در تماس تلفنی گفت: در هیچ زمانی اجازه بی‌ثباتی در بازار ارز داده نخواهد شد. ما روزنه‌هایی را بسته‌ایم که باعث بی‌ثباتی ساختاری می‌شدند و این اقدامات در بازار نتیجه خواهد داد.