به گزارش اکوایران، قدرت اقتصاد آمریکا و امن بودن نسبی پرمبادله‌ترین ارز جهان باعث شده شاخص دلار آمریکا بهترین عملکرد هفتگی خود در 18 ماه اخیر را ثبت کند.

به نوشته بلومبرگ، به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر اینکه اسرائیل در حال آماده شدن برای یک حمله قریب‌الوقوع از سوی ایران است، ارزش پول ملی ایالات متحده در کنار اوراق خزانه‌داری این کشور به‌سرعت افزایش یافت. عنوان دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن و داده‌های تورمی بالاتر از حد انتظار‌ِ ایالات متحده، باعث شده شاخص دلار بلومبرگ از دوشنبه تا جمعه (20 تا 24 فروردین) بیش از 1/4 درصد رشد کند که بالاترین رشد هفتگی از سپتامبر 2022 است.

انتشار گزارش رشد قیمت مصرف‌کننده در آمریکا در روز چهارشنبه (22 فروردین) که بالاتر از حد انتظار اقتصاددانان بود، از رشد شاخص دلار حمایت کرد و باعث شد معامله‌گران سوآپ انتظارات خود از تغییر سیاست بانک مرکزی آمریکا در کوتاه‌مدت را کنار بگذارند و پیش‌بینی کنند که فدرال رزرو در سال جاری میلادی احتمالا دو مرتبه نرخ بهره را کاهش خواهد داد. همچنین چشم‌اندازها برای سیاست بانک مرکزی آمریکا به شکل فزاینده‌ای در حال دور شدن از سایر نهادهای پولی جهان مانند بانک مرکزی اروپا است. بانک مرکزی اروپا به‌تازگی این سیگنال را مخابره کرده که به دنبال کاهش تورم در منطقه یورو، نخستین کاهش نرخ بهره می‌تواند در ماه ژوئن رخ دهد.

نمودار 1

یکی از اقتصاددانان به بلومبرگ اعلام کرده: «براساس اطلاعاتی که اکنون در اختیار داریم، به نظر می‌رسد فدرال رزرو نخستین بانک مرکزی نخواهد بود که اقدام به کاهش نرخ بهره می‌کند. از لحاظ تاریخی، زمانی که دیگر بانک‌های مرکزی اقدام نخست را در کاهش نرخ بهره انجام می‌دهند،‌ دلار آمریکا تقویت می‌شود.»

در نتیجه این اتفاق، سرمایه‌گذاران به معاملاتی هجوم برده‌اند که با پیش‌بینی از رشد شاخص دلار مرتبط است و همین امر به روند صعودی شاخص دلار کمک کرده است. مدیران دارایی، صندوق‌های پوشش ریسک و دیگر بازیگران بازارهای سفته‌بازی اکنون بیشترین مثبت‌نگری را نسبت به دلار از پاییز 2022 دارند.

افت ارزش یورو در برابر دلار

در روز جمعه (24 فروردین)، یورو به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا از نوامبر 2023 رسید و همین امر منجر به بحث‌هایی در این خصوص شد که آیا یورو قادر است ارزش خود را با دلار برابر کند یا خیر.

نمودار 2

ارزهای حساس به ریسک مانند کرون سوئد و دلار استرالیا نیز هر کدام با کاهش ارزش بیش از یک درصدی مواجه شده‌اند. پول ملی ژاپن هم که یک دارایی امن در نظر گرفته می‌شود، از معدود ارزهای گروه 10 یا بازارهای نوظهور بود که ارزش خود در برابر دلار را از دست نداد.

یکی از تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی و بانکداری یو‌بی‌اس اعلام کرده: «با در نظر گرفتن شرایط فدرال رزرو که احتمالا نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد و در مقایسه با سایر اقتصادها که رشد ضعیف‌تری دارند، امکان قوی‌تر شدن شاخص دلار وجود دارد، به‌ویژه در برابر ارزهای اروپایی.»