به گزارش اکوایران، جلسه علنی مجلس درخصوص بررسی و رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری و محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور برگزاری شد. 

 صحبت‌های پزشکیان در نوبت عصر مجلس: در مراحل انتخاب وزرا مشورت‌ها در سطح بالا انجام شده است

مسعود پزشکیان برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در نوبت عصر مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

 نیاز به وحدت داریم

امکان ندارد که دروغ گفته باشم، یا به حرفم پایبند نباشم. در طول دوران نمایندگی و زندگی‌ام از بی‌عدالتی نگران بودم و از قومیت‌ها دفاع کرده‌ام. هنگامی که کسی جرات نداشت، از این حرف‌ها بزند، من از این حرف‌ها زدم چرا که به آن باور داشتم.

قتی وزیری پایبند به قانون است، دیگر سلایق مختلف معنا ندارد. ما پایبند به چشم‌انداز قانون، اراده و اعلام و امضای رهبر انقلاب هستیم.

در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم با افرادی که باید انجام می‌دادیم انجام شده است. مشورت‌ها در سطح بالا انجام شده و بدون مشورت اینجا نیامده‌ایم.

مجلس باید مسیر را ریل‌گذاری کند

تا جایی که از دستم بربیاید و زنده باشم و بتوانم، حق و عدالت را پیگیری و اجرا خواهم کرد؛ اما کسانی که مدیریت می‌فهمند ،می‌دانند که حل مشکلات، دفعتاً ممکن نیست. ما باید دست به دست هم بدهیم و مسیری که مشخص است را براساس حق و عدالت پیش برویم و دنبال منافع خود و جناحمان نگردیم. 

این مجلس است که باید چارچوب را مشخص و مسیر را ریل‌گذاری کند؛ تابحال هیچ قانونی به خاطر اینکه غیرعادلانه است، از شورای نگهبان به مجلس برنگشته است. اگر مشکلی در کشور وجود دارد، به خاطر لوایح و قوانینی است که ما تصویب کردیم. بپذیریم که باید عدالت و حق را در جامعه پیاده کنیم و نباید بخاطر قدرت دعوا کنیم. بپذیریم که رمز موفیت ما وحدت، انسجام و هم‌پیمانی ما در رفتن به سمت چشم‌انداز و سیاست‌ها است.

وزرای پیشنهادی در دفاع از کشور، نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد

به آنهایی [وزرایی] که گیر می‌دهید، بیشتر کمک کنید؛ من این افراد را بیشتر از شما می‌شناسم؛ اگر همین الان اتفاقی بیفتد، همین افراد در خط مقدم هستند. مطمئن باشید از دفاع از کشور و نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد؛ ما را نظارت و کمک کنید؛ همه مردم کمک کنند تا ایران را به وضعیتی برسانیم که لیاقت ماست. وضعیت کنونی لیاقت ما نیست.

جباری، موافق کابینه: هرچه سریعتر دولت چهاردهم تشکیل شود

رضا جباری، نماینده مردم مسجدسلیمان:

  • هرچه سریعتر باید دولت تشکیل شود تا مقداری از مشکلات مردم حل شود. بیکاری، کمبود بهداشت و درمان و مشکلات معیشتی، امروز در کشور وجود دارد.

  • به دلیل عدم اجرای قوانین هنوز مشکلات در کشور وجود دارد. چشم ۸۵ درصد فعالان درمان در بخش دولتی به اصلاح قوانین بهداشت و درمان از سوی رییس‌جمهور است.

منادی، موافق کابینه: شاه بیت سخنان پزشکیان وفاق ملی است

علیرضا منادی، نماینده مردم اسکو و آذرشهر:

  • پیام مجلسی‌ها به ایران تشکیل دولت وفاق ملی است. شاه بیت سخنان آقای پزشکیان برنامه هفتم توسعه است. پنج دوره با ایشان رقیب بودم اما باز از ایشان تعریف می‌کنم

قلاوند، موافق کابینه: پزشکیان برنامه‌ای در چارچوب دارد

جهانبخش قلاوند نماینده مردم اندیمشک:

  • رویکرد آقای پزشکیان دارای برنامه‌ای در چارچوب و معتقد به اصول اخلاقی است و دولت و وزیران او برآیندی از شرایط تاریخی ما است؛ در اوضاع داخلی و وضعیت پیرامونی فعلی این ترکیب را زخمی نکنیم.

  • خورده گرفتن به وزرای پیشنهادی بر اساس نقطه ضعف‌های گذشته آنها جالب نیست و نیاز است برنامه وزرا و دولت را با هم ببینیم.

زمانی، موافق کابینه: نمایندگان مجلس با رای اعتماد به کابینه، گام دوم را برای وفاق ملی بردارند

عالیه زمانی، نماینده ساری:

  • امروز ما نمایندگان ملت بزرگ ایران در معرض آزمون تاریخی قرار داریم تا با همدلی و خدمت به مردم برای حل مشکلات مردم گام‌های اساسی برداریم.

  • رئیس جمهور کابینه وفاق ملی را تشکیل داد و به شعارش عمل کرد افرادی را معرفی کرد که مدیر و مدبر و صاحب فن و تخصص هستند.

  • رئیس جمهور بانویی مدیر، متعهد، متخصص و باتجربه را برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد که این برای جامعه بزرگ زنان ایران زمین فرصت مغتنمی است.

پوردهقان، موافق کابینه: دکترین پزشکیان وفاق ملی است

مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان:

  • آقای پزشکیان در ایام انتخابات از وفاق ملی حرف می‌زد که آن را عملیاتی کرد چون دکترین او وفاق ملی است. این فضای جدیدی برای همه ما است که نسبت به آن نقد داریم بنده از اولین منتقدان بودم که چرا ترکیب کابینه اینگونه است؟ منتها وقتی صحبت‌های رئیس جمهور را شنیدم که ما بعد از گذشت پنج دهه از انقلاب به همدلی و وفاق نیاز داریم، به او گفتم که از امروز منتقد همراه و همدل با دولت هستم.

لاهوتی، موافق کابینه: برنامه رئیس‌جمهور همان برنامه هفتم است

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود:

  •  برنامه آقای رئیس‌جمهور همان برنامه هفتم است که به تصویب رسیده و در آن مواردی همچون رشد اقتصادی هشت درصد آمده است.

  • باید نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری هدایت شود. آقای پزشکیان پذیرفته که این اتفاق رقم خورد و در عین حال تورم تک‌رقمی شده و شاهد کاهش ناترازی بانک‌ها باشیم.

عباس‌پور، موافق کابینه: در کابینه پیشنهادی پزشکیان از همه جریانات سیاسی استفاده شده‌ است

 روح‌الله عباس‌پور نماینده مردم بوئین زهرا:

  • امروز بعد از بیش از ۳۰ سال دولت دکتر پزشکیان اولین دولتی است که با جهت‌گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرده است بلکه با عنوان وفاق ملی از همه جریانات فکری استفاده کرده‌اند. زمانی وفاق ملی مورد نظر آقای پزشکیان که تاکید رهبر نیز بر آن است، شکل می‌گیرد که ما مجلسی‌ها نیز تن به وفاق ملی بدهیم و ما نیز در انتخاب‌مان جریانی و سیاسی فکر نکنیم.

  • متاسفانه همه از پنجره اقتصادی به برنامه‌های دولت نگاه کردند؛ اگرچه برنامه‌های اقتصادی و معیشت از منظر رهبر معظم انقلاب در اولویت است اما مسائل فرهنگی نیز از مسائل مهم کشور است؛ امروز مسئله بهداشت و درمان به مسئله مهمی تبدیل شده است. امروز همچنین با محدودیت‌های نظامی که برای کشور ایجاد کردند باید بدانیم که مسئله دفاع نیز از مسائل اولیه کشور است.

تاجگردون، موافق کابینه: ۵۰ درصد جامعه رای نداده‌اند؛ یعنی حداقل ما را قبول ندارند

غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و باشت:

  • دشمنان، ایران را هدف قرار گرفته‌اند نه پزشکیان و قالیباف و جلیلی

  • ۵۰ درصد جامعه رای نداده‌اند؛ یعنی حداقل ما را قبول ندارند

  • نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعفش می‌دانند

  • دوست ما جانباز شیمایی است و سینه‌اش به تلاطم افتاده، بعد می‌گوییم فلان روز فلان حرف را زده‌ای! 

معصومی، نماینده موافق: رئیس‌جمهور مغلوب بازی‌های سیاسی نشد

 کریم معصومی، نماینده فومن:

  • براساس وزرای پیشنهادی می‌توان گفت که رئیس‌جمهور مغلوب بازی‌های سیاسی نشد و تن به سهم‌دهی نداد. ایشان تجربه‌گرایی توأم با جوان‌گرایی را مدنظر قرار داد.

شمس‌الدین حسینی، موافق کابینه: وزرای پیشنهادی برنامه‌های خودشان را بر مبنای برنامه هفتم تنظیم کردند

شمس‌الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد:

  •  همان طور که آقای پزشکیان بر برنامه هفتم توسعه تاکید کردند وزرای پیشنهادی هم برنامه های خودشان را بر مبنای برنامه هفتم تنظیم کردند، پس اگر بگوییم برنامه ندارند محل تردید است.

  • اگر رئیس جمهور و دولت بتوانند همین احکام برنامه هفتم توسعه را اجرا کنند کافی است نباید انتظار برنامه جدید داشته باشیم.نباید بگذاریم دیگر کسی از کشتی انقلاب پیاده شود. ما نیاز به اصلاحات ساختاری و نهادی داریم که نیازمند وفاق ملی است.

قوامی، موافق کابینه: همسویی قوای سه‌گانه وضعیت کشور را بهبود خواهد بخشید

هادی قوامی، نماینده اسفراین، بام و صفی‌آباد:

  • تامین نیازهای اساسی آحاد مردم مانند خوراک، پوشاک و آموزش و پرورش در برنامه های رییس‌جمهور محترم وجود دارد. در برنامه آقای پزشکیان دولت کارگردان است و تصدی‌گر نیست. مردم و بنگاه‌ها نقش اساسی را ایفا خواهند کرد.

  • اگر مجلس، دولت و قوه قضاییه مطابق برنامه هفتم توسعه تلاش کنند حتما بیکاری و تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

روح‌الامینی، موافق کابینه: ۱۷ صفحه برنامه دولت در سامانه مجلس بارگذاری شده است

 عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران:

  • اقای پزشکیان وعده صادق خود را در مناظره‌ها و گفت‌وگوها محقق کرد، ایشان دولت وفاق ملی را تشکیل داد که نویددهنده حکمرانی و مشوق سیاست جدید در کشور است که روندی خلاف همه دولت‌ها را در پیش گرفته است.

  •  ۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاری شده که در آن خط مشی و اولویت‌ها آمده است منتهی از صبح در مجلس شورای اسلامی این برنامه را نقد نکرده است عزم آقای پزشکیان برای تغییر و تحول جدی است.

رنجبرزاده، موافق کابینه: نقطه قوت دولت پزشکیان استفاده از همه سلایق است

اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم همدان:

  • نقطه قوت دولت آقای پزشکیان استفاده از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست شایسته کشور بوده است. به این نگاه ایشان احترام می‌گذاریم.  ایران اسلامی نیاز دارد تا از همه پتانسیل ها استفاده شود. 

  • دیپلماسی اقتصادی فعال، تقویت نقش ایران در زنجیره های ارزش اقتصادی منطقه‌ای و مهار تورم در دستور کار دولت قرار خواهد داشت. با رفع ناترازی انرژی و بودجه می‌توان تورم را مهار کرد.

سلیمی، موافق کابینه: یک ستاد موازی تشکیل شده برای اینکه اجازه ندهند کلیات کابینه موفق شود

علیرضا سلیمی نماینده مردم تهران:

  • امروز نیازمند یک وفاق، همدلی و همسویی و هماهنگی و همکاری جدی هستیم. اینکه رئیس جمهور سعی کردند با دیدگاه خودشان یک کابینه هماهنگ در راستای وفاق تشکیل بدهند یک امر پسندیده و قابل دفاعی است.

  • یک ستاد موازی تشکیل شده برای اینکه اجازه ندهند کلیات کابینه موفق شود، این ستاد دنبال پست و مقام و وزارت بودند.

دفاع پزشکیان در نوبت صبح مجلس: دولت وفاق ملی خود را دولت همه ملت ایران می‌داند

پزشکیان در ابتدای جلسه به دفاع از کابینه پیشنهادی خود برخاست. به گفته علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌مجلس او دو ساعت و 30 دقیقه برای دفاع از کابینه خود زمان دارد. بخشی از اظهارنظرات رئیس جمهور را در ادامه می‌خوانید: 

  • دولتی که امروز به مجلس معرفی شد دولت وفاق ملی است. دولت وفاق ملی خود را دولت همه ملت ایران می‌داند. 

  • عمل صالح یعنی رضایت مردم، اما مردم از ما شاکی‌اند و مقصر ما هستیم؛ مقصر آمریکا یا بیگانگان نیستند. مانند حیوان درنده نباید به جان مردم افتاد و آن‌‍ها را تکه و پاره کرد. 

 اگر صدای مردم شنیده نشود سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد 

  • بی‌میلی مردم در حضور پرشورتر در انتخابات نشانه‌ی دلسردی‌هاست. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد و نتیجه آن نابودی اعتماد و سرمایه است.

  • کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند. بی‌عدالتی غالب در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و .... شده است. 

  • مردم احساس نارضایتی دارند و ما را پاسخگوی نیازها و خواست‌های خود نمی‌بینند؛ مردم نشان دادند که به کشور و انقلابشان علاقه دارند و اگر احساس کنند که رویه‌های اثربخشی برای حل مشکلات بکار گرفته شده است، با تمام وجود در صحنه خواهند بود و برای این باور کوچک‌ترین تردیدی ندارم. 

  • بین قوا هماهنگی ایجاد شده و نقطه قوت بسیار خوبی است و انشاالله روابط با مجلس دوستانه‌تر و برادرانه‌تر خواهد بود؛ نظام اداری ما تورم‌زا و غیر کارآمد است؛ در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام روبرو هستیم و کلی مصوبات داریم که عمل نکردیم و پولش وجود ندارد.

جوان ۲۲ ساله امروز معترض است

  • ما در مرکز راهبردی انرژی جهانیم؛‌ ما امکان ترانزیت گسترده داریم و تفاهمات بلند مدتی با کشورهای همسایه داریم؛ آمریکا در راس تهدیدهاست، تنش در منطقه داریم و ارتباطمان با همسایگان ضعیف است. اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده است.

  • ما در کشور زندگی می‌کنیم که شهروندان آن در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار و صادرات و واردات داشته ایم، اما به خاطر تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب رسمی بین المللی را نداریم. 

     مصرف کننده و تولید کننده و صادر کننده گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند. جوان ۲۲ ساله امروز معترض است؛ او نیمی از عمر خود را در تحریم‌های شدید اقتصادی گذرانده و آثارش را لمس کرده است. مردم امروز هر سال شاهد کاهش رفاه خود و خانواده شان هستند. این مسیر را باید حتما تغییر کرد. هر سه قوه در این رابطه مسئول هستند.

برنامه پزشکیان برای حل مشکلات اقتصادی

  • برای حل مشکلات اقتصادی به  چند اصل مشخص اشاره می‌کنم:

    1. نیاز به اجماع‌سازی در داخل

    2. تمرکز راهبردی دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت‌پذیر

    3. توسعه سرمایه‌گذاری و تامین مالی

    4. بهینه‌سازی مصرف انرژی

    5. همزمانی کارآمدسازی

 نزدیک ۱۰ هزار ساعت روی وزرای پیشنهادی کار کرده‌ایم

  • ما به همه افراد و شخصیت‌ها گفتیم که افرادی که به نظرشان می‌توانند به دولت کمک کنند را به ما معرفی کنند، نزدیک ۱۰ هزار ساعت روی وزرای پیشنهادی کار کرده‌ایم و ۱۰ هزار پرونده شخصیت‌ها را بررسی کرده‌ایم.

  • ما به گفته‌هایمان پایبند بودیم و سعی کردیم نمادی از وفاق ملی باشند و این شخصیت‌ها از دولت شهید رئیسی، روحانی، احمدی‌نژاد و مجموعه‌ای از اشخاصی است که برای این مملکت و انقلاب زحمت می‌کشند.

  • از شما نمایندگان می‌خواهم کاری کنید که صدای واحدی از ما و شما هم داخل و هم خارج از کشور از ما بیرون بیاید.

  • باید دست به دست هم بدهیم که این مملکت بزرگ شود. ما را در این نگاه و در رفتن به سمت به وفاق یاری کنید. کاری کنید که دنیا بداند یکصدا با هم در پشت مقام معظم رهبری و در جهت رسیدن به آن چشم‌اندازها تلاش، کوشش و هم‌صدا خواهیم بود و اختلافات را کنار خواهیم گذاشت.

  •  نماینده مردم شاهین شهر در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیفتند.

     حاجی دلیگانی، نماینده مخالف برنامه وزیران پیشنهادی: انتظار دیگری از نطق رئیس جمهور داشتیم

  • از نقد منصفانه استقبال می‌کنم، آقای رئیس جمهور بیشتر وزرای جنابعالی رأی اعتماد را خواهند گرفت اما انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیافتند.

  • چند میلیون اتباع در کشور داریم، این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. یارانه‌های کشور نباید این‌گونه برای اتباع توزیع شود. حداقل به همان اندازه‌ای که اتباع بیگانه در ایران آب مصرف می‌کنند افغانستان حقابه ایران را بدهد.

محمد قسیم عثمانی نماینده مخالف: کابینه پزشکیان باعث دلسری بانوان و اهل سنت شده است

  • این کابینه اشتراکی است نه وفاق ملی؛ اگر امور اجرایی را هم مثل کابینه اداره کنید کشور دچار مشکلات بیشتر خواهد شد؛ در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران هیچ‌ چیزی به اندازه کابینه پزشکیان باعث دلسری بانوان و اهل سنت نشده است.

  • مردم به تغییر رای دادند، اما ترکیب کابینه شما هرگز نشانه تغییر و تحول در هیچ حوزه ای نیست.

  •  شما در کل جامعه بزرگ زنان فقط به یک شیرزن میدان دادید و  در بین جامعه اهل سنت به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید.

  • شما از جوانگرایی و تغییر و حقوق نادیده گرفته شده زنان و جفای به اهل سنت سخن گفتید. آیا به گفته‌های خوب و زیبای خود عمل کردید؟

میرمحمدی، نماینده موافق: برنامه پزشکیان برنامه هفتم و سیاست‌‍‌های ابلاغی است

  • رئیس‌جمهور یکی از بهترین و موثرترین و جامع‌ترین وعده‌ها را داده است.

  • خیلی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس در برنامه هفتم توسعه دیده شده و آقای پزشکیان نیز گفته برنامه من برنامه هفتم توسعه است.

  • دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی است؛ معنای آن سهم خواهی نیست، معنی آن نیست چرا دولت از همه استفاده نکرده است.

  • دولت فقط وزرا نیست، بدنه دولت  بسیار گسترده است و با قول پزشکیان حتما از همه ظرفیت‌های نظام استفاده خواهد شد.

خدادادی، نماینده موافق: کابینه آقای پزشکیان با شعار وفاق ملی به مجلس معرفی شده است

  • باید تقید و تعهد ایشان به این شعار محوری انقلاب اسلامی را ارج بنهیم، باید رهنمودهای رهبر انقلاب مبنی بر کمک به دولت را نصب العین قرار بدهیم.

  • وزرای پیشنهادی نشان دهنده تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور برای انتخاب همکاران از جناح های مختلف کشور در راستای وحدت ملی بود، از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم.

در پایان وقت نوبت صبح، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، از نمایندگان خواست تا در رأی گیری برای اینکه جلسه در شیفت بعد از ظهر تا ساعت ۱۹ عصر ادامه یابد، شرکت کنند، اما  ۲۶ نماینده مجلس در  این رای‌گیری برای ادامه جلسات رأی اعتماد مشارکت نکردند.

photo_2024-08-17_13-02-17