به گزارش اکوایران، به نقل از تک کرانچ، صبح روز گذشته، تصویر انفجار در ساختمان پنتاگون، که به‌نظر میرسد توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. درکمتر از یک ساعت، این تصویر در یک اکانت توییتری تایید شده و دارای تیک آبی با نام «بلومبرگ فید»، انتشار یافت که میتواند به راحتی با یک حساب معتبر وابسته به بلومبرگ اشتباه گرفته شود. 

photo_2023-05-23_20-45-44

پس از آن، حساب های توییتری بسیاری با هزاران دنبال کننده نیز این خبر جعلی با تصویر ساختگی را منتشر کردند، تا جایی که کار به یک شبکه تلویزیونی هندی هم رسید!  

تک کرانچ نوشته است که هنوز مشخص نیست که ماجرای این تصویرجعلی از کجا آب میخورد.

 از اولین باری که یک تصویر ساختگی  موفق شده اینترنت را دست بندازد، زمان زیادی گذشته است، اما این رویداد زمانی مهیب و قابل توجه می شود که درباره انفجار در یک ساختمان دولتی در ایالات متحده آمریکا باشد، نه بالنسیاگا پوشیدن پاپ!

برخی گزارش کرده اند که پس از وایرال شدن این خبر، سهام شرکت های S&P 500، 25 واحد ریزش داشته اند، که البته این افت، خیلی دوام نیاورد و هیچ راهی هم وجود ندارد که بتوان دقیقا فهمید، این سقوط متاثر از این خبر بوده است یا خیر.

اما باید به این گزاره فکر کرد که هوش مصنوعیAI  در آینده، چگونه میتواند بازار سهام را به بازی بگیرد؟

اکنون به لطف رشد همزمان هوش مصنوعی مبتنی بر AI و تغییر در سازوکار تیک آبی توییتر، تدوین و انتشار اطلاعات نادرست و باورپذیر آسان تر شده و همین موضوع انتقادات به ایده ایلان ماسک در خصوص تیک آبی را بیشتر کرده است. هر حساب کاربری میتواند با پرداخت مبلغی ناچیز، بدون طی مراحل احراز هویت و راستی آزمایی، دارای تیک آبی شود. 

photo_2023-05-23_20-45-47

حتی اگر بدانیم که تیک آبی توییتر، دیگر نماد مشروعیت نیست، اما عادت بصری 15 ساله ای که میگوید تیک آبی یعنی اکانت تایید شده، بسیار زمان‌بر است. 

اگرچه اکانت «بلومبرگ فید»، اکنون بسته شده است، اما وقتی اکانتی با نام بلومبرگ، با تیک آبی، تصویری از حمله به پنتاگون را منتشر میکند، به احتمال زیاد به ذهنتان نمیرسد که این تصویر حتی واقعی نیست.

از آنجایی که تشخیص تصاویر جعلی هر روز دشوار و دشوارتر می شود، در آینده، از اخبار جعلی در امان نخواهیم بود.