به گزارش اکوایران و به نوشته رویترز، با این وجود پیش‌بینی‌ها از ادامه کاهش تولید نفت توسط اعضای اصلی اوپک پلاس، جلوی کاهش بیشتر قیمت نفت را گرفت.

 طبق گزارش‌ها، قیمت آتی «نفت خام برنت» تا ماه نوامبر با کاهش 51 سِنتی به 88 دلار و 49 سنت به ازای هر بشکه رسیده است. همچنین قیمت آتی هر بشکه نفت پایه «وست تگزاس اینترمدیت» تا ماه اکتبر، 14 سنت کاهش یافت و 85 دلار و 41 سنت قیمت‌گذاری شد.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، تأثیر بزرگی بر میزان تقاضای نفت دارد. اقتصاد کم‌تحرک چین باعث دلسردی بازارها شده و پیش‌بینی‌ها از رونق اقتصادی این کشور، ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است. همچنین در ماه آگوست، رشد بخش خدمات چین شامل حمل و نقل، گردشگری و خرده‌فروشی با سرعت کمتری نسبت به ماه‌های قبلی همراه بود؛ چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و کاهش رشد بخش خدمات این کشور می‌تواند منجربه کاهش تقاضای نفت از سوی این کشور شود.

ضمن اینکه اطلاعات مربوط به قاره اروپا نیز نامطلوب بوده است. طبق نتایج یک نظرسنجی، فعالیت تجاری منطقه یورو در ماه گذشته میلادی، ضعیف‌تر از حد انتظار بوده که می‌تواند نشانه‌ای از احتمال رکود در این منطقه باشد.

همچنین چشم‌ها بر انتشارات اطلاعات اقتصادی جدید آمریکا دوخته شده که می‌تواند پیش‌بینی‌ها درباره تصمیم آتی بانک مرکزی آمریکا نسبت به کاهش یا افزایش نرخ بهره را دقیق‌تر کند.

انتظار می‌رود که عربستان سعودی به احتمال زیاد کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را در ماه اکتبر نیز ادامه دهد و طبق گزارش‌ها، روسیه نیز قرار است طی روزهای آینده از یک قرارداد جدید با اوپک پلاس رونمایی کند؛ این قرارداد باعث کاهش بیشتر تولید نفت توسط روسیه خواهد شد.

پیش‌تر، مسکو اعلام کرده بود که این کشور قصد دارد در ماه سپتامبر، صادرات روزانه نفت خود را تا 300 هزار بشکه در روز کاهش دهد. روسیه در ماه آگوست هم صادرات نفت خود را تا 500 هزار بشکه در روز کاهش داده بود.

با توجه به انتظارات بازار نفت، بعید است عربستان سعودی و روسیه از برنامه خود برای کاهش تولید عقب‌نشینی کنند، چرکه افزایش تولید توسط این کشورها باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.