به گزارش خبرنگار اعزامی اکوایران به اهواز، محسن خجسته‌مهر امروز (یکشنبه، 24 دی 1402) در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم چند موضوع بسیار مهم پیگیری شده است که بعد از عبور از یک دوره نارسایی و رکورد و تحریم، رشد اقتصادی را محقق کنیم. 

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و شتاب‌بخشی به توسعه میادین نفت و گاز بویژه میادین مشترک و افزایش صادرات نفت گفت: در زمان تحویل دولت سیزدهم، حدود 460 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که متخصصان صنعت نفت ایران می بایست این کسری را جبران می‌کردند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تولید 2 میلیون و 107 هزار بشکه‌ای روزانه نفت ایران در زمان تحویل دولت سیزدهم، گفت: این آمار از سامانه مانیتورینگ شرکت ملی نفت ایران استخراج شده است و امروز رقم تولید نفت ایران به بیش از 3 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده  است که با احتساب خوراک مصرفی 1 میلیون و 700 هزار بشکه‌ای روزانه پالایشگاه‌ها، مازاد تولید نفت ایران به صادرات تبدیل شده است. 

خجسته‌مهر با بیان اینکه 90 درصد افزایش تولید نفت ایران از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، نزدیک به 1 میلیون و 200 هزار بشکه به تولید روزانه نفت کشور اضافه کرده است. 

وی با یادآوری اینکه در زمان تحویل دولت سیزدهم حدود 90 میلیون بشکه نفت روی آب ذخیره شده بود، گفت: این میزان را نمی‌توانستیم به فروش برسانیم، اما با شناسایی بازارها و مقاصد جدید و روش‌های مختلف انتقال منابع حاصل از صادرات نفت، در حال حاضر یک قطره نفت ذخیره شده برای فروش نداریم.

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در دولت سیزدهم موفق شدیم اولین مأموریت‌مان را با سرافرازی پشت سر بگذاریم، گفت: تا پایان سال افزایش تولید مناسبی خواهیم داشت. 

خجسته‌مهر گفت: در این دولت تا به امروز حدود 4 میلیارد دلار قرارداد توسعه ۵ میدان امضا یا تنفیذ یا عملیات اجرایی آن شروع شده است که از این 5 میدان، 3 میدان آن مشترک هستند، همچنین تا پایان امسال قراردادهای بزرگ و بسیار مهمی را در جمهوری اسلامی ایران به امضاء خواهیم رساند. 

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به ایکه صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: در این مدت نیز شرکتهای دانش‌بنیان از حدود 150 به 700 شرکت رسیده‌اند. 

وی به جمع‌آوری گازهای مشعل یا گازهای همراه نفت نیز به عنوان یکی دیگر از تکالیف شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: کل ظرفیتی که جمع‌آوری گازهای مشعل ایجاد می‌کند، ۲ میلیارد فوت مکعب (معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی) است که تولید 4 میلیون بشکه نفت را پشتیبانی می‌کند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای 4 طرح بزرگ جمع‌آوری گازهای مشعل با حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: مهمترین این طرح‌ها بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون هستند. 

وی همچنین با اشاره به اجرای دو طرح ان جی ال 3200 در غرب کارون با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در استان ایلام گفت: فاز اول ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم در اوایل سال آینده به بهره‌برداری میرسد، همچنین کل فعالیت‌های اجرایی ان‌جی‌ال 3100 در غرب کشور تا پایان امسال به اتمام می‌رسد که 230 میلیون فوت مکعب در روز گاز را جمع‌آوری می‌کند. 

خجسته‌مهر گفت: در مجموع 5 میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای همراه پروژه تعریف شده و تا پایان سال 1404 کل گازهای همراه جمع‌آوری می‌شود که با تولید سالانه ۵ میلیون اتان و محصولات ارزشمند دیگر، درآمدی معادل سالانه 2 میلیارد دلار برای کشور و دستاوردهای زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از اجرای ۳۰ میلیون یورو به همراه ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های پژوهشی خبر داد که به استان خوزستان مربوط است.