به گزارش اکوایران، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد این کشور با توجه به تعهد خود به سازمان اوپک برای کاهش صادرات نفت، توانست در ماه ژانویه به هدف کاهش صادرات دست پیدا کند.

به نوشته بلومبرگ،‌ صادرات روزانه نفت خام روسیه، 42 هزار تن کمتر از میانگین ماه‌های می و ژوئن بوده که معادل حدود 307 هزار بشکه در هر روز است.

سازمان اوپک و متحدانش از چند ماه قبل به کاهش عرضه نفت خام پرداخته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد تا از مازاد عرضه جلوگیری شود. این گروه در سه‌ماهه نخست سال 2023 میلادی و به دنبال افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان رقیب از جمله آمریکا، 900 هزار بشکه دیگر از صادرات روزانه خود کاست.

در حالیکه اکثر اعضای اوپک با کاهش تولید موافقت کرده‌اند، روسیه متعهد شد که صادرات روزانه نفت خود را تا 500 هزار بشکه کاهش دهد که 300 هزار بشکه مربوط به نفت خام و باقی آن به فراورده‌های نفتی مربوط می‌شود. در ماه گذشته میلادی،‌ صادرات نفت خام روسیه چه از طریق نفت‌کش و چه از طریق خط لوله به‌طور متوسط 626 هزار تن در هر روز بود که معادل حدود 4/59 میلیون بشکه در هر روز است.

کاهش قیمت نفت از اوج سه‌ماهه

نفت از اوج قیمتی اخیر خود که بالاترین میزان در طول سه ماه گذشته بود، فاصله گرفته است. قیمت نفت برنت پس از آنکه سه روز متوالی روند افزایشی داشت، اکنون به حدود 83 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است. قیمت نفت خام آمریکا نیز با کاهش همراه شده است.

گروه اوپک و شرکایش در اوایل مارس تصمیم‌گیری خواهند کرد که آیا نیازی به تمدید کاهش صادرات به سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی وجود دارد یا خیر. البته کاهش صادرات نفت در اوایل ژانویه شروع آرامی داشت و عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، در این ماه بیشتر از سهمیه خود نفت صادر کرد.