به گزارش اکوایران، وزیر نفت عراق اعلام کرد که در نشست آتی اوپک پلاس با تمدید کاهش تولید نفت موافقت نخواهد کرد؛ امری که احتمالا زمینه‌ساز مذاکرات دشواری در اوایل ژوئن خواهد شد. وزیر نفت عراق خطاب به خبرنگاران در بغداد در روز شنبه (22 اردیبهشت) اعلام کرد: «هیچ تمدیدی برای کاهش تولید در نشست بعدی اوپک پلاس را نخواهیم پذیرفت.»

به نوشته بلومبرگ، قرار است وزرای نفت اوپک در تاریخ ۱ ژوئن (۱2 خرداد) در وین گردهم آیند و انتظار می‌رود به‌طور گسترده موافقت خود را با تمدید سطوح فعلی کاهش تولید تا نیمه دوم سال جاری میلادی اعلام کنند. عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، هم اکنون با عدم اجرای کامل محدودیت‌های موجود، در این گروه ایجاد نگرانی کرده است.

از سوی دیگر، اوپک گفته که به نظر می‌رسد این موضوع، رفتار معمول پیش از نشست [اوپک پلاس] باشد. معاون وزیر نفت عراق نیز چند ساعت بعد لحنی آشتی‌جویانه‌تر به کار برد و اعلام کرد که بغداد «به تصمیم کاهش داوطلبانه تولید تا ضرب‌الاجلی که اوپک و متحدانش تعیین کرده‌اند، متعهد است.»

او همچنین گفت که این کشور تاکنون در ماه جاری میلادی، 3/4 میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است. این رقم کمی بالاتر از 3/3 میلیون بشکه‌ای است که عراق در ماه مارس اعلام کرده بود به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازگرداندن تولید به سطح توافق شده، صادرات خود را به آن کاهش خواهد داد. عراق سابقه طولانی در عدم دستیابی به اهداف اوپک دارد، زیرا برای بازسازی اقتصاد جنگ‌زده خود تلاش می‌کند و برای جبران عدم رعایت کامل توافقات اخیر، موافقت کرده است که تا پایان سال 2024 کاهش‌های بیشتری را انجام دهد.