در سرزمین ما ایران، سفر فقط معنای مادی ندارد، بلکه در تاریخ ادبیات این سرزمین که هنر ملی ایرانیان نیز به شما می‌رود، سفر غیر از معنای زمینی، معناهای «اساطیری» و «انفسی» هم دارد؛ بر همین اساس؛ پژوهشگران حوزه ادبیات می‌گویند:

«مشایخ و عرفا در تاریخ عرفان، همواره مریدان و سالکان را به سیر و سفر ترغیب کرده و سفر را نوعی پرده برداشتن از رازها و درک اسرار طبیعت بیان نموده‌اند. مسافر که همان «سالک» نگریسته می‌شود، کسی است که از تعنیات دنیوی و انانیّت نفسانی خود گذشته و لباس صفات و عیوب بشری را از خود دور نموده تا با دلی صاف از شهوات و نفسانیات، پذیرای انوار تابان حق و حقیقت گردد.

به طور کلی مسافر حق در مسیر سیر و سلوک خود با منازلی مواجه است که باید تمامی آنها را به نحو احسن و اکمل طی کند. در حقیقت سفر در عرفان به مثابه کهن الگوی تکامل و عبور در خویشتن تلقی شود. این نگاره در کلام عرفا فراوان بازتاب یافته تا با آمیختن سفر روزمره انسان با سفر سیر و سلوکی بدان رنگ و آب ویژه‌ای دهند. در حقیقت سفر ظاهر یا «سفر آفاقی» به معنای سیر در کرانه‌های رازناک این آفرینش پهناور و «سفر انفسی» به معنای سفر باطنی و سفر با دل و جان به شمار می‌آید، به‌طوریکه سفر ظاهر می‌تواند مقدمه‌ای بر سفر دل گردد.».

156567261

حالا اما سفر برای فردی که در این مسیر طی طریق کرده باشد، معنایی بسیار درخشان و معنوی دارد. فکرش را بکنید، تمام آدم‌ها وقتی سوار هواپیما می‌شوند، حین بلند شدن هواپیما، نشستن هواپیما و زمانی که در ارتفاع در حال حرکت است، و می‌شود از آن بالا به درستی زمین و طبیعت خداوند را دید، به چه می‌اندیشند؟ فاصله‌ای که انسان مادی از زمین دارد، باعث می‌شود او به گونه‌ای دیگر بیاندیشید و احساس‌های نابی را تجربه کند.

در مورد سفرهای کوچک دیگر هم این مورد صدق می‌کند. اگر به کشورهای مختلف جهان سفر کرده باشید، یا اگر تصاویر تله‌کابین‌های معروف جهان را دیده باشید، درخواهید یافت که اغلب این تله‌کابین‌ها سفرهای کوچک را برای شما رقم می‌زنند، سفرهایی که شما را بین زمین و آسمان، به دیدار طبیعتی ناب دعوت می‌کند که احساس انفسی شما را برانگیخته کنند، احساسی که شما را به درون خود می‌برد.

تله‌کابین «تیانمن‌ شان» استان هونان در چین که از فراز کوهستان «دروازه بهشت» می‌گذرد؛ تله‌کابین «گریندل‌والت  منلیشن» در سوئیس که در قلب کوه‌های آلپ قرار گرفته و چشم‌اندازهای زیبای آلپ را می‌توانید نظاره کنید. تله‌کابین «ریو دوژانیرو»، برزیل بر فراز کوهستان «کله قندی» است و تله‌کابین گونگ پینگ جزیره لانتائو هنگ‌کنگ که در میان تپه‌ها و از روی دریا حرکت می‌کند؛ این‌ها تنها بخش کوچکی از تله‌کابین‌هایی است که شما را در موقعیت یک سفر بی‌بدیل قرار می‌دهد.

IMG-20201005-WA0014

از خارجی‌ها که بگذریم تله کابین توچال،‌ رامسر، نمک آبرود،‌ لاهیجان، حیران،‌ عینالی، صفه و ... هر کدام برای مردم یادآور خاطراتی شیرین و زیباست.

تله‌کابین گنجنامه هم برای گردشگر حاوی همین خاطرات است. گنجنامه نامی است به بلندای تاریخ، الوند هم اسطوره‌ای است به درازنای تمدن ایران زمین، تله‌کابین گنجنامه گردشگر را در سفری آرام، از دامنه کوه به دشت میشان می‌رساند، دشتی که یادآور خاطراتی ماندگار برای مردم همدان و گردشگرانی است که در همدان به طبیعت‌گردی پرداخته‌اند.

سفر از دامنه به دشت میشان، سفری آفاقی است، سفری جغرافیایی است و سفری ظاهری است، اما گردشگری که اندکی زمینه‌های هنری و ادبی و عرفانی دارد، از همین سفر آفاقی، به سفری درونی راه می‌برد. سفری که انسان در آن هم به قدرت خلقت می‌اندیشد، هم به درون خود بر می‌گردد و با همان احساس خاص، طبیعت خدا را می‌نگرد و به اندیشه درباب خلقت می‌پردازد.

حالا اگر مسافر همدان شدید، حتی اگر پیش از این تله‌کابین گنجنامه را امتحان کرده‌اید؛ اینبار با این رویکرد که گفته شد سوار تله‌کابین شوید و احساس خود را مجدد بیازمایید. ببینید درباره این سفر چه می‌گوید و چه عکس‌العملی خواهد داشت.

آدرس سایت : www.ganjname.com

آدرس اینستا : @ganjnamehvillage