در واقع امکانات شهری و تغییر ساختارهای حمل و نقل، سفر را برای علاقمندان راحت‌تر کرده و شاید بشود گفت امروز تنها مشکلی که ممکن است گردشگران در فصول سرد سال در استان همدان با آن درگیر باشند، غافلگیر شدن مسئولان در مواجهه با رخدادهای طبیعی است.

یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ورزشکاران علاقمند به ورزش‌های زمستانی به ویژه اسکی و کوهنوردی، قلۀ الوند، پیست اسکی و سایر قلل در استان همدان است. اما اگر خداوند برف رحمتش را به موقع بر دامنه‌های الوند بنشاند و شرایط برای علاقمندان به این ورزش‌ها مهیا شود، مدیران استان همدان می‌توانند پذیرایی گردشگران ورزشی باشند؟

پاسخ این سوال چندان نیازمند بررسی نیست! متاسفانه طی سال‌های گذشته به وضوح عیان شده که ناهماهنگی، بی‌علاقگی، نبود دستور کار مشخص، ناهماهنگی بین بخشی و ... باعث شده فرصت‌های گردشگری زمستانه به ویژه در حوزه ورزش از شهر و استان همدان گرفته شود.

d9bedb8cd8b3d8aa-d8a7d8b3daa9db8c-d8aad8a7d8b1db8cdaa9d8afd8b1d987_606ecd639b347

مهمترین قسمت وجود هماهنگی در دستگاه‌های مرتبط با برف‌روبی و بازکردن معابر و مسیرها و ... آنجایی نمود پیدا می‌کند که غیر از داخل شهرها، مسیرهای گردشگری اطراف شهر هم در مواقع پر برف دارای شرایط تردد عادی باشد. اگر عادی نباشد، یا زیرساخت‌ها مهیا نیست، یا هماهنگی وجود ندارد، یا امکانات و ظرفیت‌ها کم است و یا قصد و نیتی برای انجام کار در بخش گردشگری زمستانی وجود ندارد، البته می‌شود موارد دیگری را هم ذکر کرد اما همین چند محور دلایل اصلی هستند.

بر همین اساس و برای نمونه 2 دی ماه مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود که «جلسات متعددی با فرماندار همدان و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان داشته‌ایم و قول مساعد داده‌اند تا سریع‌تر پیست اسکی بازگشایی شود.» این درحالی بود که در همان زمان‌ها پلیس راهور بر اساس وظیفۀ دستگاهی تردد در این مسیرها را به لحاظ ایمنی مطلوب ندانسته و مسیرها را بسته بود.

در ادامه 23 دی‌ماه سخنگوی اداره‌کل ورزش و جوانان استان با اشاره به بهره‌برداری از دستگاه برف‌کوب پیست بین‌المللی اسکی تاریک‌دره اعلام کرده بود که «از این پس شرایط برای اسکی‌بازان مهیا است و مشکلی برای بازگشایی وجود ندارد و تمام امورات و کارهایی که مربوط به اداره کل ورزش و جوانان استان و هیأت اسکی استان همدان بوده، انجام شده است و مابقی امور از جمله بازگشایی مسیر پیست در حوزه اختیارات این اداره کل نیست.»

در ادامه 28 دی ماه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه جاده پیست اسکی تاریک‌دره براساس مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌ها و مدیریت بحران استان بسته شده است، اعلام کرده که «برخی از ورزشکاران اصرار دارند این مسیر بازگشایی شود در حالیکه وظیفه ما نیست و بازگشایی محور پیست اسکی همدان با سازمان ورزش و جوانان است».

1

بازگشایی مسیر پیست اسکی و گنجنامه در مواقع برف‌خیز با کیست؟

دو منطقۀ پر تردد و جذاب برای گردشگر در مسیر گنجنامه وجود دارد. اولی که دامنه‌های الوند و دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه است که مجموعه‌ای از زیبایی‌های محیطی را دارد، و دومی که کمی دورتر و در مسیر شهرستان تویسرکان قرار دارد پیست اسکی است. این دو منطقه هم برای گردشگران و هم برای هم استانی‌ها بسیار جذاب بوده و تفرجگاه قابل توجهی است.

اگر کسی فقط بخواهد در ایام برف و سرما در گنجنامه بماند، هیچ نیازی به این ندارد که مایحتاج خود را از داخل شهر تامین کند. در دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه هم اقامتگاه و ویلاهای کوهستانی بسیار زیبایی با چشم‌اندازهای مناسب وجود دارد و هم امکانات رستورانی و خرید و ... . چه با انگیزۀ ورزش‌های زمستانی به گنجنامه بروید چه با انگیزۀ گشت و گذار و سفر تفریحی، علائقی که دارید در این دهکده تامین می‌شود. وجود غار آکواریوم، تله کابین، تله سیژ، بانجی جامپینگ، تیرول، دیوارۀ صخره‌نوردی، سورتمه ریلی و ... زمان گردشگر را به صورت هدفمند پر می‌کند و خاطرات خوبی را برای او رقم می‌زند، اما اگر کش و قوس‌های بین دستگاهی بگذارد!

اولین و مهمترین مساله این است که در همدان یک پیست بسیار مهم برای اسکی وجود دارد، اما در زمان‌هایی که برف می‎بارد به خاطر ناایمن بودن مسیر، امکان رفتن به پیست وجود ندارد! نکته دوم اینکه در همان مسیر یک دهکدۀ گردشگری تاسیس شده که در زمستان هم به اندازۀ فصول دیگر برای گردشگر جذابیت دارد، اما گردشگر برای رسیدن به مقصد باید از مسیری بگذرد که در زمان‌های برفی ممکن است بسته باشد! حالا وظیفۀ کدام دستگاه است که برای بازگشایی مسیر تلاش و همت کند؟

همانطور که ملاحظه فرمودید و در بالا ذکر شد دو دستگاه فعلاً توپ را به زمین هم انداخته‌اند! احتمالا شهرداری هم این حوزه را در محدودۀ فعالیت‌های دستگاهی خود نمی‌داند! تازه اگر هم بداند معلوم نیست بتواند در مواقع بحران از مشکلات درون شهر بگذرد و به بازگشایی مسیر گنجنامه بپردازد! همین جاست که استاندار محترم باید وارد موضوع شود.

حالا سوال اینجاست که با تمام این مسائل، چگونه می‌شود بخش خصوصی را مجاب کرد که در استان همدان در بخش گردشگری و سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند؟ شما اگر جای بخش خصوصی باشید کجا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید؟!

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage