اکوایران: ایرج جمشیدی یکی از باسابقه‌ترین وخلاق‌ترین روزنامه‌نگاران اقتصادی که روزنامه‌های اقتصادی را پایه‌گذاری کرد، صبح امروز پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

رحمت‌الله جمشیدی لاریجانی معروف به ایرج جمشیدی که زاده سال 1328 بود، امروز در 74 سالگی چشم از جهان فروبست.

جمشیدی را با روزنامه آسیا می‌شناسند اما او پیش از روزنامه‌نگاری، یکی از 12 نفر عضو یک گروه مطالعات مارکسیستی و چریک بود که در سال 1352 به اتهام تلاش برای گروگانگیری رضا پهلوی فرزند محمدرضا پهلوی، توسط ساواک دستگیر شد. جلسه محاکمه او و دیگر افراد گروه، در اواخر همان سال برگزار شد که از تلویزیون آن زمان نیز پخش شد. 

ایرج جمشیدی و برخی از اعضای گروه به اتهامات خود اعتراف و طلب بخشش کردند که پس از ابراز پشیمانی جمشیدی، او ابتدا به اعدام محکوم و سپس به 10 سال زندان محکوم شد، دادگاهی که حکم برای آن برای افرادی مانند خسروگلسرخی و کرامت‌الله دانشیان اعدام بود. 

با این حال جمشیدی در قبل از انقلاب در مجله‌های جوان، زن روز و تهران مصور، رادیو تهران و تلویزیون ملی ایران سابقه فعالیت روزنامه‌نگاری داشت.

جمشیدی پس از انقلاب به روزنامه‌نگاری اقتصادی روی آورد و از پایه‌گذاران روزنامه‌های اقتصادی در ایران بود، او که دبیر سرویس اقتصادی روزنامه ابرار بود، روزنامه ابرار اقتصادی را راه‌اندازی کرد و در شکل‌گیری روزنامه‌های اخبار اقتصاد و آسیا نقش اساسی داشت. 

جمشیدی و همسرش که مدیر مسئول روزنامه آسیا بود، در تیر سال 1382 به دنبال چاپ عکسی از مریم رجوی از سرکردگان منافقین بازداشت شدند و روزنامه آسیا توقیف شد. 

ایرج جمشیدی با وثیقه 650 میلیون تومانی که «سنگین‌ترین وثیقه تاریخ مطبوعات» تا آن زمان در ایران بود، آزاد شد و پس از آن به 13 ماه حبس و یک سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شد.

سرانجام روزنامه آسیا پس از 16 ماه بار دیگر در پاییز 1383 منتشر شد اما مدتی از انتشار این روزنامه نگذشته بود که بار دیگر در سال 1384 به دلیل انتشار «عکس و خبری درباره خالق مجله خیاطی بوردا» باز هم توقیف شد. پس از توقیف‌های متعدد روزنامه آسیا دیگر نتوانست به جایگاه قبلی خود بازگردد. 

ایرج جمشیدی در سال‌های اخیر به ساخت برنامه‌های تلویزیونی آنلاین روی آورده بود،از جمله برنامه‌های ایرج جمشیدی می‌توان به «صد سال پیش با سید حسن امین» و «برند و برندینگ با امیر زبده» اشاره کرد.

او در سایت روزنامه آسیا نیز با همکاری محمد رسولی برنامه‌های گوناگونی از جمله «نگاهی نو به شاهنامه» در جهت گسترش شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌شناسی تهیه کرده است. 

همسر ایرج جمشیدی سال 1398، مدیرمسئولی روزنامه را به او سپرد تا پس از آن تنها عنوان صاحب امتیازی را بر دوش بکشد. 

بی‌شک نام ایرج جمشیدی در تاریخ شفاهی و مکتوب مطبوعات ایران باقی خواهد ماند، روحش شاد و یادش گرامی.