به گزارش اکو ایران، مرکز آمار نتایج طرح جامع آمارگیری نیروی کار را در پاییز 1402 منتشر کرد. در این گزارش به آمار بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی پرداخته شده است. بیکاری از مهم‌ترین معضل‌های اقتصادی کشور است که در برنامه هفتم توسعه برای کاهش آن اهدافی تعریف شده است. نرخ بیکاری در پاییز امسال 7.6 درصد بوده است. در این میان یکی از انواع بیکاری که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی است که نرخ آن در پاییز امسال برابر با 11.4 درصد بوده است. به عبارتی از هر صد نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کشور فعال در بازار کار 11.4 نفر بیکار بوده‌اند.

 در این گزارش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی به تفکیک جنسیت بررسی شده است. آمارها نشان می‌دهند بیکاری دانشگاهیان چه برای مردان و چه برای زنان در سه سال اخیر کاهش یافته است.

بیکاری تحصیل‌کردگان در میان زنان بیشتر است

 افزایش اشتغال و کاهش بیکاری یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی است که سیاست‌گذاران برای آن هدف‌گذاری می‌کنند. زیرا کاهش بیکاری در حقیقت به معنای رشد درآمد، افزایش رفاه و کاهش معضل‌های اجتماعی مثل جرم و جنایت است. در این میان برخی از انواع بیکاری اهمیت بیشتری برای جامعه و سیاست‌گذاران دارد که بیکاری فارغ‌التحصیلان از دانشگاه از این نوع است، زیرا بیکاری این قشر این معنا را نیز دارد که از استعداد نیروی انسانی کشور استفاده کافی نمی‌شود، یا مهارت‌های مناسب بازار کار در دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شود و میان بازار کار و دانشگاه فاصله وجود دارد.

 در پاییز 1402 تعداد 875 هزار و 679 بیکار در کشور وجود داشته که با وجود داشتن مدرک دانشگاه موفق به یافتن شغل نشده‌اند. از این تعداد 408 هزار و 684 نفر مرد و 466 هزار و 995 نفر زن بوده‌اند. بنابراین سهم مردان در بیکاری این قشر 46.6 درصد و سهم زنان 53.3 درصد است.

 به علاوه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یعنی نسبت بیکاران دارای مدرک دانشگاهی به کل افراد دارای مدرک دانشگاهی که در بازار کار فعال هستند، در میان زنان بیش از مردان بوده است. این نرخ برای مردان برابر با 7.7 درصد بوده در حالی که برای زنان برابر با 19.4 درصد به ثبت رسیده است. این اختلاف حاکی از نابرابری جنسیتی در بازار کار برای زنان و مردانی است که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.

 اما روند تغییرات اشتغال فارغ‌التحصیلان زن و مرد نشان می‌دهد در سه سال اخیر مردان و زنان بیشتری از میان دانش‌آموختگان دانشگاهی وارد بازار کار شده و نرخ بیکاری این قشر کم شده است.

021017

بهبود اشتغال زنان تحصیل‌کرده بیش از مردان در سه سال اخیر

 وضعیت بازار کار با شیوع کرونا دچار تغییرات شدیدی شد اما پس از آن به تدریج وضعیت آن بهبود پیدا کرد. این بهبود در نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز قابل مشاهده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری این قشر در کشور در سه سال اخیر کاهش یافته است به طوری که در پاییز امسال به کمترین حد خود در این مدت رسیده است.

 این نرخ در پاییز 1399 برای کل دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها برابر با 14.3 درصد بوده که با 2.9 واحد درصد کاهش به 11.4 درصد در پاییز امسال رسیده است. در میان مردان نیز در این مدت از 10.3 درصد به 7.7 درصد رسیده و بنابراین 2.6 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نرخ بیکاری زنان در این مدت از 23.4 درصد به 19.4 درصد رسیده و 4 درصد افت کرده است. بنابراین می‌توان گفت در سه سال گذشته وضعیت اشتغال برای زنان تحصیل‌کرده بیش از مردان بهبود یافته است.