به گزارش اکوایران؛ در پاییز سال جاری نرخ بیکاری مناطق روستایی در مقایسه با فصل مشابه سال قبل کاهش یافته است. البته کاهش نرخ بیکاری به معنای بهبود وضعیت بازار کار در مناطق روستایی نیست. بررسی ها نشان می دهد طی این بازه زمانی در کنار کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت و نرخ اشتغال روستانشینان نیز کمتر شده است. بنابراین میتوان گفت شماری از افراد فعال دلسرد شده و از دایره افراد بیکار خارج شده اند.

آنچه گفته شد تصویر کلی از نرخ بیکاری روستانشینان کل کشور است. بررسی ها نشان می دهد نرخ بیکاری در استان هرمزگان بیشتر مقدار را دارد. در مقابل در قم از هر 100 فرد فعال، کمتر از 3 نفر بیکار مانده اند. در این استان نرخ بیکاری طی پاییز سال جاری بیش از 6 واحد درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب روستانشینان قمی کمترین نرخ بیکاری مناطق روستایی کل کشور را در پاییز امسال به خود اختصاص داده است.

تصویر بازار کار مناطق روستایی در پاییز 1402

میزان بیکاری، یکی از مهم ترین شاخص هایی است که برای ارزیابی وضعیت بازار کار مورد استفاده قرار می گیرد. بیکار به فردی اطلاق می گردد که 15 ساله یا بیشتر بوده و جویای کار باشد، اما موفق به یافتن شغل نشود. براساس داده های منتشر شده توسط مرکز آمار، در پاییز 1402 در مناطق روستایی بالغ بر 6 میلیون و 100 هزار نفر از افراد در سن کار، جویای شغل بوده اند که از آن­ها به عنوان جمعیت فعال یاد می شود. از مجموع افراد فعال در مناطق روستایی، 351 هزار و 734 نفر بیکار مانده و نوانسته برای خود شغلی دست و پا کنند.

از تقسیم جمعیت بیکار 15 ساله و بیشتر به جمعیت فعال در این رده سنی، نرخ بیکاری حاصل می شود. در پاییز سال جاری نرخ بیکاری مناطق روستایی 5.7 درصد بوده است. این رقم در مقایسه با پاییز سال گذشته 0.1 واحد درصد کمتر شده است.

البته کاهش نرخ بیکاری در پاییز امسال خبر از بهبود وضعیت بازار کار نمی دهد. شواهد آماری نشان می دهد در این بازه زمانی نرخ مشارکت اقتصادی و تعداد افراد شاغل در مناطق روستایی کل کشور کمتر شده است. بنابراین می­توان گفت شماری از افراد فعال از یافتن شغل ناامید و دلسرد شده اند. لذا از دایره افراد بیکار خارج شده و دیگر تعریف بیکاری در مورد آن ها صدق نمی کند. آنچه تاکنون مطرح شده مربوط به کل کشور است. باید توجه داشت که نرخ بیکاری مناطق روستایی در استان های مختلف یکسان نبوده است. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری و تغییرات آن در هر استان پرداخته شده است.  

021125

ثبت بیشترین نرخ بیکاری مناطق روستایی در هرمزگان

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد در پاییز امسال، نرخ بیکاری مناطق روستایی در 15 استان بالاتر از میانگین نرخ بیکاری مناطق روستایی کل کشور بوده است.

در استان هرمزگان از هر 100 فرد شاغل، بالغ بر 10 نفر بیکار مانده اند. بدین ترتیب در پاییز امسال استان هرمزگان بیشترین نرخ بیکاری مناطق روستایی را در مقایسه با سایر استان ها داشته است. این نرخ در بازه زمانی مورد بررسی در استان چهارمحال بختیاری 9.9 درصد بوده و بدین ترتیب نام این استان در جایگاه دوم بالاترین نرخ بیکاری روستانشینان قرار گرفته است. نرخ بیکاری در سه استان البرز، خوزستان و گلستان نیز در سطح 8.9 درصدی قرار گرفته است. بدین ترتیب این سه استان بر سومین پله بالاترین نرخ بیکاری مناطق روستایی کل کشور قرار گرفته اند.

در سوی دیگر این طیف قمی ها کمترین نرخ بیکاری مناطق روستایی را در بازه زمانی بررسی شده، ثبت کرده اند. به بیان دقیق تر نرخ بیکاری در قم طی پاییز امسال 2.5 درصد بوده است. نرخ بیکاری در استان های خراسان رضوی و سمنان نیز کمتر از 3 درصد بوده است.

کاهش نرخ بیکاری روستانشینان در 14 استان

همانطور که در ابتدا اشاره شد، نرخ بیکاری مناطق روستایی در پاییز سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته کمتر شده است. آنچه گفته شد تصویر تغییرات نرخ بیکاری در مناطق روستایی کل کشور است. آمارها نشان می دهد در پاییز امسال، نرخ بیکاری در 14 استان کشور کمتر شده است.

به عنوان نمونه در استان قم نرخ بیکاری در پاییز امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 6.2 واحد درصد پایین آمده است. بدین ترتیب این استان بیشترین کاهش نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. در استان مرکزی نیز در پاییز سال جاری نرخ بیکاری 3.4 واحد درصد پایین تر از فصل مشابه سال گذشته بوده است. می توان گفت براساس مشاهدات آماری کاهش نرخ بیکاری در کنار کاهش نرخ مشارکت خبر از عدم بهبود وضعیت بازار کار در این دو استان می دهد. به بیان دیگر می توان گفت در این دو استان تعدادی از بیکاران دلسرد شده و دیگر در دایره افراد بیکار قرار نمی گیرند. در مقابل نرخ بیکاری در البرز 4.2 واحد درصد افزایش یافته است. 

021125