به گزارش اکوایران، در جامعه گروهی از افراد وجود دارند که پس از کسب تحصیل و مهارت، با ورود به بازار کار به منظور امرار معاش، موفق به پیدا کردن شغل مناسب نمی‌شوند. به تعبیر دقیق‌تر این افراد یا کمتر از ساعت استاندارد(44 ساعت و بیشتر در هفته) کار می‌کنند و یا در مشاغلی که با دانش و مهارت آن‌ها همخوانی ندارد مشغول به کار هستند. در مفاهیم اقتصادی از این افراد به عنوان «شاغلین ناقص» یا «نیمه بیکار» یاد می‌شود.

از محاسبه نسبت جمعیت شاغل در سن کار به کل شاغلین ناقص 15 ساله و بیشتر، «سهم اشتغال ناقص» حاصل می شود. بررسی ارقام سهم اشتغال ناقص از سال 1398 تا 1402 حاکی از آن است که اگر شما ساکن مناطق روستایی باشید با احتمال بیشتری شاغل نیمه بیکار خواهید بود. چرا که سهم اشتغال ناقص در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است.

شواهد همچنین حاکی از آن است که نیمه بیکاری زمستانه در سال 1402 در مناطق شهری و روستایی به کمترین سطح 5 ساله خود رسیده است. در ادامه به بررسی نیمه بیکاری کشور در زمستان 1402 پرداخته شده است.

چند درصد از شاغلین کشور، ‌نیمه بیکارند؟

آخرین آمارهای منتشر شده نشان می دهد در زمستان 1402، بالغ بر 24.1 میلیون نفر از افراد 15 ساله و بیشتر شاغل بوده اند. از این تعداد 2 میلیون و 82 هزار و 48 نفر «اشتغال ناقص» داشته اند. به بیان دیگر در زمستان 1402، معادل 8.6 درصد از شاغلین،‌ «نیمه بیکار» بوده اند. آنچه تا کنون مطرح شده تصویری از اشتغال ناقص کل کشور است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در 5 سال گذشته تعداد نیمه بیکارها در مناطق شهری و روستایی یکسان نبوده است.

030120

احتمال اشتغال ناقص در کدام منطقه بیشتر است،‌ شهر یا روستا؟

طبق آمارهای منتشر شده اگر شما ساکن مناطق شهری باشید،‌ با احتمال کمتری اشتغال ناقص خواهید داشت. چرا که بررسی ارقام سال 1397 تا سال 1402 حکایت از آن دارد که این سهم در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری سطوح بالاتری را اختیار کرده است. سهم اشتغال ناقص نسبتی است که نشان می دهد از مجموع افراد شاغل در سن کار(15 ساله  بیشتر) چه تعداد اشتغال ناقص داشته‌اند.

شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان 1402 این سهم در مناطق روستایی به 14.1 درصد رسیده که در مقایسه با زمستان سال قبل از آن 1.4 واحد درصد کمتر شده است. همچنین سهم اشتغال ناقص در مناطق شهری در این بازه زمانی 7.7 درصد گزارش شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 1401 کاهش 0.7 واحد درصدی داشته است. این رقم کمترین سهم اشتغال ناقص زمستانه ثبت شده از مناطق شهری و روستایی در 5 سال گذشته محسوب می شود.

لازم است توجه شود که بیکاری یک پدیده فصلی در نظر گرفته می شود. به این معنا که رونق برخی مشاغل نظیر کشاورزی در فصولی مانند بهار باعث کاهش اشتغال ناقص می‌شود. در مقابل این پدیده در فصل زمستان به دلیل رکود مشاغل فصلی گسترش پیدا می‌کند. به همین دلیل در این تحلیل تعداد سهم اشتغال ناقص در زمستان دو سال پیاپی با یکدیگر مقایسه شده است.

بر اساس موارد مطرح شده می توان گفت اوضاع شاغلین نیمه بیکار در زمستان 1402 در کشور بهتر شده و تعداد آن ها در مقایسه با قبل کاهش یافته است. این بهبود در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بوده است.