به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران داده‌های جزئی از نرخ مشارکت زنان و مردان را در بهار ۱۴۰۳ منتشر کرده است. بر اساس این آمارها می‌توان نرخ مشارکت این دو گروه را به  تفکیک سن مشاهده کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که در مردان بیشترین نرخ مشارکت مربوط به سنین «۳۵ تا ۳۹ سالگی» بود. همچنین نرخ مشارکت در مردان از ۳۰ سالگی تا ۴۵ سالگی بالای ۹۰ درصد بود.

بررسی این آمار برای زنان نیز نشان‌دهنده بیشترین نرخ مشارکت در سنین ۲۵ تا ۲۹ سالگی است. پس از آن با افزایش سن، نرخ مشارکت در زنان کاهش یافته است.

030525

سنین ۳۰ تا ۴۵ سالگی؛ بیشترین نرخ مشارکت مردان در بهار امسال

 بررسی‌های آماری گویای آن است که بیشترین نرخ مشارکت مردان در بهار امسال مربوط به سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی بود. نرخ مشارکت مردان در این بازه سنی معادل ۹۳.۹ درصد اعلام شده است. به عبارتی، از هر ۱۰۰ نفر مرد حاضر در جامعه که در این بازه سنی قرار دارند، حدود ۹۴ نفر در بازار کار مشارکت کرده‌اند که ممکن است از این بین برخی شاغل و برخی بیکار باشند.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد مشارکت بالای ۹۰ درصدی مردان در بازار کار بین سنین ۳۰ تا ۴۵ سالگی بود و پس از ۴۵ سالگی به مرور مشارکت مردان در بازار کار کاهش پیدا می‌کند.

بررسی آمار نرخ مشارکت بهار سال جاری در زنان نیز گویای این موضوع است که زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله بیشترین میزان مشارکت را در بین تمامی سنین داشته‌اند. نرخ مشارکت زنان در این بازه سنی برای بهار سال جاری معادل ۲۶.۴ درصد بود.

این آمارها نشان می‌دهد با افزایش سن زنان و عبور از ۲۹ سالگی به مرور نرخ مشارکت کاهش پیدا کرده است. به عبارتی، افزایش سن زنان باعث شده کمتر به دنبال اشتغال باشند و در بازار کار ورود نکنند.