به گزارش اکوایران در تابستان امسال حدود 444 هزار نفر به جمعیت شاغل افزوده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است. تعداد جمعیت شاغل در فصل گذشته معادل حدود 25 میلیون و 100 هزار نفر بوده که به سطوح بیشتر از تابستان قبل از کرونا رسیده است. همچنین تعداد افراد شاغل در دومین فصل امسال بالاترین میزان از تابستان سال 98 است. دلیل این اتفاق می‌تواند در ثبات اقتصادی در چند فصل گذشته نهفته باشد.

پایین‌ترین میزان جمعیت شاغل در بازار کار کشور در تابستان سال 1400 اتفاق افتاده که همزمان با شیوع ویروس کرونا بوده است. همچنین بیشترین میزان خروج از جمعیت شاغل در تابستان 99 و بیشترین میزان ورود به کار نیز در تابستان سال 1402 رخ داده است.

به دلیل اینکه ماهیت ارقام و داده‌ها در بازار کار به صورت فصلی است از همین‌رو در این گزارش مبنای تحلیل و مقایسه‌ها تابستان هر سال بوده است.

030718

030718

کرونا؛ عامل خروج افراد از جمعیت شاغل

اواخر سال 98، شروع پاندمی کرونا در سراسر جهان بود. در نتیجه این بسیاری از بازار کار خارج شدند. در واقع افراد به کل ناامید از یافتن شغل شده و دیگر به جستجوی کار نپرداخته‌اند. در مقابل نیز بسیاری افراد بیکار شده و شغل خود را از دست داده و به دنبال شغل جدیدی رفته‌اند. برهمین اساس در تابستان سال 99 ، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از تعداد شاغلان در بازار کار ایران کاسته شد. در این سال تعداد جمعیت شاغل در تابستان به 23 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.

 این روند خروج از جمعیت شاغل در سال 1400 نیز ادامه پیدا کرده و در تابستان این سال جمعیت شاغل 137 هزار نفر کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود در حداقل 6 تابستان گذشته رسیده است. به طوری که در تابستان سال 1400 تعداد جمعیت شاغل 23 میلیون و 400 هزار نفر بوده است.

کاهش آثار ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شده تا بازار کار بهبود یافته و مجددا در تابستان سال 1401 به جمعیت شاغل در بازار کار افزوده شود. در این دومین فصل این سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل‌تر، بیشتر از 480 هزار نفر به شاغلان اضافه شده است. این روند در تابستان سال گذشته نیز ادامه پیدا کرده و تقریبا 900 هزار نفر به جمعیت شاغل افزوده شده است.

بالاترین میزان جمعیت شاغل در تابستان امسال

میزان جمعیت اضافه شده به شاغلان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است. در تابستان امسال بیشتر از 400 هزار نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده است. به طوری که در فصل گذشته تعداد جمعیت شاغل در بازار کار کشور بالاتر از 25 میلیون نفر برآورد شده است. این رقم نه تنها بالاتر از سطوح قبل از کرونا در تابستان سال 98 است بلکه بالاترین میزان جمعیت شاغل در حداقل 6 تابستان گذشته محسوب می‌شود.