به گزارش اکوایران، میزان رشد مشاغل آمریکا در ماه اکتبر کاهش یافته که بخشی از آن به دلیل اعتصاب کارگران صنعت خودروسازی ایالات متحده بوده است. همچنین میزان رشد دستمزد سالانه نیز به کمترین سطح خود در حدود دو سال اخیر رسیده است.

به نوشته رویترز، گزارش وزارت کار آمریکا که روز جمعه (12 آبان) منتشر شد، نشان می‌دهد نرخ بیکاری در ماه گذشته میلادی به 3/9 درصد افزایش پیدا کرده است که بالاترین میزان از ژانویه 2022 محسوب می‌شود. نرخ بیکاری آمریکا در ماه سپتامبر 3/8 درصد بوده است.

اقتصاد آمریکا در ماه‌های آگوست و سپتامبر 101 هزار شغل کمتر از پیش‌بینی‌ها ایجاد کرد که نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد بازار کار آمریکا است.

این گزارش همچنین پیش‌بینی‌ بازارهای مالی از این موضوع که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) افزایش نرخ بهره را متوقف می‌کند، تقویت کرده و احتمال ایجاد یک فرود نرم اقتصادی توسط فدرال رزرو به جای ورود به رکود، تقویت شده است.

اشتغال در بخش تولیدی آمریکا نیز با کاهش 35 هزار نفری روبه‌رو شده و علت آن اعتصاب کارگران در شرکت‌های خودروسازی «فورد موتور»، «جنرال موتورز» و «استلانتیس ان.وی.» بوده است. کارخانه‌های شرکت «ماک» نیز که در زمینه تولید کامیون فعالیت دارد، با کاهش 33 هزار نفری نیروی کار مواجه شده‌اند.

بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه (10 آبان) نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشت، اما امکان افزایش نرخ بهره در جلسات آتی فدرال رزرو وجود دارد، چراکه اقتصاد آمریکا با وجود افزایش یافتن نرخ بهره، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این بانک از مارس 2022 میلادی نرخ بهره را 525 واحد افزایش داده و این نرخ اکنون بین 5/25 تا 5/50 درصد قرار دارد.