اروپا

به گزارش اکوایران، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که انتظار می‌‎رود اتحادیه اروپا بتواند از رکود اقتصادی جلوگیری کند،‌ حتی با وجود اینکه افزایش مداوم نرخ بهره در بیش از یک سال گذشته، باعث کاهش تورم شده است. با این حال، بازگرداندن تورم به سطوح عادی چندین سال طول می‌کشد.

به نوشته بلومبرگ،‌ در حالیکه دستمزدهای رو به افزایش به بازیابی اقتصادی اروپا کمک کرده،‌ این خطر وجود دارد که این افزایش باعث فشارهای تورمی بیشتر شود.

آسیا

چشم‌انداز رشد اقتصادی در آسیا تیره است چراکه چین هنوز هم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی با چالش روبه‌روست، رشد اقتصادی هنگ‌کنگ از اهداف تعیین‌شده عقب افتاده و وضعیت صادرات اندونزی وخیم‎تر شده است.

چین در تلاش برای بازگرداندن دوباره سرمایه‌گذاران به این کشور با چالش روبه‌رو شده، چراکه آمارها حاکی از آن است که خروج سرمایه از این کشور سریع‌تر از سرمایه‌گذاری‌های جدید است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد شرکت‌های خارجی به دلیل تنش‌های ژئوپولیتیکی و نرخ بهره بالاتر در سایر کشورها، پول خود را از چین خارج می‌کنند. در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و برای نخستین‌بار از سال 1998، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین منفی شد و  11.8 میلیارد دلار کاهش یافت.

هنگ‌کنگ نیز پیش‌بینی رشد اقتصادی خود برای سال جاری میلادی را کاهش داد که نشان می‌دهد این مرکز مالی مهم در بحبوحه بازیابی اقتصادی پس از همه‌گیری، هنوز مسیر دشواری در پیش دارد. کاهش رشد اقتصادی هنگ‌کنگ به دنبال رشد کمتر از حد انتظار تولید ناخالص داخلی این شهر در سه ماهه سوم سال 2023 حاصل شده است.

اقتصاد اندونزی به کندی رشد کرده است، زیرا دولت این کشور منابع مالی کافی در این زمینه در نظر نگرفته است. همچنین صادرات اندونزی که یک عامل مهم در رشد اقتصادی محسوب می‎شود،‌ به کمترین میزان خود از سال 2020 رسیده است.

آمریکا

انتظارات تورمی بلندمدت برای مصرف‌کنندگان آمریکایی به بالاترین سطح خود از سال 2011 رسیده است؛‌ در حالیکه نگرانی‌ها از هزینه‌های بالای وام و چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده افزایش یافته است. انتظارات از افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده در کوتاه‌مدت و بلندمدت، در حالی به بالاترین سطح خود در سال جاری میلادی رسیده که قیمت بنزین در این کشور از اواخر سپتامبر به طور پیوسته در حال کاهش است.

اطلاعات جداگانه از اداره سرشماری آمریکا نیز نشان می‌دهد که تورم باعث شده بسیاری از آمریکایی‌ها با فشار مالی قابل توجهی روبه‌رو شوند.

بازارهای نوظهور

پس از آنکه سیاست‌گذاران برزیل متعهد شدند که به روند کنونی کاهش نرخ بهره در ماه‌های آینده ادامه دهند،‌ گزارش‎ها نشان می‌دهد که میزان خرده‌فروشی در این کشور، بیشتر از پیش‌بینی‌ها افزایش پیدا کرده است.

بزگترین تولیدکننده نفت در جهان تصمیم دارد که به یک مرکز مهم در سطح جهان برای تولید باتریِ خودروهای الکتریکی تبدیل شود. مقامات عربستان سعودی به دنبال ایجاد راه‌های جدید برای متنوع‌سازی اقتصاد این کشور و توسعه یک صنعت خودروسازی داخلی هستند.

جهان

در اقدامی قابل انتظار، بانک مرکزی استرالیا به روند افزایش نرخ بهره ادامه داد و در عین حال از موانع بیشتر برای ادامه این روند خبر داد. بانک مرکزی لهستان به شکل غیرمنتظره روند کاهش نرخ بهره را متوقف کرد،‌ در حالیکه بانک مرکزی مکزیک در جلسه روز پنجشنبه (18 آبان)، برای پنجمین بار متوالی میزان نرخ بهره را که در بالاترین سطح تاریخ این کشور قرار دارد،‌ تغییر نداد. پرو نیز نرخ بهره را برای سومین ماه متوالی کاهش داد.