به گزارش اکوایران، واردات نفت خام هند از روسیه که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت خام هند محسوب می‌شود، در ماه دسامبر با کاهش همراه شد و به کمترین میزان از ژانویه 2023 رسید.

به نوشته بلومبرگ، شش نفت‌کشِ حامل نفت سوکول روسیه نتوانستند محموله خود را به دلیل مشکلات پرداخت و همچنین تحریم‌های غرب، به هند تحویل دهند.

صادرات نفت روسیه به هند در می 2023 به رکورد 2/15 میلیون بشکه در روز رسید اما پس از آن، این روند با کاهش همراه شد و بین ماه‌های نوامبر و دسامبر با یک افت شدید به 1/48 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

نفت روسیه

پالایشگاه‌های هند که در سال 2023 به‌طور متوسط 140 هزار بشکه نفت سوکول را به شکل روزانه از روسیه خریدای می‌کردند،‌ نتوانستند در ماه دسامبر محموله‌هایی با این حجم دریافت کنند. طبق گزارش‌ها، استخراج‌کنندگان نفت خام از شرق دور روسیه قادر نبودند در امارات متحده عربی حساب بانکی باز کنند تا خریداران بتوانند پرداخت خود را به درهم انجام دهند.

از شش نفت‌کشی که سواحل هند را ترک کردند، دو نفت‌کش احتمالا مسیر خود را به سوی چین تغییر دهند. با وجود موانع، انتظار می‌رود با سه عملیات انتقال کشتی به کشتی نفت سوکول و سه محموله جدید که مقصد نهایی خود را هند اعلام کرده‌اند، تجارت نفت سوکول میان مسکو و دهلی نو ادامه داشته باشد.

در سال 2023، واردات نفت هند از روسیه در مقایسه با سال 2022 بیش از دو برابر شد و به 1/79 میلیون بشکه در روز رسید. این در حالیست که واردات نفت هند از عراق - دومین تأمین‌کننده بزرگ نفت هند - با کاهش 11 درصدی همراه شد و به 908 هزار بشکه در روز رسید.