به گزارش اکوایران،‌ بانک صادرات-واردات ایالات متحده آمریکا به ارائه ضمانت وام 500 میلیون دلاری برای توسعه میادین نفتی و گازی در بحرین رأی مثبت داده است.

براساس گزارش بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که دموکرات‌ها با ارائه این دلیل که چنین اقدامی می‌تواند باعث بدتر شدن تغییرات آب‌وهوایی شود و اعتبار آمریکا در این زمینه را لکه‌دار کند، با اعطای این وام به بحرین مخالف بودند.

این قرارداد تأمین مالی که در روز پنجشنبه (24 اسفند) مورد تأیید قرار گرفت، پنج برابر بیشتر از میزان مورد انتظار قانون‌گذاران آمریکایی بود و از پروژه‌ای حمایت می‌کند که به ایجاد چاه‌های بیشتر در میدان نفتی بحرین کمک می‌کند.

بانک صادرات-واردات آمریکا یک آژانس دولتی مستقل محسوب می‌شود و به تأمین مالی پروژه‌های خارجی می‌پردازد. دموکرات‌ها که نسبت به تأمین مالی این پروژه شکایت داشتند و خواستار توقف آن بودند، می‌گویند که این اقدام برخلاف تعهدات حدود 200 کشور در اجلاس آب‌وهوایی کاپ28 در سال گذشته میلادی است که برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی اعلام آمادگی کردند.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده:‌ «این اتفاق نشان‌دهنده یک شکست دیگر برای تعهدات آب‌و‌هوایی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، است و ایالات متحده را بار دیگر در گروه بدترین کشورها در نقض وعده پایان دادن به بودجه عمومی بین‌المللی برای سوخت‌های فسیلی قرار می‌دهد.»

«باپکو انرجیز» (Bapco Energies)، هلدینگ دولتی نفت و گاز بحرین، ذی‌نفع فوری این تأمین مالی محسوب می‌شود که انتظار می‌رود از حدود 2 هزار و 100 شغل در تگزاس و سایر ایالت‌ها پشتیبانی کند. همچنین شرکت شلومبرژره به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان از این تأمین مالی بهره خواهد برد.

رئیس بانک صادرات-واردات آمریکا اعلام کرده این اتفاق شرکت باپکو انرجیز را قادر می‌سازد تا شبکه برق بحرین را همزمان با سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی و پروژه‌های مربوط به انرژی خورشیدی، بهبود بخشد.