به گزارش اکویران، تازه‌ترین تخمین‌ بانک جهانی نشان می‌دهد رشد اقتصادی پاکستان از میزان آن در سال مالی کنونی بیشتر خواهد شد، اما همچنان برای دو سال آینده این رشد کمتر از 3 درصد خواهد بود.

به نوشته بلومبرگ، اقتصاد پاکستان در سال مالی کنونی که در 30 ژوئن (10 تیر) پایان می‌یابد، در مسیر رشد 1/8 درصدی قرار دارد. بانک جهانی انتظار دارد میزان رشد اقتصادی پاکستان در سال 2025 میلادی به 2/3 درصد برسد و در سال 2026 نیز این میزان 2/7 درصد باشد.

در واقع این میزان از رشد اقتصادی برای پاکستان در صورتی محقق می‌شود که میزان کسری بودجه و بدهی این کشور به شکل ادامه‌دار کاهش یابد و یک برنامه نجات جدید از سوی صندوق بین‌المللی پول برای این کشور اجرا شود.

این تخمین‌ها پس از آن منتشر شد که رشد اقتصادی پاکستان به دنبال نرخ‌های بهره بالا و تأثیر آن بر فعالیت‌‎های تجاری، در سه‌ماهه دوم مالی با کاهش همراه بود. این کشور جنوب آسیا موفق شد در سال گذشته میلادی از ورشکستگی ملی جلوگیری کند، اما اقتصاد آن همچنان شکننده باقی مانده است. شهباز شریف - نخست‌وزیر پاکستان - که پس از انتخابات جنجالی فوریه به قدرت بازگشت، خواهان یک وام جدید از صندوق بین‌المللی پول است تا بتواند از اقتصاد این کشور حمایت و ذخیره‌ ارزهای خارجی را تقویت کند.

این کشور هنوز به شکل قابل توجهی به حمایت مالی از سوی صندوق بین‌المللی پول وابسته است و برای سال مالی جدید که از ماه جولای آغاز می‌شود به 24 میلیارد دلار تأمین مالی خارجی نیاز دارد که حدود سه برابر ذخیره ارزهای خارجی این کشور است.

در سال مالی کنونی، انتظار می‌رود متوسط تورم پاکستان به 26 درصد برسد و در سال 2025 و 2026 نیز تورم این کشور به ترتیب به 15 درصد و 11/5 درصد کاهش پیدا کند.